تولید محتوا چیست؟
اگر از کسی که کارش تولید محتوا هست و ازش بپرسید که محتوا نویسی چیست، احتمالا جواب خودش را میدهد؛ چون دنیای بازاریابی محتوا (Content Marketing) آنقدر گسترده است که هرکسی تعریف خودش را از آن دارد. اما ما میخواهیم به یک تعریف درست از تولید محتوا برسیم.
محتوا همان کلیپهای خندهدار یا عکس و توضیحات محصول، پادکست ها، ویدیوهای آموزشی، کتابهای دیجیتالو در نهایت همین مقاله که در حال خواندن هستید همه محتوا حساب میشوند.
به هر چیزی که برای انسان قابل درک باشد و در بستر فضای مجازی یا غیر مجازی(مانند روزنامه ها) قابل انتشار هستند محتوا میگویند.
پس با این تعریف محتوا نویسی یعنی : خلق هرچیز قابل درک برای انسانها
مراحل تولید محتوا:
- هدف گذاری
- تدوین استراتژی محتوا
- محتوا نویسی
- توزیع
- تحلیل
- اصلاح و بهروزرسانی
تولید محتوا زمانی مفید است که بتواند برای شما درآمدزایی کند یا بتوانید به واسطه آن تغییری در دنیای اطرافتان ایجاد کنید.
مجلهها اولین بستر تولید محتوا بودند
شرکت جان دیر بزرگترین تولیدکننده ماشینآلات کشاورزی در جهان است. وقتی کسبوکار جان دیر رونق گرفت مثل بقیه شروع به تبلیغات کرد.
با این که تبلیغات تا حدودی توانست به فروش ادوات کشاورزی کمک کند اما نتوانست یک ارتباط دائمی با مشتریان برقرار کند.
آنها شروع به انتشار مجله کردند اما نه مجلهای مثل بقیه با اخبار زرد و پر از صفحات تبلیغاتی. مجله آنها مخصوص کشاورزان بود. این مجله مطالب آموزشی و خبری درباره کشاورزی دارد و در کنار این مطالب، محصولات تولیدی شرکت John Deere را معرفی میکند.
جالب است بدانید این مجله هنوز هم منتشر میشود. البته وبسایت و شبکههای اجتماعی The Furrow برای نسل جدید جذابیت بیشتری دارند.
اولین سردبیر این مجله نکات جالبی درباره سیاست مجله میگفت که هنوز هم کارساز است.
او میگفت:
تمام تمرکز محتوای ما روی کشاورزان بود. ما مدیران خود را قانع کردیم که داستانها کوتاهتر شوند و از تصاویر بزرگتری استفاده کنیم چون مردم حوصله خواندن مطالب طولانی را ندارند. ما از تصاویر منحصر به فرد استفاده میکردیم چون هیچ مجله دیگری این کار را نمیکرد.
این مجله به کشاورزها کمک میکند تا با یادگیری نکات و اصول کشاورزی محصول بیشتر و بهتری برداشت کنند و در کنار آن با محصولات جان دیر یا طرز استفاده از هرکدام آشنا میشوند.
بازار کار تولید محتوا در ایران
در حال حاضر تقاضا برای استخدام خیلی زیاد است اما متخصص کم. کافی است نگاهی به آگهیهای استخدامی بیندازید. از یک کسبوکار ساده تا بزرگترین شرکتها دنبال نیروی محتوا نویس هستند. اکثر محتوا نویسان با طراحان وبسایت همکاری دارند.
در واقع محتوا نویسی کار چندان سختی نیست اما به دلایلی مثل نا آشنا بودن جوان ها با این شغل، نیاز به یادگیری شخصی و مداوم و خلاقیتمحور بودن، متقاضی زیادی ندارد.
پاسخ ها