
ایلان ماسک میگوید اگر به عقب برگردد، ریاست اداره بهرهوری دولت (DOGE) را نمیپذیرد.
«ایلان ماسک»، مدیرعامل تسلا، در مصاحبهای اعتراف کرد که اگر میتوانست به گذشته برگردد، هرگز پیشنهاد ریاست اداره بهرهوری دولت (DOGE) را نمیپذیرفت. این اداره که در دوره دوم ریاستجمهوری «دونالد ترامپ» تأسیس شد، با هدف کاهش هزینههای دولت فعالیت میکرد، اما ماسک اکنون میگوید که دستاوردهای آن محدود بوده و ضربهای که به شرکتهای خودش وارد شد، ارزشش را نداشت.
ماسک در پادکست «کتی میلر»، همسر معاون رئیس دفتر کاخ سفید، گفت که تجربه کار در دولت برای او سورئال بوده است. بااینحال، در پاسخ به این سؤال که اگر به عقب برمیگشت، دوباره در DOGE فعالیت میکرد یا نه، گفت: «نه، فکر نمیکنم دوباره این کار را انجام دهم. به جای کار در DOGE، ترجیح میدادم روی شرکتهای خودم تمرکز کنم تا ماشینهای تسلا در آتش اعتراضات نسوزند.» اشاره ماسک به اعتراضات گسترده است که علیه شرکت تسلا صورت گرفت. همکاری او با دولت ترامپ باعث خشم عمومی شد و بسیاری از مخالفان سیاسی، خشم خود را با تخریب خودروهای تسلا نشان دادند.
ماسک در ابتدا وعده داده بود که میتواند ۲ تریلیون دلار از هزینههای دولت آمریکا کم کند، اما واقعیت بسیار متفاوت بود. او دستاوردهای این وزارتخانه را «تا حدی موفق» توصیف کرد. ایلان ماسک مدعی است حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیارد دلار پرداختهای زامبی (پولهایی که بیهوده هدر میرفتند) متوقف شده است. اما تحلیل Politico نشان میدهد که فقط لغو ۱.۴ میلیارد دلار از قراردادها تأیید شده است.

اگرچه ماسک میگوید جلوی برخی ریختوپاشهای احمقانه را گرفته است، اما اعتراف میکند که نتوانسته آن انقلاب بهرهوری که وعده داده بود را محقق کند.
از سویی دوران حضور ماسک در کاخ سفید، برای سهامداران تسلا کابوسوار بود. سهام تسلا در نیمه اول سال به شدت سقوط کرد، زیرا سرمایهگذاران نگران بودند که مدیرعاملشان تمرکز خود را روی ماشینهای برقی از دست داده و درگیر بازیهای سیاسی شده است. «گرت نلسون»، تحلیلگر ارشد بازار، میگوید: «مشخص بود که ماسک بیشتر وقتش را صرف DOGE میکند تا تسلا.» اما خبر خوب برای سهامداران این بود که به محض استعفای رسمی ماسک از این سمت در ماه مه، سهام تسلا دوباره اوج گرفت و تا پایان سال ۱۷ درصد رشد کرد.
پاسخ ها