علی روحانی؛ برنامه نویس وب

علی روحانی؛ برنامه نویس وب

هر چه درباره برنامه نویسی و ماشین و گیمینگ بخونم و برام جالب باشه، اینجام می نویسمش
توسط ۱ نفر دنبال می شود

پایان کشمکش بر سر تعرفه پلکانی واردات خودرو در سال ۱۴۰۴

پایان کشمکش بر سر تعرفه پلکانی واردات خودرو در سال ۱۴۰۴

خبر تایید تعرفه پلکانی واردات خودرو را «عزت‌اله زارعی»، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) به رسانه‌ها اعلام کرد.

پس از هشت ماه کشمکش دولت، مجلس، دیوان عدالت اداری و سایر نهادهای تصمیم‌گیر، بالاخره تعرفه واردات خودرو به تأیید نهایی رسید. مجلس شورای اسلامی در روزهای پایانی هفته گذشته، با اصلاحیه وزارت صمت و ایجاد سیستم تعرفه پلکانی برای ورود خودروهای خارجی موافقت کرد. بنابراین تعرفه‌های پلکانی واردات خودرو که براساس اصلاحیه دوم وزارت صمت تدوین شده‌اند، از این پس مبنای محاسبه حقوق ورودی خودرو به کشورمان خواهند بود.

خبر تأیید تعرفه پلکانی واردات خودرو را «عزت‌اله زارعی»، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) به رسانه‌ها اعلام کرد. براساس نظام تعرفه‌ای پلکانی، خودروهای گران‌تر و دارای موتورهای حجیم‌تر از تعرفه واردات بالاتری برخوردار خواهند بود. نخستین اصلاحیه وزارت صمت روی تعرفه واردات خودرو با شکایت در دیوان عدالت اداری به بن‌بست رسید. بااین‌حال وزارت صمت با انتشار اصلاحیه دوم، موفق شد تا تأیید نهایی مجلس را به‌دست آورد. پس از تأیید و موافقت مجلس، دیگر امکان شکایت از مصوبه وزارت صمت نزد دیوان عدالت اداری وجود ندارد.

تعرفه پلکانی واردات خودرو به ایران در سال ۱۴۰۴:

رده خودروحجم موتورحقوق ورودی (درصد)
بنزینیتا ۱۵۰۰ سی سی۲۰
بنزینی۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی سی۴۰
بنزینی۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی سی۱۳۰
بنزینی۲۵۰۱ تا ۳۰۰۰ سی سی۱۴۵
بنزینیبالاتر از ۳۰۰۰ سی سی۱۶۵
هیبریدی (بنزینی/هیبریدی)-۱۵
برقی-۴
تعرفه پلکانی واردات خودرو

براساس تبصره یک در قانون بودجه سال ۱۴۰۴، بانک مرکزی مکلف است هر سه ماه یک‌بار، دو میلیارد دلار برای واردات خودرو اختصاص دهد. حقوق ورودی خودروهای خارجی نیز در قانون بودجه معادل ۱۰۰ درصد تعیین شده است. بااین‌حال دو برداشت از قانون بودجه ایجاد شد. برداشت اول اعلام می‌کرد که حقوق ورودی تمامی خودروهای وارداتی به کشور باید ۱۰۰ درصد باشد که این رویه از سوی وزارت صمت به‌دلیل افزایش ناگهانی قیمت‌ها پذیرفته نشد. برداشت دوم که توسط وزارت صمت ارائه شد، عنوان می‌کرد که تعرفه خودروهای اقتصادی باید اندک و تعرفه واردات خودروهای گران‌قیمت، بالا تعیین شود. این برداشت پس از هشت ماه کشمکش نهادهای مختلف، در نهایت پذیرفته شد تا به اجرا درآید.

علی روحانی؛ برنامه نویس وب
علی روحانی؛ برنامه نویس وب هر چه درباره برنامه نویسی و ماشین و گیمینگ بخونم و برام جالب باشه، اینجام می نویسمش

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋