zeinabhoseini

zeinabhoseini

یو پی اس ( ups ) چیست؟

یو پی اس چیست؟

 

یو پی اس مخفف عبارت Uninterruptible Power Supply (منبع تغذیه بی وقفه) است. این وسیله الکترونیکی یک منبع تغذیه 220 ولت است که وظیفه دارد در زمان قطع برق، جریان برق مورد نیاز لوازم برقی مصرف کننده را فراهم کند. این در اینجا تمام نمی شود و UPS پس از برقراری جریان برق قطع شده نیز مسئولیت تنظیم و ثابت نگه داشتن برق شبکه را بر عهده دارد. از دیگر وضایف UPS می توان به کاهش نویز و اختلال در تجهیزات حساس مصرف کننده نیز اشاره کرد.

این سیستم رایج برق معمولا در مراکز داده، مزارع ارز دیجیتال، سیستم های اداری، سیستم های خانگی و به طور کلی در سیستم های حساس به قطع برق به کار گرفته می شود.

یو پی اس های 220 ولت طوری طراحی شده اند که بتوانند از شوک ناگهانی ناشی از قطع برق، در سیستم های مختلف جلوگیری کنند و در نهایت سیستم ها و دستگاه های مصرف کننده از خرابی ناشی از قطع ناگهانی برق در امان بمانند.

یک یو پی اس از 4 بخش مهم تشکیل می شود:

1)یکسو کننده شارژ(رکتیفایر)

2)باتری یو پی اس

3)مبدل DC به AC(اینورتر)

4)کلید غیر هادی(سوییچ)

اصول کلی کار یک یو پی اس در ساده ترین ساختار به این شکل است که بار در حالت معمول از ورودی AC تغذیه می کند و همزمان با ‌یکسوسازی ورودی AC توسط شارژر و تبدیل آن به جریان DC باتری را شارژ می کند؛ بلافاصله در صورت اینکه ورودی AC قطع شود یا نامناسب تشخیص داده شود، INVERTER با تبدیل ولتاژ DC باتری به برق AC ولتاژ بار را بدون وقفه در کار تامین می کند.

 

انواع یو پی اس

 

1)یو پی اس آنلاین(ONLINE):

 

یو پی اس آنلاین یک دستگاه تامین برق پایدار است.این نوع یو پی اس باتری داخلی دارد و برق نوسانی را تصفیه کرده و برق پایدار را به مصرف کننده ارائه می دهد. در حقیقت در صورتی که جریان برق برقرار است، دستگاه باتری را شارژ می کند که به هنگام قطع برق، برق مورد نیاز مصرف کننده تامین شود.در شرایط طبیعی، تامین خروجی در این نوع از UPS  ها پس از تصحیح ورودی یعنی پاک سازی ورودی از نویز و احیاناَ سطح ولتاژ ورودی انجام می پذیرد. در مواقعی همچون بروز نقص فنی، OVER LOAD یا افزایش خارج از رنج دما، یو پی اس به مد BYPASS می رود.

یو پس اس انلاین با پیشرفته ترین تکنولوژی ها ساخته شده است و هیچگونه قطعی و سوئیچی در صورت نبود برق ندارد.این یو پی اس در حالت کلی به 2 دسته ی تبدیل دوگانه و تبدیل دلتا تقسیم می شود که هرکدام ویژگی های منحصربه فرد  خود را دارد.

 

2)یو پی اس آفلاین(OFLINE):

 

این دسته از UPS ها هنگام قطع برق و به عنوان منابع جایگزین فعال می شوند.استفاده از یو پی اس افلاین برای برای تجهیزاتی با توان های پایین مناسب می باشد.تجهیزاتی از قبیل رایانه های شخصی، دوربین های مداربسته، دستگاه های حضور و غیاب، دزدگیر و سیستم های هوشمند یا BMS و... از دستگاه هایی هستند که یو پی اس آفلاین برای آن ها مناسب است. این یو پی اس ها در توان پایین ساخته و تولید می شوند؛ همچنین به خاطر مکانیزم ساده تر آن در برابر سایر مدل ها، در ابعاد کوچک تری ساخته می شوند که این امر موجب می شود تا فضای کمی اشغال کرده و به راحتی در منازل و ادارات قابل استفاده باشد.

این مدل از دستگاه یو پی اس در میان مدل های هم توان خود، ارزان ترین نوع می باشد.

 

 

3)یو پی اس لاین اینتراکتیو(LINE INTERACTIVE):

 

یو پی اس های لاین انتراکتیو در واقع مدل ارتقاع یافته یو پی اس های آفلاین و ترکیبی از یو پی اس های آفلاین و آنلاین می باشد. گاهی اوقات یو پی اس لاین اینتراکتیو با نماد V1 (به معنای مستقل از ولتاژ) نیز شناخته می شوند. در شرایط عادی این نوع یو پی اس ها، ورودی از طریق  BYPASS به ترانسفورماتور منتقل می شود؛ در این هنگام  TRANSFOR MATOR به عنوان شارژر عمل می کند و درنتیجه خروجی   ACاز همین طریق تامین می شود.

کاربرد این یو پی اس در جاهایی است که نیاز به حفاظت زیاد نیست؛ لذا برای سرور مشاغل کوچک، سیستم های تلفن، دوربین، درب برقی، اپارتمان ها و... گزینه ی مناسبی می باشد.

 

نکات خرید یو پی اس

 

1)شکل ظاهری  UPS: شکل و اندازه UPS ها از عوامل مهم به هنگام خرید است. ظرفیت باتری UPS نقش بسزایی در در ابعاد کلی این سیستم دارد؛ به طوریکه هرچه باتری ها بزرگتر باشند، ظرفیت آنها نیز بیشتر است.مشتری متناسب با ظرفیت مورد نیاز خود، سایز یو پی اس را انتخاب می کند.

UPS ها از نظر شکل به دو دسته Tower و Rackmount تقسیم می‌شوند:

 : UPS Towerدرون قابی قرار گرفته‌ و برای اینکه در کنار وسیله ‌ای که پشتیبانی می ‌کند قرار گیرد، بر روی زمین گذاشته می ‌شود.

: UPS‌ Rackmount در رک (یک محفظۀ فلزی) قرار می‌گیرد و برای پشتیبانی از سرور، سخت افزار‌های شبکه و دیگر تجهیزات است. این نوع  UPS ها مزایایی دارند که توجه صنایع و کسب‌و‌کار‌ها را به خود جلب کرده است؛مثلا ارتفاع این نوع یو پی اس قابل افزایش است بعلاوه موجب صرفه‌جویی در فضا می‌شوند و اجزای سیستم یو پی اس در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.

 

2)ظرفیت و زمان پشتیبانی: از آنجاییکه یو پی اس ها با توجه به ظرفیت و انرژی خود، پاسخ گوی تامین برق در نبود جریان برق هستند، لذا ظرفیت و زمان دو عامل مرتبط بهم هستند و یو پی اس با توجه به  ظرفیت خود، مدت زمان مشخصی دستگاه های تحت پوشش خود را پشتیبانی می کند. زمان مورد پشتیبانی یو پی اس، زمانی است که UPS می تواند به هنگام قطعی برق شهری، برق لازم را برای فعالیت دستگاه های الکترونیکی  تامین کند.مسلم است هرچه تعداد لوازم برقی مصرف کننده بیشتر باشد، یو پی اس باید قادر باشد زمان پشتیبانی بیشتری را تامین کند.

 

3)توان بار مصرفی: از دیگر عوامل مهم به هنگام خرید یو پی اس محاسبه توان آن است. زیرا این باتری در زمان قطع برق بایستی بتواند با بالاترین توان، برق دستگاه و لوازم برقی متصل را فراهم کند. پس باید هنگام خرید یو پی اس به بالا بودن توان آن دقت داشته باشیم.

 

4)قیمت: قیمت یو پی اس در انواع مختلف آن که در بالا ذکر شد، به شرایط گوناگونی وابسته است که از مهم ترین آنها می توان به مقدار توان و تعداد باتری اشاره کرد. یو پی اس با توجه به کارکرد و برند اش قیمت های متفاوتی می تواند داشته باشد؛ به عنوان مثال قیمت یو پی اس انلاین از دو نوع دیگر UPS بیشتر است.

متغیر بودن قیمت یو پی اس ها به دلایل زیر مبتنی است:

1)تفاوت کیفیت ساخت و برند آن

2)تفاوت در شارژ شدن باتری یو پی اس ها

3)گارانتی و خدمات پس از فروش شرکت مورد نظر

 

نتیجه گیری:

یو پی اس ها به منظور حفاظت از دستگاه و لوازم برقی و همچنین محافظت از اطلاعات مهم درون دستگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند.

لذا بیشتر شرکت ها و مؤسسه ها جهت تامین امنیت دستگاه ها و اطلاعاتشان بایستی ضمن رعایت نکات خرید و با توجه به نیازشان، به تهیه یو پی اس اقدام نمایند.

جهت خرید یو پی اس با بهترین کیفیت و فناوری برو روی کلمه " لینک " کلیک نمایید.

 

پایان

zeinabhoseini
zeinabhoseini

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋