علی روحانی؛ برنامه نویس وب

علی روحانی؛ برنامه نویس وب

هر چه درباره برنامه نویسی و ماشین و گیمینگ بخونم و برام جالب باشه، اینجام می نویسمش
توسط ۱ نفر دنبال می شود

تحقیقات جدید: ورزش هفتگی منظم سلامت روحی و جسمی شما را بهبود می بخشد

پژوهش جدید: ورزش منظم هفتگی، سلامت روانی و جسمی شما را ارتقا می‌دهد

ورزش منظم تا حد زیادی شما را از ابتلا به بیماری‌های مغزی، اختلالات روانی و مشکلان جسمی باز می‌دارد.

افزایش سن و مشغله‌های زندگی باعث شده تا عموم مردم فرصت کمتری برای ورزش منظم پیدا کنند. اما حالا دانشمندان در تحقیقاتی، متوجه شده‌اند افرادی که در تعطیلات آخر هفته را به ورزش اختصاص می‌دهند، مشابه سایر کسانی که ورزش منظم دارند از سلامت روانی و جسمی برخوردار خواهند بود.

براساس مطالعات جدیدی که وب‌سایت «Nature» منتشر کرده، این دسته از افراد کمتر در معرض خطرات عصبی مانند زوال عقلی، پارکینسون و اختلالات روانی قرار می‌گیرند و سلامت جسمی مناسبی دارند.

شیوه تحقیقات دانشمندان

این تیم تحقیقاتی چینی داده‌های بیش از ۷۵ هزار نفر را در بیوبانک انگلستان تجزیه و تحلیل کردند و طی مطالعات گسترده هم وضعیت سلامت حدود ۵۰۰ هزار نفر را ردیابی می‌کنند. از طرفی در این بررسی بیش از ۱۰۰ هزار نفر از ردیاب‌ها و گجت‌های پوشیدنی استفاده می‌کردند که همین موضوع، اطلاعات بیشتری را به دانشمندان ارائه می‌داد.

با استفاده از داده‌های مربوط به فعالیت بدنی، داوطلبان این تحقیق در سه دسته قرار گرفتند:

  • افراد کم‌تحرک: کسانی که 150 دقیقه فعالیت‌بدنی توصیه‌شده دانشمندان در هفته را نادیده می‌گیرند و تحرک بالایی ندارند.
  • افراد فعال: کسانی که توصیه‌های پزشکان درباره فعالیت ورزشی را در نظر می‌گیرند و در طول هفته بخشی از زمان خود را به ورزش اختصاص می‌دهند.
  • افراد سخت‌کوش: کسانی که عمده زمان خود را در تعطیلات آخر هفته به ورزش اختصاص می‌دهند.
ورزش منظم در آخر هفته

سوابق پزشکی داوطلبان، سبک زندگی آن‌ها و معیارهایی مثل سن، جنسیت، وضعیت سیگارکشیدن، مصرف الکل و رژیم غذایی ازجمله مواردی بودند که توسط محققان بررسی شدند.

نتایج تحقیقات

دسته سوم (افراد سخت‌کوش) در مقایسه با دسته اول، کمتر در معرض بیماری‌هایی مانند زوال عقل، سکته مغزی و پارکینسون قرار دارند؛ مخصوصاً افرادی که بالای 65 دارند. این نشان می‌دهد که ورزش منظم برای سالمندان چه مزایای مهمی را به همراه دارد. از طرفی احتمال بروز افسردگی یا اضطراب در آن‌ها به ترتیب ۴۰ و ۳۷ درصد کمتر از دسته اول است.

ورزش منظم در آخر هفته

البته اگر فرصت ورزش منظم را در آخر هفته ندارید، جای نگرانی نیست. در صورتی یک الی دو روز در هفته را، ولو اگر متوالی نباشد، به ورزش اختصاص دهید می‌توانید سلامت قلب، مغز و روان خود را تضمین کنید. تحقیقات قبلی حاکی از آن است که اگر مدت زمان‌ نام‌برده را برای ورزش درنظر بگیرید، شانس ابتلا به بیماری‌های قبلی را تا حد قابل‌توجهی کاهش می‌دهید. به‌علاوه، نیازی به تمرین‌های باشگاه هم ندارید و فعالیت‌هایی اعم از بالا و پایین رفتن از پله‌ها، تحرک بیشتر حین کار و حضور مداوم در بخش‌های مختلف محل کار را می‌توان جزو فعالیت‌های ورزشی منظم قلمداد کرد.

البته به‌غیر از عوامل محیطی و ورزش، موارد دیگری هم وجود دارد که می‌توانند روی سلامت مغز و جسم شما اثر مثبت یا منفی بگذارند؛ اما در تحقیقات دانشمندان لحاظ نشده‌اند.

علی روحانی؛ برنامه نویس وب
علی روحانی؛ برنامه نویس وب هر چه درباره برنامه نویسی و ماشین و گیمینگ بخونم و برام جالب باشه، اینجام می نویسمش

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋