zahrarajabi

zahrarajabi

قیمت بلیط هواپیما برای اتباع خارجی

بلیط هواپیما برای اتباع خارجی که در ایران سکونت دارند قابل رزرو است. این افراد تا پیش از این می توانستند بدون پرداخت هزینه اضافه و همانند شهروندان ایرانی، بلیط هواپیما رزرو کنند. اما طبق آخرین بیانیه ابلاغ شده از سمت سازمان هواپیمایی کشوری، من بعد اتباع خارجی باید بلیط را بر اساس نرخ دلار خرید کنند.

 

نایب رئیس کمیسیون مجلس شورای اسلامی با انتقاد از قیمت گذاری ارزی بلیط هواپیما برای مسافران خارجی تاکید کرد: متأسفانه با این اقدام قیمت بلیت هواپیما در برخی مسیرها بیش از 100 درصد افزایش یافته است و این وضعیت وجود ندارد.

   کمال علیپور در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اقدام سازمان هواپیمایی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما برای اتباع خارجی، اظهار کرد: به نظر من افزایش قیمت بلیط هواپیما برای اتباع خارجی اشتباه است.

هیچ تمهیداتی در این زمینه صورت نگرفته است. اینکه قیمت واقعی بلیت از گردشگر خارجی گرفته می شود، ایرادی ندارد، اما اینکه این اقدام بر قیمت پروازهای داخلی تأثیر بگذارد و باعث افزایش قیمت قابل توجهی برای مردم کشور شود، قابل قبول نیست. 

وی در ادامه تصریح کرد: ایجاد مشکل برای کشور با تعیین نرخ دلار برای خارجی ها قابل قبول نیست. به نظر ما این اقدام اشتباه بود. معتقدم قیمت بلیت داخلی برای مسافران داخلی و خارجی باید یکسان باشد. از طرفی این تصمیم قطعا برای جذب گردشگر مشکلاتی ایجاد خواهد کرد.

نماینده مردم قائم شهر در شورای اسلامی تصریح کرد: این افزایش قیمت بلیت هواپیما به هیچ وجه منطقی نیست و باعث نوسانات شدید بازار شده است. من خودم قیمت بلیت ها را رصد کردم و دیدم قیمت برخی مسیرها چندین برابر شده است. اصلا منطقی در این کار نیست. کمیسیون عمران این موضوع را با جدیت پیگیری خواهد کرد و جلسات کمیسیون ساختمان برای کنترل این وضعیت ادامه خواهد داشت.

حسن خوشخو معاون سازمان هواپیمایی کشوری در برنامه زنده تلویزیونی درباره قیمت گذاری بلیط هواپیما برای اتباع خارجی در مسیرهای داخلی و محاسبه ارزی آن برای اتباع خارجی گفت: درخواست شرکت های هواپیمایی برای قیمت گذاری برای اتباع خارجی سال گذشته مطرح شد و با آن موافقت شد.  چون هزینه های ارزی زیادی دارند و این موضوع قطعا مورد تایید سازمان هواپیمایی کشوری بوده است.

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تصمیم خود را مانند تصمیمات قبلی در خصوص تعیین قیمت هواپیما با معرفی سایر دستگاه ها تغییر نمی دهید، افزود: بر اساس آنچه قانونگذار تصریح کرد تنها مرجع شورای عالی بوده است. هوانوردی و در این زمینه نیز. در صورت نیاز حتما جلساتی از سوی شورا تشکیل می شود و این موضوع بررسی می شود.

معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: از آنجایی که در تعیین قیمت بلیت هواپیما دو شاخص یارانه ای وجود دارد، زمانی که مسافر خارجی وارد می شود و هویت وی احراز می شود، بلیت هواپیما با نرخ ارز به او فروخته می شود. اما برای اینکه به دلیل شباهت نام برخی از کشورهای همسایه با ایرانی ها مشکلی پیش نیاید، اعلام کردیم در هنگام فروش بلیط هواپیما کپی و مشخصات گذرنامه ذکر شود تا اینگونه تناقضات پیش نیاید.

خوشخو در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا با ابلاغ چنین مصوبه ای بازار سیاهی در عرضه بلیت هواپیما ایجاد می شود؟ وی بیان کرد: برخی تحلیل های غیر کارشناسی به صنعت هوانوردی آسیب می زند، زیرا نمی توان هوانوردی ایران را با کشورهای دیگر مقایسه کرد زیرا صنعت هوانوردی ما 40 سال است که در تحریم است. از سوی دیگر کشورهایی مانند عراق هزینه فرودگاهی و پرواز را به صورت نقد و دلار دریافت می کنند.

وی گفت: البته این موضوع روی بلیت های داخلی تاثیری نخواهد داشت و به عنوان نماینده دولت بر آن نظارت خواهیم کرد. خطوط هوایی فقط مجاز به ارائه بلیط هواپیما به خارجی ها فقط در وب سایت خود هستند و نمی توانند آنها را در سایر برنامه ها و وب سایت ها بفروشند.

منبع: https://www.isna.ir/news/1401041006715/جزییات-نرخ-گذاری-ارزی-بلیت-هواپیما-برای-اتباع-خارجی

 

zahrarajabi
zahrarajabi

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋