vida.mearaj94

vida.mearaj94

مراحل شستشوی گوش چگونه است؟ | کلینیک تهران سمعک

شنوایی یکی از مهم ترین ویژگی ها می باشد که در زندگی هر شخصی تاثیر بسزایی دارد. حال اگر این ویژگی دچار مختل شود از بسیاری نعمت ها محروم خواهیم شد، در نتیجه در حفظ شنوایی و مواظبت از گوش توسط شستشوی گوش و دیگر کارها باید بیش از پیش حساسیت نشان داده ارزش قائل شویم.

بدین منظور در در این محتوا درباره شستشوی گوش که یکی از مهم ترین کارها برای محافظت از شنوایی می باشد، صحبت خواهیم کرد. شستشوی گوش بسیار مهم است چرا که از گوش در مقابل جرم و عفونت و تاثیر آن ها در شنوایی محافظت می کند.

شستشوی گوش چگونه انجام می شود؟

شستشوی گوش مراحل و روش های انجام متفاوتی دارد که بر اساس معاینات پزشکی و انتخاب روش مناسب هر فرد، انجام می شود. روش های مختلف شستشوی گوش عبارتند از:

  • جرم‌گیری با استفاده از فشار آب 

  • ساکشن

روش اول: در روش اول شستشوی گوش با فشار آب که در گذشته بسیار انجام می شد، با اعمال حجمی از فشار آب داخل گوش، باعث بیرون ریختن جرم شده و شسشو را انجام می دادند. باید بگوییم که امروزه خیلی کمتر از قبل این روش را امتحان می کنند زیرا خطراتی نیز دارد.

در این روش با استفاده از سرنگ‌های مخصوص بزرگ و مخصوص که در تصویر قابل مشاهده است، با فشار آب استریل یا سرم نمکی سعی در خارج کردن جرم‌های موجود در مجرای گوش می‌شود. احتمال صدمه دیدن پرده گوش با فشار آبی که وارد مجرا می‌شود، دور از ذهن نیست و بروز آن از احتمالات می باشد.

در مواردی خاص که فرد نتواند از طریق ساکشن جرم‌گیری کند، پزشک متخصص برای شستشوی گوش باید این روش را به کار گیرد. اما برخی از مواردی هست که اگر فرد آن ها را داشته باشد باید با این روش به هیچ وجه شستشوی گوش را انجام ندهد، این موارد عبارتند از:

  • وجود پارگی در پرده گوش
  • وجود شکاف کام در کودکان 
  • وجود VT در کودکان
  • عفونت قارچی
  • وجود انسداد مجرایی گوش

اگر فرد دارای یکی از مشکلات بالا باشد، نباید با استفاده از فشار آب بالا، به شستشوی گوش بپردازد.

روش دوم: قبل از انجام ساکشن باید پزشک متخصص شنوایی به صورت کامل را گوش را معاینه کند، چرا که تشخیص علل کم شنوایی، درد و دیگر احساسات ناخوشایند در گوش، کار یک فرد عادی و بدون تجربه پزشکی نیست. تنها با معاینه کامل باید مطمئن شود که دلیل این درد وجود یک جشم خارجی در گوش نیست و به دلیل ترشحات می باشد. 

ساکشن یک دستگاه مکنده است که جهت اطمینان باید گفت که فشار موجود در این دستگاه کاملا استاندارد و بدون آسیب برای پرده گوش خواهد بود و روشی ایمن برای رفع دلایل کم‌شنوایی است. برای اینکه جرم موجود در مجرای گوش به راحتی توسط ساکشن مکیده و خارج شود، باید 3 تا 4 روز پیش از مراجعه دوباره در نزد پزشک، از قطره گلیسیرین فنیکه استفاده شود و طبق توصیه پزشک این قطره را در گوش بچکانید. با این کار باعث نرمی گوش و راحت تر شدن ساکشن می شوید. 

 

چند نکته خیلی مهم شستشوی گوش:

  • اگر به هنگام شستشوی گوش توسط متخصص احساس سرگیجه و یا درد شدید داشتید حتماً آن را به متخصص گوش خود اطلاع دهید
  • سابقه بیماری خاص مثل بیماری‌های گوش میانی و کانال گوش خارجی خود را حتماً به متخصص گوش خود نشان اطلاع دهید
  • قطره‌های گفته شده شستشوی گوش را حتماً چند روز قبل از شستشوی گوش استفاده کرده باشید
  • هیچ وقت در منزل و یا توسط یک فرد غیرتخصص شستشوی گوش را انجام ندهید

تا زمانی که نیاز واقعی و مبرم برای شستشوی گوش پیدا نکردید اینکار را انجام ندهید شستشوی گوش به دو صورت متداول انجام می‌گیرد

  • شست و شو سنتی با استفاده از آب و سرنگ شستشوی گوش
  • با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته‌ای نظیر ساکشن کانال گوش

در این محتوا درباره اینکه شستشوی گوش چگونه است و مراحل و نکات آن را مطالعه کردیم. برای دریافت اطلاعات بیشتر و خرید سمعک و انواع سمعک برای بهبود کم شنوایی می توانید به سایت کلینیک تهران سمعک مراجعه کنید.

https://tehransamak.com/

vida.mearaj94
vida.mearaj94

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋