voltstar

voltstar

فروشگاه آنلاین ولت استار نمایندگی محصولات تجهیزات برق صنعتی در شهر تهران با بهترین نمونه محصولات و عالی ترین قیمت بازار را ارائه میدهد.
توسط ۱ نفر دنبال می شود

درباره کلید اتوماتیک تفاوت آن با کلید های غیر اتوماتیک

کلید اتوماتیک کمپکت چیست؟

شما اینجا هستید بدانید کلید اتوماتیک چیست و چه عملکرد های دارد.در واقع کلید های اتوماتیک برای حفاظت از تجهیزات در برابر جریان اضافه بار و جریان اتصال کوتاه حفاظت است که به صورت عمومی مورد استفاده قرار می گیرند در حالتی که جریان بار از ظرفیت کلید های مینیاتوری بالاتر می روند. این کلیدها همچنین در هر کاربردی که تنظیمات تریپ قابل تنظیم مورد نیاز باشد که در کلیدهای Plug-in و یا MCB ها در دسترس نیستند شما میتوانید در صورت امکان به خرید انواع کلید های اتوماتیک با بهترین برند ها و بهترین قیمت روز بازار خریداری کرده و از دیگر محصولات ما در فروشگاه انلاین ولت استار دیدن نمایید.

کلید اتوماتیک کامپکت یا به طور خلاصه MCCB نوعی از تجهیزات حفاظت الکتریکی هست که می تواند برای رنج وسیعی از ولتاژ و نیز در هردو فرکانس 50 یا 60 هرتز استفاده می شود. تفاوت اصلی بین کلیدهای کامپکت و کلیدهای مینیاتوری این هست که کلید اتوماتیک می تواند رنج جریانی تا 2500 آمپر داشته باشد و تنظیمات تریپ آن به صورت معمول قابل تنظیم است.

تفاوت دیگر این است که کلیدهای کامپکت بزرگتر از کلید مینیاتوری می باشد.

سه عملکرد اصلی کلید های اتوماتیک کمپلکت

  • حفاظت در مقابل اضافه بار: جریان های بالاتر از مقدار نامی که بیشتر از زمانی که برای کارکرد نرمال هست، طول بکشند.
  • حفاظت در مقابل خطاهای الکتریکی : در طول یک خطا مانند اتصال کوتاه و یا خطای خط، جریان های بسیار بالایی وجود دارد که باید فورا متوقف شوند.
  • سوئیچ یک مدار به صورت روشن و خاموش : این کارکرد کلید اتوماتیک کمپکت چندان معمول نیست اما کلیدهای کامپکت می توانند برای این هدف استفاده شود در صورتی که کلید دستی مناسبی برای سوئیچ مدار وجود نداشته باشد.

چون کلیدهای کامپکت دارای رنج جریانی گسترده ای می باشند می توان از این کلیدها برای کاربردهای گسترده ای استفاده کرد. در حال حاضر کلید اتوماتیک کامپکت در رنج های وسیع از مقادیر 15 آمپر تا مقادیر صنعتی بزرگ 2500 آمپر در دسترس هستند، که این موضوع سبب می شود این کلیدها بتوانند در هر دو حوزه ی توان پایین و توان بالا مورد استفاده قرار گیرند.

کاربرد کلیدهای اتوماتیک

کلیدهای اتوماتیک به دلیل داشتن رنج جریان های بالا می توانند در کاربردهای جریان بالا مورد استفاده قرار گیرند، تعدادی از کاربردهای معمول استفاده از کلید اتوماتیک به شرح زیر می باشد :

  • محافظت از فیدر برق اصلی: مدارهای فیدر برقی که به عنوان منبع تغذیه تابلوهای توزیع بزرگ می باشند معمولا جریان های بالا تا صدها آمپر را دارند.علاوه براین اگر در آینده مدارهای بیشتری به سیستم اضافه شوند ممکن است تنظیمات تریپ مورد نیاز باشد بنابراین یک کلید اتوماتیک مورد نیاز خواهد بود.
  • حفاظت بانک خازنی : بانک خازنی یک تجهیز بسیار مهم در سیستم های تجاری و صنعتی می باشد به دلیل اینکه می توانند سبب اصلاح ضریب توان و کاهش جریان خط و کاهش هزینه های شرکت برق شود. بانک های خازنی بزرگ ممکن است جریان های بالایی را بکشند و به همین دلیل به محافظت توسط کلید اتوماتیک نیاز دارند.
  • محافظت از ژنراتور : ژنراتورهای بزرگ الکتریکی ممکن است جریان های خروجی تا صدها آمپر را فراهم کنند. علاوه بر این مجموعه ژنراتورها معمولا بسیار گران می باشند. رنج جریان های بالای کلید اتوماتیک کمپکت سبب می شوند این ژنراتورها محافظت قابل قبولی داشته باشند.
  • کاربردهای جوشکاری : برخی از دستگاه های جوشکاری ممکن است جریان های بسیار بالایی را که از قابلیت قطع کننده های مدار مینیاتوری فراتر است ، بکشند و نیاز به استفاده از کلید اتوماتیک کمپکت دارند.
  • کاربردهای جریان پایینی که به قابلیت تنظیم تریپ نیاز دارند : کلیدهای اتوماتیک تنها در کابردهای جریان بالا کاربرد ندارند بلکه مدل هایی با رنج جریان پایین 100 آمپر وجود دارند که در مواقعی که تجهیزات جریان پایین به تریپ قابل تنظیم نیاز داشته باشند مورد استفاده قرار می گیرند.
  • محافظت از موتور : ویژگی های حفاظت قابل اطمینان کلیدهای کامپکت موجب شده است که کلیدهای کامپکت انتخاب مناسبی برای حفاظت موتورها باشند.

کلیدهای کامپکت می توانند برای محافظت اضافه بار تنظیم شوند بدون اینکه در زمان جریان هجومی موتور الکتریکی تریپ دهند. به طور خلاصه کلیدهای کامپکت می توانند محافظت مناسبی در برابر رنج جریان های بالا و کاربرد تریپ قابل تنطیم و یا ترکیب هر دو را ارائه دهد. با کاربرد های مختلف و خوب کلیدهای اتوماتیک آشنا شدید حال می توانید با مراجعه به صفحه خرید یکی از این کلید های اتوماتیک را خریداری نمایید.

تفاوت تجهیزات اتوماتیک و غیر اتوماتیک

کلید اتوماتیک: به کلید هایی گفته می شود، که دارای رله هستند. هر کدام برای کاربردهای مخصوصی مورد استفاده قرار می گیرد. بطور مثال، کلید اتوماتیک هوایی دارای رله های بسیار هوشمندی از نوع رله های الکترونیکی هست.

اما کلید های غیر اتوماتیک کلید هایی هستند؛ که صرفا”برای قطع و وصل مورد استفاده قرار می گیرد. که فاقد رله می باشند. بطور مثال کنتاکتور، یک تجهیز غیر اتوماتیک است. برای قطع و وصل های گوناگون با کاربرد های مختلف یک مشخصه ای دارد. مثلا”کنتاکتور AC3 برای بار های القایی است.

یکی از مهم ترین مواردی که در کیفیت قطع کلید اتوماتیک مطرح می شود current limiting است. هر چه این پارامتر بیشتر شود، کلید گران تر می شود. این پارامترمستقیما”به زمان قطع کلید بستگی دارد.

 

این کلیدها نسبت به فیوزها و کلید- فیوزها دارای مزایایی هستند از جمله

کلید خودکار پس از قطع مدار در اثر جریان زیاد بلافاصله مجددا آماده بهره برداری می‌باشد.  

با کمک کنتاکت‌های فرعی می‌توان وضعیت کلید را در هر حالت توسط سیگنال تعیین و منعکس کرد.  

اگر کلید روی یک مدار اتصال کوتاه باشد، رله اضافه جریان کلید وارد عمل شده و مدار را قطع می‌کند. 

چرا ساختار کلید اتوماتیک حساس است؟

 

کلیدهای اتوماتیک را به دلیل وجود جریان‌های هجومی در شبکه که ناشی از اتصال کوتاه،اتصال دو فاز به یکدیگر و یا اضافه‌بارهای غیرمعقول در سیستم هستند،حساس می‌سازند، تا قادر به واکنش سریع به شرایط باشند.

خصوصیات کلیدهای اتوماتیک

  • رنج جریان 16 الی 1600 آمپر
  • حداکثر ولتاژ قابل تحمل 690 ولت
  • حداکث ظرفیت قطع در اتصال کوتاه از 25 الی 200 کیلو آمپر در ولتاژ 415 ولت
  • یک و دو و سه و چهار پل
  • عایق بسیار قوی
  • دارا بودن بالاترین ظریب اطمینان در حفاظت مغناطیسی
  • اندازه گیری فاکتورهای مختلف الکتریکی

کلام آخر و انتخاب کلید اتوماتیک

در هنگام انتخاب کلیدهای اتوماتیک باید به این نکته دقت شود که به علت مزایای بیشماری که کلیدهای اتوماتیک دارند، قیمت بالاتری دارند و نیز به علت مجموعه ساختاری دقیق تری که دارند، به نسبت مینیاتوری و فیوز که میتوانید مقاله فیوز مینیاتوری را مطالعه فرمایید.

voltstar
voltstar فروشگاه آنلاین ولت استار نمایندگی محصولات تجهیزات برق صنعتی در شهر تهران با بهترین نمونه محصولات و عالی ترین قیمت بازار را ارائه میدهد.

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
Ali
👍👍😊😊🌷
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋