voltstar

voltstar

فروشگاه آنلاین ولت استار نمایندگی محصولات تجهیزات برق صنعتی در شهر تهران با بهترین نمونه محصولات و عالی ترین قیمت بازار را ارائه میدهد.
توسط ۱ نفر دنبال می شود

هر آنچه راجب شاسی باید بدانید؟

 

 

شاسی چیست؟

اول از هر چیزی باید بدانید شاسی چیست و کجا مورد استفاده میشود شاسی ها که بیشتر افراد آن را شستی سرچ میکنند در دو نوع استارت و استاپ و کلید امرجنسی قارچی در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از موارد استفاده از این شستی‌ها برای تابلوهای برق صنعتی جهت راه‌اندازی موتور یا شستی استارت و قطع کننده یا شستی استوپ است. در واقع شستی یا پوش باتون به عنوان تجهیزات فرمان هستند که تحریک آنها با دست انجام می‌شود شستی‌ها جهت فرمان قطع و وصل مدار به کار می‌روند؛ معمولاً برای فرمان وصل مدار از رنگ سبز شستی با کنتاکت باز استفاده می‌شود و همچنین برای فرمان قطع مدار از رنگ قرمز و با کنتاکت بسته استفاده می‌شوند.

در صورتی که از فرمان قطع و وصل در یک شستی استفاده شود به عنوان شستی استارت استوپ دوبل شناخته می‌شود.لازم به ذکر است که شستی‌های اشنایدر الکتریک به صورت معمولی و چراغ‌دار طراحی و تولید می‌شوند و جنس بدنه آنها به سه دسته پلاستیکی، باکالیت و فلزی تقسیم می‌شود.در ضمن شما میتوانید با ورود به صفحه بلاگ ما از اطلاعات بسیار خوبی از تجهیزات برق صنعتی آگاهی کسب نمایید و بعد از بررسی های لازم خریداری کنید.

 در واقع پوش باتن و یا  شستی وسیله ای است که با یک مکانیزم سوییچ ساده ، برای کنترل فعالیت های یک پروسه یا دستگاه به کار میرود  سطح پوش باتن یا همان سری پوش باتن از یک جنس سخت مانند پلاستیک یا فلز ساخته میشود.(پوش باتن های پلاستیکی یا فلزی دارای کنتاکت کمکی هستند). با اعمال فشار روی پوش باتن وضعیت همه ی کنتاکت ها تغییر کرده و زمانی که فشار از روی دکمه برداشته شود به حالت اول بازمیگردد . پوش باتن ها به منظور انجام کارهای مختلف از جمله توقف ، راه اندازی ، قطع ، ایجاد تغییر در نحوه کار در مدار های فرمان مورد استفاده قرار میگیرند. 

پوش باتن ها در اشکال گوناگون صاف، مسطح یا گود و در رنگ های سبز ، قرمز ، زرد ، مشکی و آبی تولید میشوند که به صورت فشار دادن با انگشت شست و به صورت سطحی ، فشار دادن عمیق ، ضربه زدن و مشت زدن فشار داده میشوند . بر اساس استاندارد بین المللی هر رنگ برای هدف و کار خاصی در نظر گرفته شده است رنگ قرمز برای قطع برق مدار ، رنگ قرمز قارچی برای مواقع ضروری برای قطع سریع برق، رنگ سبز یا سیاه برای راه اندازی و یا وصل سیستم ، رنگ زرد برای راه اندازی سیستم در غیر حالت نرمال،رنگ سفید یا آبی برای هر منظوری مورد استفاده قرار میگیرند . در فروشگاه آنلاین ولت استار میتوانید از انواع شاسی و پوش باتن که با بهترین قیمت و کیفیت عالی ارائه شده اطاعات کافی به دست آورید و سپس اقدام به خرید نمایید.

شاسی ها چگونه کار می کنند؟

شاسی ها دکمه های وصل و قطع هستند که فرمان آنها به وسیله ی دست صورت می گیرد. عملکرد این نوع کلیدها لحظه ای است؛ به این معنی که با فشار دادن انگشت بر روی آن عمل کلید انجام می شود و با برداشتن انگشت از روی آن، کلید به حالت اول برمی گردد.

شستی ها بیشتر در تابلو برق ها و ماشین آلات بزرگ صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند این تجهیز با دریافت یک نیرو مکانیکی خارجی قادر خواهد بود تغییراتی را در جریان الکتریکی ایجاد کند. بدنه این کلید بسیار محکم می باشد و معمولاً از جنس پلاستیک سخت و فشرده و یا فلز های سخت می باشد که پوش باتون های فلزی و یا پلاستیکی دارای کنتاکت های کمکی می باشند. روی سطح این کلید به شکل دکمه صاف و ساده می باشد تا در زمان استفاده کاربر از این قطعه آسیبی به دست وی وارد نشود. سرپوش این باتون ها معمولاً به صورت اشکال هندسی نظیر مربع یا دایره می باشد.این کلید ها در مدار فرمان کنتاکتورها برای وصل و یا قطع آن و به منظور راه اندازی یا خاموش کردن دستگاه ها استفاده می شوند،کلیدی که دو کنتاکت باز دارد، شستی استارت است که عمل آن باعث وصل کنتاکتور خواهد شد و کلیدی که دو کنتاکت بسته دارد، شستی استپ است که عمل آن کنتاکتور را قطع می کند.

گاهی هر دو کلید بر روی یک پایه نصب شده اند که به آن شستی استارت استوپ دوبل می گویند؛ این شستی ها معمولا به رنگ سبز و یا مشکی برای فرمان وصل و با کنتاکت باز و برای قطع مدار با رنگ قرمز و با کنتاکت بسته ساخته می شوند.

 

شاسی استارت اشنایدر

شاسی استارت اشنایدر از بهترین ها در نوع خودش به شمار می رود، به خاطر ساختار مکانیکی ، و استفاده از آن در محیط های گوناگون باید که از استحکام بالایی برخوردار باشند.شاسی استارت چراغدار شاسی ها از قطر ، جنس ، رنگ و بدنه و یا کارکرد های مختلفی دارند . شاسی از مهم ترین وسایلی است که در صنعت برق مورد استفاده قرار می گیرد از جمله این شاسی ها می توان به شاسی استارت چراغ دار اشاره کرد. به واسطه شاسی استارت چراغ دار می توانید از وصل بودن فاز های ورودی تابلو برق مطمئن شد و یا به وسیله شاسی استارت چراغ دار متوجه روشن شدن کنتاکتور ها و یا خاموش شدن کنتاکتور ها شوید. شما به وسیله این چراغ می توانید که از اعلام خطر دستگاه مطلع شوید.

  • این وسیله دارای بدنه فلزی و مقاومت فیزیکی بالایی است.
  • از این وسیله جهت فرمان وصل دادن به کنتاکتور استفاده می شود.
  • شاسی استارت اشنایدر از سه قطعه تشکیل شده است: سری شاسی، پایه نگهدارنده شاسی، تیغه فرمان باز

انواع شاسی استارت استپ

کلیدهای دائمی

 کلید هایی هستند که پس از تغییر وضعیت، حالت جدید خود را حفظ می کنند. برای تغییر وضعیت جدید این نوع کلیدها باید دوباره آنها را به صورت دستی تنظیم نمود.کلیدهای دائمی دارای دو نوع می باشند:

  1. کلید هایی که در برق ساختمانی به کار می روند، مثل کلیدهای تک پل، دو پل و …
  1. کلیدهای دستی که در برق صنعتی استفاده می‌شوند مثل کلید های اهرمی، هزبان غلطکی و…

کلیدهای لحظه کار

کلید هایی هستند که در هر حالتی که باشند، تا زمانی که انرژی و نیروی وارد شده از سمت دست از روی کلید برداشته نشده، ثابت باقی می مانند و مدار دارای اتصال می باشد. اما پس از برداشته شدن دست از روی کلید، مجددا به حالت اولیه­ی خود باز می گردند و مدار قطع می شود. این به این معنی است که برای عمل کردن این نوع از کلید ها به نیروی مکانیکی دائمی نیاز می باشد.کلید های لحظه کار به دو نوع تقسیم می شوند:

  1. کلید های لحظه کاری که در برق ساختمانی به کار می روند مانند شاسی های زنگ اخبار و …
  1. کلید های لحظه کاری که در برق صنعتی به کار می روند مانند شاسی استارت استپ.

انواع شاسی استارت استپ

  1. شاسی فشاری
  1. سلکتور سوئیچ
  1. شاسی قارچی
  1. شستی های کلیدی
  1. شستی های استارت استپ
  1. دکمه ‌های اضطراری فشاری

سلکتور سوئیچ

هوکسلکتور ازجمله وسایل فرمان هستند که به‌وسیلۀ دست کنترل می‌شوند. سلکتور سوییچ اشنایدر الکتریک دارای دو وضعیت بازگشت فنری به وسط و وضعیت ماندگار است که اکثراً به‌صورت دو حالتِ یا سه حالتِ ساخته می‌شوند. سلکتور سوئیچ‌هایی را که با چرخاندن کلید می‌توان حالت آن‌ها را در شرایط کار یا قطع به‌صورت پایدار نگاه داشت، سلکتور سوئیچ کلیددار می‌گویند.

دکمه‌های فشاری اضطراری

کلید قطع اضطراری یک دکمه قرمز بر روی یک پس‌زمینه زرد است. در سیستم‌های بزرگ، از قبیل خطوط نقاله، کلید قطع اضطراری به صورت‌های مختلفی وجود دارد که با دست یا پا یا بقیه اعضای بدن، قابل فشار دادن هستند. در برخی موارد، دیوارهای ایمنی نوری، کار کلید قطع اضطراری را می‌کنند. برای ماشین‌های کوچک‌تر، کلید اصلی قطع و وصل دستگاه، خود به‌عنوان یک کلید قطع اضطراری مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای ابزارهای دستی، کلید قطع اضطراری موردنیاز نیست و در مواقع اضطراری باید دوشاخه را از برق کشید.

کلید قطع اضطراری بعد از فشار دادن، قفل می‌شود و می‌تواند بسته به سطح امنیت، با کشیدن کلید قرمز به بیرون یا چرخاندن کلید قرمز، به حالت اولیه خود برگردد. کلید قطع اضطراری باید طوری طراحی شود که اپراتور دستگاه، بلافاصله در مواقع اضطراری، بتواند از آن استفاده کند. برای مواقع نگهداری از دستگاه، کلید اصلی دستگاه باید خاموش باشد و در برابر دوباره روشن شدن، قفل باشد. معمولاً همراه با کلید قطع اضطراری، تجهیزات توقف اضطراری دیگری هم استفاده می‌شود که شرایط مناسب را برای ایجاد قابلیت اطمینان بالاتر، برآورده می‌کنند. به‌طوری‌ که دستگاه نمی‌تواند مستقیما بعد از کشیده شدن کلید قرمز به حالت وصل دوباره شروع به کار کند. مدارهای توقف اضطراری با توجه به شرایط فنی در دسته‌های مختلف توقف، طبقه‌بندی می‌شوند.

نصب شاسی استپ استارت

نصب کنتاکتور بوسیله­ شاسی استپ استارت نوعی مدار فرمان تلقی می شود که با نصب کنتاکتور، می توان از آن در جهت استفاده از کنتاکتور بهره برد.

مدار فرمان : مدار فرمان تصویری از استپ و استارت که جهت قطع و وصل کنتاکتور از آن استفاده می شود.

ابتدا باید یک سیم نول به A2 کنتاکتور برده می شود، سپس یک سیم فاز به فیوز وارد می میشود البته فیوز ۶ آمپر کفایت می کند و برق خروجی از فیوز به ۱۱ شاسی استپ استارت می رود. در مرحله­‌ی بعدی یک سیم از ۱۲ شاسی استپ استارت به ۲۳ کنتاکتور می رود، آنگاه یک سیم دیگر از ۲۳ کنتاکتور به ۱۳ شاسی استپ استارت می رود و پس از آن سیمی دیگر از ۱۴ شاسی استپ استارت به ۲۴ کنتاکتور و در نهایت از ۲۴ کنتاکتور به A1 کنتاکتور برده می شود.

ولت استار مرجع خرید آنلاین تجهیزات برق صنعتی و ساختمان ولت استار با وجود فروشگاه فیزیکی معتبر با بیش از نیم قرن سابقه در خیابان لاله‌زار جنوبی در صدد است تا اطمینان شما مشتریان گرامی را جلب نماید. همچنین می توانید هم اکنون با کلیک کردن روی لینک زیر از قیمت های انواع شاسی اطلاع پیدا کنید و خریدی با کیفیت را با ما تجربه کنید.

 

voltstar
voltstar فروشگاه آنلاین ولت استار نمایندگی محصولات تجهیزات برق صنعتی در شهر تهران با بهترین نمونه محصولات و عالی ترین قیمت بازار را ارائه میدهد.

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋