در صنایع مختلف از وسایل و ابزارهای متفاوتی برای حمل و نقل و جابجایی وسایل به صورت دستی و برقی استفاده می شود و برای جابجایی هر آیتم به ابزار خاصی نیاز داریم. یکی از ابزارهایی که در جابجایی اجسام سنگین مورد استفاده قرار می گیرد، جک می باشد و در بازار 2 نوع پنوماتیک و هیدرولیک دارد. هر نوع جک برای کاربردهای متفاوتی استفاده می شود.وقتی صحبت از جک هیدرولیک می شود، اولین چیزی که به ذهن می رسد پنچر شدن لاستیک خودرو است. باید بدانید چرا. زیرا برای برداشتن لاستیک پنچر شده باید ماشین را به سمت بالا برانید تا بتوانید لاستیک را تعویض کنید.با کمک آنها می توانید به راحتی خودروی سه تنی را بلند کرده و تعمیرات لازم را انجام دهید. به این نوع جک ها، جک روغنی نیز می گویند.
بهترین و اقتصادی ترین قیمت مربوط به جکهای پنوماتیکی بالاخص جکهای چهار میل است و همین امر منجر به افزایش استفاده از این جک شده است. تعیین کردن نوع جکها طیق وزن محموله، انجام می شود و قطر جکها بر مقدار پتانسیل آن تأثیر زیادی دارد؛ مشخص است که با افزایش قطر جکها، نیروی آنها نیز بالاتر خواهد رفت. سایزهای مشخص شده برای جکهای بادی چهار میل از ۳ تا ۲۰۰ می باشدو قادر به تحمل دو تن بار هستند. برای وزنهای بالای ۲۰۰۰ کیلو، از جکهای هیدرولیکی استفاده میشود.
جکها و سیلندرهای پنوماتیکی در صنایع سبک، سازهها و مواردی مانند این قابلاستفاده است. رتبه کاربردی بالا مختص جک قلمی پنوماتیک است که در مقابل جکهای هیدرولیکی قرار میگیرد و دقت کمتری در کار دارد. فشار کاری پایینتر برای کاربردهای پنوماتیکی سبب شده است تا نسبت به نوع هیدرولیکی خود قدرت کمتری داشته باشند.با تفاسیر گفته شده میتوان نتیجه گرفت که برای صنایعی که به سرعت و نیرو نیاز دارند، سیلندر هیدرولیک انتخاب مناسبتری خواهد بود.
یکی دیگر از جکهای مصرفی در صنایع سبک، جک کامپکت است که یک عملکننده متداول به شمار میرود. کامپکتها نیز در گروه جکهای پنوماتیکی قرار میگیرند و از سیالات برای جابهجایی استفاده میکنند. ابعاد کوچک و محدود جکهای کامپکت، سبب شده تا برای صنایعی که محدودیت فضایی دارند، قابلاستفاده باشند. اجزای سازنده هر جک کامپکت مواردی مانند بدنه، پیستون، اتصالات و پوسته پکینگ خواهند بود.
هیدرولیک نادری با 30 سال تجربه در زمینه فروش ، تامین و تعمیر انواع از جمله هیدروموتور ، پمپ پیستونی هیدرولیک ، پاورپک هیدرولیک ، جک هیدرولیک ، شیر برقی هیدرولیک ، شیر پروپرشنال ، پمپ هیدرولیک ، پمپ پره ای ، و همچنین قطعات هیدرولیک ماشین آلات راهسازی از جمله پمپ هیدرولیک ماشین آلات راهسازی ، پمپ هیدرولیک گریدر ، پمپ هیدرولیک بلدوزر ، پمپ هیدرولیک لودر ، یونیت هیدرولیک ، پمپ دنده ای و … فعالیت می کند و افتخار همکاری با صنعتگران، شرکت ها و سازمان ها دارد .
جک پنوماتیک را باید یکی از انواع جک های مکانیکی بشناسیم. قبل از اینکه به تفاوت جک های هیدرولیک و پنوماتیک بپردازیم لازم است مقدمه ای مختصر در مورد جک های پنوماتیک داشته باشیم. جک پنوماتیک دقیقاً مانند جک هیدرولیک عمل می کند و برای بلند کردن اجسام سنگین تا ارتفاع معین استفاده می شود. با این تفاوت که جک های پنوماتیک روغنی برای اعمال فشار به پیستون ندارند. در عوض، این جک ها دارای یک موتور الکتریکی هستند که هوای داخل سیلندر جک را فشرده می کند. به این ترتیب هوای فشرده باعث حرکت جسم روی جک می شود.
همانطور که در بالا ذکر شد جک وسیله ای مکانیکی است که با اعمال نیروی محدود می توان از آن برای بلند کردن اجسام سنگین استفاده کرد. جک هیدرولیک نوعی جک است. جک هیدرولیک از یک پیستون و یک سیلندر تشکیل شده است. همچنین دارای جک هیدرولیک است که مخزن سوخت با پمپ مخصوص است. با استفاده از پمپ، جریان روغن در سیلندر برقرار می شود و فشار به پیستون وارد می شود. بنابراین پیستون در اثر فشار روغن به سمت بالا حرکت می کند. حرکت پیستون به سمت بالا باعث می شود جسم روی جک تا ارتفاع معینی از سطح زمین بالا برود. با تکرار این عمل تا زمانی که پیستون به سمت بالا حرکت کند، می توان جسم را از روی زمین بلند کرد.
جک بطری (سیلندر هیدرولیک) به جک دستی نیز معروف است. جک های بطری یا جک های دستی یکی از ساده ترین و راحت ترین راه ها برای بالا بردن وسایل نقلیه برای تعمیر و نگهداری یا بازرسی در ایستگاه های کنار جاده یا تعمیر است.جک های دستی در اندازه های مختلف برای کاربردهای مختلف ساخته می شوند. اندازه و ظرفیت بالابری آنها از چهل و پنج کیلوگرم تا چند تن می باشد.این جک ها در صنعت نیز کاربرد دارند.برای بلندکردن بارهای سنگین و ماشین آلات کشاورزی بزرگ کاربرد دارند.
جک های ترولی به جک های کفی نیز معروف هستند. برخلاف جک های بطری یا جک های دستی، جک های کف به صورت عمودی عمل می کنند و دارای شفت عمودی هستند. در کابین ترالیبوس، شفت به صورت افقی بر روی صندوق عقب متصل به آسانسور نصب میشود و برای قرار دادن و بلند کردن جسم به صورت عمودی از زمین، فشار وارد میکند. دوربین های این محدوده نسبت به دستی مفیدتر هستند و در اندازه های کوچک و بزرگ هستند.
جک های هیدرولیک تاو لایف نوع خاصی از سیلندرهای هیدرولیک هستند که برای بلند کردن ماشین هایی که تا سطح زمین پایین هستند استفاده می شود.از آنجایی که سطح زمین با خودرو پایین است، از یک ورق مایع محافظ پا استفاده می شود.
جک های قیچی یکی از فشرده ترین انواع جک های هیدرولیک (سیلندر هیدرولیک) هستند. جک های قیچی از پیچ مکانیکی استفاده می کنند. در اثر چرخش جک های قیچی بازوهای این جک ها بالا و پایین می شوند. بسته به محل و مکانیسم این جک ها، بازو کشیده یا جمع می شود.
نوع دیگر جک هیدرولیک جک پیچ است. از مکانیزم پیچ عمودی برای بالا و پایین بردن جک استفاده می کند. برخی از انواع جک ها با آچار سازگار هستند، در حالی که برخی دیگر از سطحی استفاده می کنند که از طریق سوراخی در جک وارد می شود تا هنگام چرخاندن پیچ، نیروی اضافی اعمال کند.
با هر نوع جک هیدرولیک و بادی آشنا شدیم. در این قسمت لازم است تفاوت جک های هیدرولیک و پنوماتیک را بررسی کنیم. تفاوت اصلی جک های هیدرولیک و پنوماتیک در سیال کاری استفاده شده در هر کدام است. موضوعی که بارها و بارها به آن خواهیم پرداخت. می توانید 7 تفاوت مهم بین این دو جک در ادامه آمده است:
1. مقایسه سیال کار در جک
اولین و مهمترین تفاوت بین ژاکت های پنوماتیک و بادی مربوط به سیال کار است. بالابر هوا از روغن برای بلند کردن مواد استفاده می کند، در حالی که بالابر پنوماتیک از هوا استفاده می کند. روغن به دلیل ماهیت مایع تقریباً تراکم ناپذیر است. این زمانی است که هوا را می توان به طور کامل فشرده کرد. به همین دلیل ویژگی های جک های هیدرولیک و پنوماتیک متفاوت است که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.
دو جک هیدرولیک و پنوماتیک با ابعاد و اندازه یکسان را در نظر بگیرید. در این شرایط جک هیدرولیک ظرفیت انتقال توان بالاتری دارد. زیرا تراکم ناپذیری روغن باعث می شود که تمام نیرو به پیستون منتقل شود. در نتیجه در شرایط یکسان استفاده از جک هیدرولیک برای بلند کردن اجسام سنگین تر ترجیح داده می شود.
به دلیل تراکم پذیری هوا، سرعت انتقال نیرو جک هیدرولیک در ابتدا نسبت به جک پنوماتیک کمتر است. اما در آینده، سرعت حرکت اجسام در جک پنوماتیکی تمایل به افزایش دارد.
بررسی تفاوت جک های هیدرولیک و پنوماتیک از نظر هزینه های ساخت نیز حائز اهمیت است. برای ساخت جک هیدرولیک به روغن، مخزن روغن و پمپ نیاز دارید. در عین حال، جک پنوماتیک از هوای جوی برای انتقال نیرو استفاده می کند. تنها یک فیلتر در ورودی هوای جک پنوماتیک تعبیه شده است تا از ورود مواد اضافی به مخزن جلوگیری شود. بنابراین هزینه های تولید جک های بادی بسیار پایین است.
جک هیدرولیک در مقایسه با جک پنوماتیک دارای قطعات بیشتری است. به علاوه خاصیت این مایع پس از مدتی با گردش روغن در آن از بین می رود. از این رو هزینه نگهداری جک هیدرولیک در مقایسه با جک پنوماتیک بالاتر است.
ساخت هر دو نوع بالابر نسبتا آسان است. اما تفاوت ژنراتورهای هیدرولیک و پنوماتیک در این است که در ژنراتورهای هیدرولیک از مخزن برای ذخیره روغن استفاده می شود. در حال حاضر بالابر پنوماتیکی نیازی به مخزن ذخیره هوا ندارد.
اگرچه سطح ایمنی هر دو نوع هیدرولیک و پنومونیت بالا است، اما با توجه به مقایسه بین آنها باید بگوییم که دهانه هیدرولیک بالاترین محافظت را دارد. روغن مورد استفاده در کوپلینگ های هیدرولیک غیر قابل نفوذ است. بنابراین اگر به دلایلی شاخه بیفتد به تدریج آب از آن خارج می شود. در همین حال هوای فشرده در ریه ها هنگام سقوط با نیروی زیادی آزاد می شود و باعث آسیب می شود.
به طور خلاصه باید گفت جک هیدرولیکی مجموعهایی از روغن و قطعات فلزی است. برای آن اهرم ( پدالی) طراحی شده است که بوسیله پا میتوان آن را فشرد.هر بار که این عمل را انجام میدهید، خودرو به سمت بالا حرکت خواهد کرد. استوانهایی در انتهای جک قرار دارد، هر بار که پدال را فشار میدهید، این استوانه به سمت بالا حرکت میکند. حرکت استوانه یک نقطه شروع و پایان دارد. زمانی که از یک سو به روغن فشار وارد میکنید، مایع از سوی دیگر همان نیرو را به شما تحویل خواهد داد.
برای درک کارکرد جکهای هیدرولیکی باید کمی با علم فیزیک آشنا باشید. براساس قانون پاسکال، فشار در سرتاسر یک سیال یکسان بوده و به صورت عمود بر آن وارد میشود. زمانی که سیالات در محیطی بسته قرار گرفته و به آنها فشاری وارد میشود، این فشار در تمامی سطح وجود خواهد داشت.در علم فیزیک، فشار برابر است با نیرو تقسیم بر واحد سطح. میزان فشار در تمام قسمتهای روغن ( به عنوان سیال) برابر است و تنها سطوح متفاوت هستند. یعنی شما فشاری ثابت بر سطوح مختلف وارد میکنید. به این ترتیب این فرصت وجود دارد تا میزان نیرو بر اساس توان فرد، کم و زیاد شود.
به بیان ساده میتوان این موضوع را اینگونه بیان کرد، قسمتی ( سطح مقطع) از جک هیدرولیک که، تحت فشار وزن اتومبیل قرار میگیرد، سطح مقطع بالایی داشته و قسمتی از آن که باید پدال را به حرکت درآورد، سطح مقطع کمی دارد. براساس آنچه که گفته شد، میزان فشار برای آنها یکسان است.بنابراین سطح مقطع کوچک به نیروی کم و سطح مقطع بزرگتر، به نیروی بیشتر نیاز خواهد داشت. به این ترتیب با ایجاد یک نیروی کم در سطح مقطع کوچک، به یک نیروی زیاد در سطح مقطع بزرگتر غلبه خواهید کرد.
جکهای هیدرولیک طراحیهای مختلفی داشته و به طور کلی فضای زیادی برای عملکرد نیاز ندارند.
طراحی آنها ساده بوده و به آسانی مورد استفاده قرار میگیرند.
بهترین گزینه برای جابهجایی و بلند کردن اجسام سنگین به شمار میروند.
از وزن سبکتری نسبت به سایر جکهای دیگر برخوردار هستند.
پاسخ ها