voltstar

voltstar

فروشگاه آنلاین ولت استار نمایندگی محصولات تجهیزات برق صنعتی در شهر تهران با بهترین نمونه محصولات و عالی ترین قیمت بازار را ارائه میدهد.
توسط ۱ نفر دنبال می شود

همه چیز درباره کلید یا فیوز مینیاتوری

 

امروزه در سیستم های برق کشی ساختمان توجه زیادی به مبحث ایمنی می شود . بحث ایمنی برق در ساختمان ها تحت قوانین مصوب سازمان نظام مهندسی ساختمان انجام شده و برآن تاکید شده است به همین خاطر است از وسایل مختلفی برای تامین اصول امنیتی در مدارهای الکتریکی  و برق کشی ساختمان استفاده می شود و بدیهی است که وسایل حفاظتی متنوعی برای تامین امنیت برق کشی ساختمانی و صنعتی مورد توجه قرار بگیرد. یکی از این وسایل کلید مینیاتوری است که مدارهای الکتریکی  را در برابر جریان غیرمجاز محافظت می کند.

همچنین با مراجعه به فروشگاه آنلاین ولت استار میتوانید از انواع محصولات تجهیزات برق صنعتی دیدن و متناسب به نیاز خود خرید نمایید.

فیوز مینیاتوری یا به عبارتی بهتر بگوییم کلید مینیاتوری (Miniature Circuit Breaker) یا به اختصار MCB که ساختمان داخلی شبیه فیوز آلفا دارد یکی از تجهیزات پرکاربرد الکتریکی است که برای قطع بار، حفاظت و ایزولاسیون یک بخش مدار مانند موتورها، روشنایی، مدارهای کنترل و… بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کلید مینیاتوری چگونه عمل می کند؟

کلید های مینیاتوری مدار را از جریان غیرمجاز حفاظت می کند. به این شکل که اگر جریانی بیش از جریان اسمی یک مدار از فیوز عبور کند، برای حفظ امنیت و جلوگیری از اتصال کوتاه شدن جریان برق را قطع می‌کند و از آسیب دیدن مدار جلوگیری می‌کند. در سیم کشی ساختمان و یا تابلو برق صنعتی فیوز مینیاتوری (کلید مینیاتوری) از المان‌های اصلی است که خطرات ناشی از اتصال کوتاه شده مدار را با قطع مدار خاتمه می‌دهد.

 کلید مینیاتوری برند پارس فانال

کلیدهای مینیاتوری از نظر سرعت عملکرد

کلید مینیاتوری از نظر سرعت عملکرد به دو دسته فیوزهای کندکار و تندکار تقسیم می‌شوند:

فیوزهای کندکار : این نوع از فیوزها با تاخیر عمل کرده و مدار را دیرتر قطع می‌کند ، از این فیوزها در مدارهای موتوری استفاده می‌شود.

فیوزهای تندکار : این نوع از فیوزها در زمان کمتری جریان برق را قطع می‌کنند بنابراین در مصارف روشنایی بیشتر استفاده می‌شوند.

کلید مینیاتوری ال اس

حفاظت مدارهای الکتریکی

کلید مینیاتوری به دو روش حفاظت مدار الکتریکی را انجام می‌دهد:

1. عملکرد بی متال

در این روش فیوز مینیاتوری از یک فلز بی متال برای تشخیص جریان اضافه استفاده می‌کند به این صورت که در اثر عبور جریان بیش از جریان نامی کلید مینیاتوری، کلید عمل کرده و جریان برق را قطع می‌کند.ضمن اینکه میتوانید از محصولات انواع بی متال در فروشگاه ولت استار مشاهده نمایید.

2. عملکرد سیم پیچ

در این روش  تشخیص میزان جریان به عهده یک سیم پیچ با تعداد دور کم و قطر زیاد است که در این صورت با وارد شدن جریانی بیشتر از جریان نامی کلید مینیاتوری، کلید عمل کرده و جریان را قطع می‌کند.

در فروشگاه ولت استار کلیدهای مینیاتوری مختلفی داریم از جمله: کلید مینیاتوری اشنایدر، پارس فانال، هیوندای، ال اس، کاوه که شما عزیزان می توانید با کلیک بر روی لینک زیر از قیمت این محصولات  اطلاع پیدا کنید و با بهترین کیفیت محصول خود را خریداری نمایید.

انواع کلید مینیاتوری

کلید مینیاتوری به تیپ‌های مختلفی تقسیم می‌شود نوع B که برای مصارف روشنایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، نوع C که کلید مینیاتوری موتوری نام دارد و معمولاً در صنعت و مدارات موتور دار استفاده می‌شود، نوع D که فیوز مینیاتوری ترانسفورماتوری نام دارد، نوع K که فیوز مینیاتوری قدرت نام دارد و نوع Z که یک کلید مینیاتوری بسیار حساس است. در بین انواع کلید مینیاتوری نوع B و C بیشترین کاربرد را دارد.

نمونه ای از انواع کلید ها مینیاتوری اشنایدر

کلید های مینیاتوری تک فاز با سه فاز چه تفاوت هایی دارند؟

به طور کلی کلید‌های مینیاتور تک فاز و سه فاز بایکدیگر تفاوت چندانی ندارند و تمامی آن‌ها به نوعی از لوازم برقی خانه و محل کار شما محافظت می‌کنند. تفاوت کلید مینیاتوری تک فاز و سه فاز در استفاده از آن‌ها به عنوان فیوز است. به همین دلیل در صورت قطع شدن برق و پریدن فیوز، نیازی به تعویض کردن آن نمی‌باشد و فقط با فشردن یک کلید می‌توان برق را مجدد وصل کرد. جریانی که برای قطع شدن و پریدن این کلید‌ها به عنوان فیوز نیاز است، ولتاژ زیادی نمی‌باشد، و با کوچک ترین جریان قطع می‌شود و از خرابی وسایل برقی جلوگیری می‌کند. حداکثر جریان کلید‌های مینیاتوری سه فاز 100 آمپر می‌باشد که ولتاژ زیادی به حساب نمی‌آید. جنس بدنه در این مدل از کلیدهای مینیاتوری، ABS است که می‌توان گفت مقاومت بالایی در برابر عوامل مختلف دارد. با توجه به این که  فیوز در مطلب بیان شد شما میتوانید برای خرید کلید فیوز با بهترین قیمت اقدام نمایید.

کاربرد و رنج جریانی کلید های مینیاتوری

کلید های مینیاتوری و یا همان فیوز های مینیاتوری  به واسطۀ خصوصیات منحصر به فردی همچون قابل استفاده بودن بعد از هر بار قطع و قطع همزمان سه فاز کاربرد فراوانی دارند. کلیدهای مینیاتوری در مدارهای فشار ضعیف از قبیل مصارف خانگی، روشنایی، صنعتی، یا سایر کاربردهای تجاری به کار می‌روند.

کلید مینیاتوری هیوندای

رنج جریانی تولید کلیدهای مینیاتوری به ترتیب عبارت است از ۱، ۲، ۴، ۶، ۱۰، ۱۶، ۲۰، ۲۵، ۳۲، ۴۰، ۵۰، ۶۳ و در بعضی برندها در رنج ۸۰، ۱۰۰ و ۱۲۵ آمپر که البته بسیار محدود هستند. لازم به ذکر است که تقریباً تمامی انواع کلید مینیاتوری موجود در بازار ایران برای مصارف برق با جریان AC تولید می‌شوند و کلیدهای مینیاتوری برای مصارف برق با جریان DC بسیار کم و محدود است. کلیدهای مینیاتوری برای مصارف برق با جریان DC بیشتر در بخش‌های مخابراتی و الکترونیکی کاربرد داشته و در دسته بندی کلیدهای مینیاتوری خاص قرار می‌گیرند.

انتخاب MCB یا کلید مینیاتوری

انتخاب کلید مینیاتوری برای یک کاربرد خاص کاری است که باید آن را به دقت انجام داد تا حفاظت قابل اطمینان در برابر اضافه بار و اتصال کوتاه تضمین شود. اگر انتخاب MCB بر اساس الزامات مدار نباشد، ممکن است به دفعات تریپ‌های ناخواسته رخ دهد. اگر انتخاب MCB در اندازه‌ای کمتر از اندازه نامی بار باشد، به دفعات فراوان تریپ می‌شود و موجب وقفه در رسیدن جریان به بار متصل به آن خواهد شد، زیرا در این حالت، جریان نامی MCB کمتر از مقدار جریان نامی بار است. به طور مشابه، اگر مقدار نامی MCB بزرگ‌تر از جریان نامی بار باشد، بار متصل به آن به خوبی محافظت نمی‌شود. در این حالت، کلید مینیاتوری حتی هنگامی که بار جریان اضافه بار بکشد، عمل نخواهد کرد.

فروشگاه  آنلاین تجهیزات برق صنعتی و ساختمانی ولت استار با اتکا به تجربه‌ی فنی و بازرگانی کارشناسان خود قادر است در خصوص تأمین قطعات، مشاوره، طراحی و ارائه اطلاعات فنی و نحوه انتخاب و راه‌اندازی محصولات برق صنعتی و ساختمانی نیاز صنایع مختلف کشور را بر طرف کند..علاقه‌مندان برای ارتباط با متخصصان این شرکت می‌توانند از طریق شماره تلفن 09058928441 و یا وب ‌سایت voltstar.ir اقدام کنند.

voltstar
voltstar فروشگاه آنلاین ولت استار نمایندگی محصولات تجهیزات برق صنعتی در شهر تهران با بهترین نمونه محصولات و عالی ترین قیمت بازار را ارائه میدهد.

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋