مجله صنعتی ماکرو

مجله صنعتی ماکرو

معرفی انواع جک هیدرولیک

جک های هیدرولیک دارای 4 قسمت اصلی می باشند:

1. شافت: شافت جک نسبت به نوع جک متفاوت است که معمولا از شافت کرم استفاده می گردد.
2. لوله: لوله جک نسبت به اینکه جک یک طرفه یا دوطرفه باشد متفاوت است ولی معمولا لوله سیلندری می باشد.
3. مهره: مهره سر جک که اکثرا از جنس چدن بوده و نسبت به نوع جک متفاوت است.
4. پیستون: پیستون جک بیشتراز فولاد ساخته می شود که بر روی آن پکینگ سوار می شود.

کاربرد جک هیدرولیک

همانطور که پیش از این نیز عنوان شد، وظیفه جک های هیدرولیکی تبدیل انرژی هیدرولیکی به انرژی مکانیکی و در نهایت بلند کردن و یا جابجایی اجسام سنگین است. به عبارت دیگر جک های هیدرولیکی به عنوان بازوان پر توان سیستم های هیدرولیکی عمل می کنند.

برای مثال در ماشین آلات خاک برداری، جرثقیل های صنعتی، لیفتراک ها، انواع پرس های هیدرولیکی، انواع سیستم های کلمپینگ، بالابرها یا ماشین آلات صنعتی که کارکرد آنها در بلند کردن اجسام سنگین است، از سیستم های هیدرولیکی شامل جک های هیدرولیکی در اندازه ها و با فشارهای کاری گوناگون استفاده شده است.

 

 

انواع جک هیدرولیکی ؟

جک هیدرولیکی براساس نوع سیلندر به سه دسته اصلی تقسیم می‌شود:

  • جک یک راهه
  • جک یکطرفه
  • جک دو طرفه

جک هیدرولیک یک راهه

اندازه قطر دسته و پیستون یکسان است. این جک‌ها به‌گونه‌ایی طراحی شده‌اند که روغن تنها از یک مسیر می‎تواند وارد و خارج شود زمانی که روغن به سمت سر پیستون هدایت می‎شود، جک باز شده و توانایی بلند کردن اجسام را خواهد داشت. برای اینکه جک بسته شود، لازم است تا نیرویی ( باری) بر روی دسته پیستون قرار گیرد. یعنی جک‎های یک‎راهه تنها می‎توانند بار و یا شی سنگین را بلند کنند و هیچ نیرویی برای پایین آمدن وجود ندارد.

جک هیدرولیک یک طرفه

در این جک قطر پیستون از اندازه دسته پیستون بیشتر است. برای آنها دو مسیر ورودی و خروجی در نظر گرفته شده است. یک مجرا در ابتدای سیلندر قرار گرفته و مجرای دیگر در انتهای آن قرار دارد.

مجرایی که در انتهای پیستون قرار دارد، محل ورود و خروج هوا بوده و مجرایی که در ابتدای پیستون قرار دارد، محل ورود و خروج روغن است. از نظر عملکرد و کارایی باید گفت، این جک مانند جک‎های هیدرولیکی یک‌راهه هستند.

یعنی صرفا برای بلند کردن اجسام سنگین کاربرد داشته و نیروی برای پایین آوردن جسم مورد نظر ایجاد نمی‎کنند.

 

 

جک هیدرولیک دو طرفه

در جک روغنی دو طرفه، قطر پیستون بیشتر از قطر دسته پیستون است. در این نوع جک، دو مجرای ورود و خروج برای روغن در نظر گرفته شده است. از یک دهانه روغن وارد شده و از دهانه دیگر خارج خواهد شد. در این نوع از جک‌ها برای بلند کردن و پایین آوردن اجسام نیرو وارد خواهد شد.

1- جک های Bottle

جک های Bottle ( سیلندر هیدرولیک ) به جک های دستی نیز معروف هستند. که یکی از راه های آسان و راحت برای بلند کردن وسایل نقلیه برای سرویس یا بازرسی در کنار جاده ها یا در تعمیر گاه ها جک های Bottle یا دستی است.

جک های دستی در اندازه های مختلف با کاربرد های مختلف ساخته می شوند. آنها به طور گسترده ای در اندازه و قابلیت های بالابری از چهل و پنج کیلوگرم تا چندین تن می باشد.

جک های Bottle از یک شافت عمودی استفاده می کنند که از پد بلبرینگ در آن استفاده می کند که میتواند با آن مستقیما وزن را از زمین بلند کند.

یکی از متداول ترین جک هیدرولیک ها جک های بطری یاBottle  هستند. شکل این جک ها به صورت یک بطری شیر است به خاطر همین شباهت است که  به نام جک های بطری یا Bottle Jacks  معروف شده اند.

با این جک ها در قسمت معرفی انواع جک هیدرولیک ها آشنا شدید اما در اینجا میخواهم شما را با کاربرد های آنها بیشتر آشنا کنم.  این جک ها در اوایل دهه 1900 میلادی هنگامی که صنعت خودرو شروع به کار کرد، محبوبیت زیادی در بین خریداران پیدا کرد.

شاید از خود بپرسید که این جک ها چگونه کار می کنند؟ این جک ها توسط یک شافت عمودی به صورت مستقیم وزن را از زمین بلند می کند. اما اگر بخواهیم درباره کاربرد این جک ها صحبت کنیم باید بگوییم که این جک ها بیشتر در صنعت اتومبیل مورد استفاده قرار می گیرند. اما از این جک ها در صنعت پزشکی برای بالا و پایین بردن بیماران نیز استفاده می کنند.

این جک ها در کاربرد های صنعتی نیز استفاده می شود آنها میتوانند برای بلند کردن بار های سنگین و همچنین ماشین آلات بزرگ کشاورزی مورد استفاده قرار بگیرند.

 

 

2- جک های چرخ دستی (Trolley/Floor Jacks)

جک های چرخ دستی به جک های کف نیز معروف هستند. جک های کف بر خلاف جک های Bottle یا دستی که به صورت عمودی عمل می کنند و شافت آنها به صورت عمودی است در جک های Trolley شافت به صورت افقی بر روی میل لنگ که به یک بالابر متصل شده است، قرار گرفته است و با فشاری که وارد میشود جسم را  به صورت عمودی از زمین بلند می کند.این جک های دامنه کاربرد بیشتری نسبت به جک های دستی دارند و در اندازه های اصلی کوچک و بزرگ ساخته می شوند.

 

3- Toe life Hydrolic Jacks

Toe life Hydrolic Jacks نوع خاصی از انواع سیلندر هیدرولیک است که برای بلند کردن ماشین آلاتی که سطح آنها با زمین کم است، کاربرد دارند.

در جایی که جک های کف و جک های دستی به دلیل سطح کم ماشین با سطح زمین نتوانند استفاده شوند از جک های Toe life Hydrolic Jacks استفاده می شود.

4- جک های Scissor Jacks

جک های Scissor Jacks یک از انواع جک هیدرولیک ( سیلندر هیدرولیک ) هستند که این جک ها به صورت جمع و جور ساخته می شوند. جک های Scissor Jacks از پیچ مکانیکی استفاده می کنند. چرخش جک های Scissor منجر به بالا بردن  و پایین آوردن بازوهای این جک ها می شوند. که بسته به موقعیت و مکانیزم این جک ها ، بازو ها کشیده یا جمع می شوند.

 

5- جک های پیچ (screw jacks)

یکی دیگر از انواع جک هیدرولیک ها جک های پیچ هستند. که از مکانیزم پیچ عمودی برای بالا بردن یا پایین آوردن جک استفاده می کنند. برخی از مدل های این جک ها قابلیت تنظیم آچار دارند، در حالی که برخی دیگر از یک سطح درج شده از طریق سوراخی در جک استفاده می کنند تا امکان استفاده از مکانیکی اضافی در هنگام چرخش پیچ را داشته باشد.

 

 

6- جک های چرخ دار (Ratchet Jacks)

جکهای چرخ دار برای بالابردن یا پایین آوردن بار از مکانیزم حلزون و حلق آویز استفاده می کنند.زمانی جک های چرخ دار نوع واقعی جک هایی بودند که تولید کنندگان خودرو با وسایل نقلیه خود این جک ها را به خریداران می دادند تا خریداران در هنگام عوض کردن چرخ ماشین خود از آنها استفاده کنند.

 

این جک ها به همراه آچار چرخ به عنوان دسته جک به خریداران داده می شد. با توسعه ساخت و ساز های unibody و از بین بردن ضریه گیر های فلزی در وسایل نقلیه، جک های چرخ دار نسبت به جک های scissor کمتر مورد استفاده قرار گرفتند زیرا مشخصات کمتر نسبت به جک های scissor داشتند. و آنها ممکن بود در زیر بدنه ماشین واژگون شوند.

منبع: https://hydkala.com/جک-هیدرولیک/

مجله صنعتی ماکرو
مجله صنعتی ماکرو

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋