zeinabhoseini

zeinabhoseini

باتری یو پی اس چیست؟

باتری یو پی اس

 

باتری یو پی اس یا به اصطلاح دیگر "باتری پشتیبانی ناپذیر" یکی از ابزار های مهم در حفاظت از لوازم و تجهیزات الکتریکی در برابر قطعی برق به شمار می آید. کاربرد باتری یو پی اس در وسیله های برقی همچون تجهیزات پزشکی، کامپیوترها، سرورها و... است تا به هنگام قطع ناگهانی جریان برق شهری، انرژی و برق مورد نیاز تجهیزات الکترونیکی را فراهم نماید تا از و از آسیب رسیدن به دستگاه ها جلوگیری کنند.

باتری  UPSزمانی که برق جریان دارد شارژ می شود و هنگام قطع برق، به مدار آمده و کار پشتیبانی برق را به عمل می اورد. در واقع برق را به تجهیزات و دستگاه های متصل منتقل می کند.

از دست دادن برق حتی برای 1 ثانیه  برای سازمان ها و مراکزی نظیر بیمارستان که تجهیزات حیاتی دارند، بسیار زیان آور است لذا وجود سیستم یو پی اس برای این گونه مراکز ضروری است. دستگاه یو پی اس و باتری یو پی اس پاسخگوی فوری این مشکل هستند. این دو قدرت زیادی به سیستم می دهند و به محض راه اندازی، همه چیز را به سیستم پشتیبان تحویل می دهند.

 

انواع باتری یو پی اس:

 

باتری های یو پی اس با توجه به شکل و فناوری هایی که دارند، انواع مختلفی دارند که رایج ترین آنها در ذیل ذکر شده است:

1)باتری یو پی اس سیلد لید (سرب) اسیدی

2)باتری یو پس اس نیکل کادیوم

3)باتری یو پی اس لیتیوم یون

4)باتری یو پی اس ژل

حال به ویژگی های منحصر به فرد هر باتری می پردازیم.

 

1)باتری یو پی اس سرب اسیدی:

 

این باتری از قدیمی ترین و پرمصرف ترین نوع باتری های یو پی اس است که از صفحات سرب و الکترولیت اسید تشکیل شده اند. باتری یو پی اس سیلد لید (سرب) اسیدی با نام دیگری همچون باتری های غوطه ور، تخلیه شونده یا باز شناخته می شود چرا که هنگام شارژ یا تخلیه شدن گاز را به اتمسفر آزاد می کند.

باتری های  UPS سرب اسیدی می توانند ولتاژ بالا را تحمل کنند، مقاوت داخلی پایینی دارند، دارای چگالی توان بالا، قابل اعتماد و مقرون به صرفه هستند اما در مقابل، آنها سنگین و حجیم هستند که به یک اتاق اختصاصی با تهویه مناسب و اقدامات ایمنی نیاز دارند.حال با توجه به این تعاریف می توان گفت باتری های یو پی اس سیلد لید اسیدی در جاهایی که توان بالا مد نظر است و وزن و اندازه ی باتری اهمیت زیادی ندارد، کاربرد دارند؛ مانند مراکز داده،کارخانه های صنعتی و تأسیسات.

این باتری ها حدوداً 5 سال عمر دارند و به عواملی همچون دما، تخلیه عمیق و شارژ بیش از حد حساس هستند.همچنین به نگهداری و تعمیر منظم مثل تنظیم سطح آب، بررسی وزن و تمیز کردن پایانه های باتری نیاز دارند.

 

2)باتری یو پی اس نیکل کادیوم:

 

نوع دیگری از باتری های یو پی اس، باتری یو پی اس نیکل کادیوم است که از کادیوم، الکترودهای نیکل و الکترولیت هیدروکسید پتاسیم استفاده می کنند.این باتری ها همچنین با عنوان باتری های بدون نیاز به تعمیر نگهداری شناخته می شوند، چرا که نیاز به هواگیری و پر کردن مجدد آب ندارند.

باتری های UPS نیکل کادیوم مستحکم هستند و طول عمر حدودی 20 سال دارند.این نوع باتری ها می توانند در برابر دما، لرزش ها و شوک های شدید مقاومت کنند؛ از همین رو برای محیط های پر تنش نظیر مخابرات، نفت، گاز و مراکز نظامی بسیار مناسب هستند.

باتری های یو پی اس نیکل کادیوم معایبی نیز دارند که در زیر نام برده شده است:

1)پر هزینه تر

2)سنگین تر

3)دارای چگالی توان پایین

4)تأثیر پذیری از اثر حافظه باتری(اگر قبل از شارژ مجدد به طور کامل تخلیه نشوند،ظرفیت خود را از دست می دهند).

5)دارای خطرات زیست محیطی

6)بیماری هایی همچون سرطان و آسیب کلیوی به دلیل وجود کادیوم که فلز سمی است.

 

3)باتری یو پی اس لیتیم یون:

 

پیشرفته ترین و جدید ترین نوع باتری یو پی اس، باتری یو پی اس لیتیوم است. در ساخت این نوع باتری ها از کربن، الکترود های لیتیم و یک الکترولیت مایع یا جامد استفاده شده است. باتری های  UPS لیتیم یون با نام باتری های هوشمند نیز شناخته می شوند، چرا که دارای سنسورها و کنترلرهای داخلی هستند تا عملکرد آنها را نظارت کنند و بهبود ببخشند.

طول عمر این باتری ها در حدود 15 سال است و میزان تخلیه پایینی دارند؛ آنها همچنین سبک وزن، فشرده و چگالی انرژی بالایی دارند و می توانند توان و زمان پشتیبانی بیشتری را با وزن و فضای کمتری فرهم کنند.

باتری های Li-ion برای کاربرد هایی با توان کم و متوسط که به فضا و وزن اهمیت می دهند، مناسب است؛ مانند تجهیزات و مراقبت های پزشکی، دفاتر، رایانش لبه ای و... .

معایب این باتری ها در گرانی و پیچیده تر بودن آنهاست و برای مدیریت، نیازمند سیستم های پیچیده ای هستند. بعلاوه دارای خطرات ایمنی مانند گرم شدن بیش از حدف شارژبیش از حد و اتصال کوتاه هستند که ممکن است منجر به انفجار یا آتش سوزی شود.

از آنجاییکه لیتیم یک عنصر کمیاب و غیر قابل تجدیدی است، امکان بازیافت محدودی دارند و دسترس پذیر نیستند.

 

4)باتری یو پی اس ژل:

 

در تکنولوژی باتری یو پی اس ژل فقط مقدار اندکی از الکترولیت جامد برای حفظ اسید استفاده شده است.

این نوع از باتری های یو پی اس از طول عمر بیشتری نسبت به سایر باتری ها برخوردار است و علت آن وجود الکترولیت حالت ژل مانندی است که قابلیت این را دارد تا شارژ باتری را برای مدت زمان طولانی در خود نگه دارد.

 

نکات خرید باتری یو پی اس:

 

نکاتی وجود دارد که به هنگام خرید باتری یو پی است باید در نظر گرفته شوند:

قیمت: قیمت باتری یو پی اس ارتباطی مستقیم با کیفیت باتری یو پی اس دارد.هرچه توان و آمپر باتری بالاتر باشد، قیمت آن نیز بالاتر می رود. ابعاد، تاریخ تولید، برند و کشور سازنده ی باتری  نیز از دیگر عوامل مؤثر در قیمت باتری های یو پی اس است

به هنگام خرید باتری یو پی اس باید متناسب با کار و نیاز مصرف کننده، باتری مناسب با قیمت مناسبی انتخاب شود.

 

کیفیت: معیارهای سنجش کیفیت باتری یو پی اس فقط قیمت آن نیست بلکه به عوامل دیگری هم از جمله وزن باتری و تکنولوژی ساخت آن وابسته است.

  

نتیجه گیری:

از آنجاییکه اماکن و سازمان های حساس دارای اطلاعات و لوازم با ارزشی هستند و باید نسبت به امنیت آن اقدام نمایند، خرید دستگاه یو پی اس و باتری یو پی اس از ضروری ترین کارهای این سازمان ها به شمار می رود.

باتری های UPS دارای انواع متفاوتی بوده که هر کدام معایب، مزایا و کاربردهای جداگانه ای دارد. مشتری باید تمام جوانب و نیاز های خود را سنجیده و طبق آن اقدام به خرید باتری یو پی اس کند.

جهت خرید باتری یو پ

ی اس با بهترین کیفیت و فناوری از سایت دیجی یو پی اس دیدن فرمایید.

zeinabhoseini
zeinabhoseini

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋