رئیس بیامو استراتژی تمامبرقی شدن صنعت خودرو را یک بنبست میداند و معتقد است نباید تمام خودروها الکتریکی باشند.
در گذشته بهدلیل بیعلاقگی بیامو به گسترش خط تولید خودروهای برقی انتقادهای از این شرکت شده بود. این شرکت از بزرگان صنعت خودرو است که تاریخ مشخصی برای توقف فروش خودروهای درونسوز خودش تعیین نکرده است. اکنون با عقبنشینی برخی رقبای این شرکت از تعهدات برقیسازی خود، رویکرد محتاطانه شرکت مونیخی بیشازپیش موردتوجه قرار گرفته است.
این برند آلمانی از مدتها پیش بر این باور بود که تولید خودروها با پیشرانههای مختلف نباید متوقف شود. «الیور زیپسه» در جریان نشست سالانه هفته گذشته بیامو دوباره بر این موضع تأکید کرد؛ بنابراین، بیامو به تولید و فروش خودروهای بنزینی، دیزلی، هیبریدی و هیدروژنی در کنار تعداد زیادی از خودروهای برقی جدید ادامه خواهد داد.
زیپسه گفت: «اهداف سیاسی بلندپروازانه را جدی میگیریم اما به مقررات یکجانبه که عرضه را محدود میکنند، اعتقاد نداریم. این اصل درمورد اقتصاد چرخشی نیز صدق میکند. اینجا هم فقط یک رویکرد جامع میتواند سرمایهگذاری را افزایش دهد. برقیسازی صنعت خودرو در قالب فناوری مستقل و واحد، به بنبست میرسد.»
زیپسه با اشاره به بلژیک و ایتالیا توضیحاتش را ادامه داد. تخفیفهای متنوع در بلژیک موجب شد سال گذشته خودروهای برقی بیش از ۶۰ درصد بازار را به خود اختصاص دهند ولی این مدلها فقط ۴ درصد فروش در ایتالیا را به خود اختصاص دادهاند. او افزود سؤال مهم این است که چگونه بهطور موثر انتشار دیاکسیدکربن را کاهش دهیم. برای پاسخ به آن نباید ۰ و ۱ فکر کنیم.
زیپسه به سهامداران گفت: «در شرایطی که سایر تولیدکنندگان مشغول تغییر مسیر یا تنظیم مجدد استراتژی قبلی خود هستند، ما دقیقاً در مسیر درستی قرار گرفتهایم، حتی سیاستگذاران نیز کمکم به این نتیجه میرسند که دولت فدرال جدید آلمان از رویکردی گسترده به صنعت خودرو حمایت میکند، درحالیکه کمیسیون اروپا دنبال رقابتیترکردن بازار اروپاست.»
تقاضا برای مدلهای برقی بیامو درحال افزایش است. سهماهه اول امسال، بیش از ۲۵ درصد کل خودروهای جدیدی که این شرکت فروخته، مدلهای برقی و تقریباً یکپنجم آنها تمامبرقی بودند. سال ۲۰۲۸، بیامو اولین خودروی هیدروژنی خود را با کمک تویوتا به بازار عرضه خواهد کرد.
پاسخ ها