
قاضی میداند که اگر حکم دادگاه بهسرعت قابل اجرا نباشد، شرایط پرونده میتواند در فرایند تجدیدنظر تغییر کند.
دیروز آخرین فرصت گوگل و وزارت دادگستری آمریکا برای ارائه شواهد و ادله خود در پرونده مربوط به انحصارطلبی گوگل در بازار تبلیغات آنلاین بود. حالا «لئونی برینکما»، قاضی این پرونده، با اشراف نسبت به این مسئله که زمان در این پرونده اهمیت زیادی دارد، تصمیم خواهد گرفت که آیا گوگل برای حل مشکل انحصار در فناوری تبلیغات خود نیاز به تجزیه بخشهای مختلف کسبوکارش دارد یا خیر.
به گزارش رویترز، انتظار میرود حکم نهایی این پرونده در سال آینده میلادی صادر شود، اما زمان بخشی حیاتی از این پرونده خواهد بود. درحالیکه وزارت دادگستری از دادگاه خواسته گوگل را مجبور به فروش AdX exchange کند و امکان فروش Publisher ad server را نیز روی میز بگذارد، گوگل استدلال کرده که تنها اعمال تغییرات رفتاری برای رفع مشکلاتی که دادگاه در کسبوکارش یافته، کافی است.
قاضی برینکما پیشتر حکم داده بود که گوگل در دو بازار فناوری تبلیغات انحصار غیرقانونی دارد و دو ابزار خود را بهطور غیرقانونی به یکدیگر مرتبط کرده است. او میداند که گوگل احتمالاً در پایان دادگاه درخواست تجدیدنظر خواهد کرد و یادآور شده که راهحلهای وزارت دادگستری بهاحتمال زیاد در حین رسیدگی تجدیدنظر بهراحتی قابلاجرا نخواهند بود. از سوی دیگر، قاضی گفته که تغییرات رفتاری میتوانند سریعتر انجام شوند.

در چنین پروندههایی مسئله زمان بسیار اهمیت دارد. برای مثال، در سال ۲۰۲۰ یک پرونده انحصارطلبی مشابه علیه متا مطرح شد و در آن زمان تیکتاک رقیبی بسیار کوچکتر نسبت به امروز بود. اما رسیدگی به پرونده انحصارطلبی متا در اوایل امسال آغاز گردید و تیکتاک اکنون بسیار بزرگتر شده تا با متا رقابت کند. به همین دلیل وزارت دادگستری آمریکا پرونده خود علیه گوگل را از ناحیه شرقی ویرجینیا پیگیری کرده، ناحیهای که به رسیدگی سریع به پروندهها مشهور است.
گوگل و وزارت دادگستری آمریکا مدتهاست که بر سر مسئله انحصارطلبی گوگل در بازار تبلیغات آنلاین با یکدیگر درگیر هستند. وزارت دادگستری درخواست تجزیه کسبوکار تبلیغاتی گوگل را مطرح کرده، اما این غول فناوری گفته که متعهد میشود تا تغییراتی را در کسبوکار تبلیغاتی خود ایجاد کند.
پاسخ ها