vian company

vian company

انواع بیهوشی و عوارض آن چیست؟

چهار نوع اصلی بیهوشی وجود دارد که در طی اقدامات پزشکی و جراحی استفاده می شود و خطرات بالقوه در هر کدام متفاوت است. انواع بیهوشی شامل موارد زیر است:

بیهوشی عمومی. بیهوشی عمومی باعث از دست دادن هوشیاری شما می شود. این نوع بیهوشی، در حالی که بسیار بی خطر است، بیشترین احتمال ایجاد عوارض جانبی را دارد. اگر بیهوشی عمومی دارید ، متخصص بیهوشی باید شما را در طول و بعد از عمل تحت نظر داشته باشد تا هرگونه عوارض جانبی را برطرف کند و احتمال عوارض جدی‌تر را بررسی کند.

برای ارتباط با بهترین جراح مغز و اعصاب در تهران اینجا کلیک کنید

عوارض جانبی بیهوشی عمومی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • حالت تهوع و استفراغ - این عارضه جانبی بسیار شایع می تواند در چند ساعت یا چند روز اول پس از جراحی رخ دهد و می تواند توسط تعدادی از عوامل مانند دارو، حرکت و نوع جراحی ایجاد شود.
  • گلو درد - لوله ای که در گلوی شما قرار می گیرد تا به شما کمک کند در حالی که بیهوش هستید نفس بکشید، پس از برداشتن آن می تواند باعث گلودرد شما شود.
  • هذیان پس از عمل - سردرگمی هنگام به دست آوردن هوشیاری پس از جراحی شایع است، اما برای برخی افراد - به ویژه بیماران مسن تر - این گیجی می تواند برای حدود یک هفته ظاهر شود و از بین برود. ممکن است احساس سردرگمی کنید و در یادآوری یا تمرکز مشکل داشته باشید. اگر چند روز پس از عمل در بیمارستان بمانید، به خصوص در بخش مراقبت‌های ویژه، ممکن است بدتر شود، زیرا در مکانی ناآشنا هستید. همراه داشتن یکی از عزیزان به همراه انجام برخی از کارهای ساده دیگر به شما کمک می کند: عینک یا سمعک خود را در اسرع وقت بعد از عمل بپوشید و مطمئن شوید که عکس های خانوادگی، اشیاء آشنا و ساعت و تقویم در اتاق خود دارید.
  • دردهای عضلانی – داروهایی که برای شل کردن ماهیچه ها استفاده می شوند تا بتوان لوله تنفسی را وارد کرد، می تواند باعث درد شود.
  • خارش - این یک عارضه جانبی رایج مواد مخدر است، یکی از انواع داروهای مسکن که گاهی اوقات با بیهوشی عمومی استفاده می شود.
  • لرز و لرز (هیپوترمی) - این در نیمی از بیماران هنگامی که بعد از جراحی به هوش می آیند رخ می دهد و ممکن است به دمای بدن مربوط باشد.

به ندرت، بیهوشی عمومی می تواند عوارض جدی تری ایجاد کند، از جمله:

  • هذیان پس از عمل یا اختلال عملکرد شناختی - در برخی موارد، سردرگمی و از دست دادن حافظه می تواند بیش از چند ساعت یا چند روز طول بکشد. وضعیتی به نام اختلال عملکرد شناختی پس از عمل می تواند منجر به مشکلات حافظه طولانی مدت و یادگیری در بیماران خاص شود. این بیماری در افراد مسن و کسانی که دارای شرایطی مانند بیماری قلبی (به ویژه نارسایی احتقانی قلب )، بیماری پارکینسون یا بیماری آلزایمر هستند، شایع تر است. افرادی که در گذشته سکته کرده اند نیز بیشتر در معرض خطر هستند. مهم است که در صورت داشتن هر یک از این شرایط به متخصص بیهوشی اطلاع دهید.
  • هیپرترمی بدخیم - برخی افراد این واکنش جدی و بالقوه کشنده را به بیهوشی به ارث می برند که می تواند در حین جراحی رخ دهد و باعث تب سریع و انقباضات عضلانی شود. اگر شما یا یکی از اعضای خانواده شما در طول جراحی قبلی دچار گرمازدگی شده یا از هیپرترمی بدخیم رنج برده اید، حتما به متخصص بیهوشی اطلاع دهید.

 

مراقبت از بیهوشی تحت نظارت یا آرام بخش IV. برای برخی از روش‌ها، ممکن است داروهایی دریافت کنید که باعث خواب‌آلودگی شما شده و از احساس درد جلوگیری می‌کنند. سطوح مختلف آرامبخشی وجود دارد - برخی از بیماران خواب‌آلود هستند، اما بیدار هستند و می‌توانند صحبت کنند. دیگران به خواب می روند و این روش را به خاطر نمی آورند. عوارض جانبی بالقوه آرامبخش، اگرچه کمتر از بیهوشی عمومی است، شامل سردرد، حالت تهوع و خواب آلودگی است. این عوارض معمولا به سرعت از بین می روند. از آنجایی که سطوح آرام‌بخشی متفاوت است، مهم است که در طول جراحی تحت نظر باشید تا مطمئن شوید که عوارضی را تجربه نمی‌کنید.

  • سردرد - اگر مقداری از مایع نخاعی هنگام تحویل بی حسی از طریق ستون فقرات، مانند بلوک اپیدورال یا نخاع برای زایمان ، مقداری مایع نخاعی به بیرون نشت کند، ممکن است چند روز بعد از عمل رخ دهد .
  • کمردرد خفیف - درد ممکن است در محلی که سوزن در پشت وارد شده است ایجاد شود.
  • مشکل در ادرار کردن - اگر از کمر به پایین بی‌حس شده‌اید، ممکن است برای مدتی بعد از عمل ادرار کردن مشکل باشد.
  • هماتوم - خونریزی زیر پوست می تواند در جایی که بیهوشی تزریق شده است رخ دهد.

عوارض جدی تر اما نادر عبارتند از:

  • پنوموتوراکس - هنگامی که بیهوشی در نزدیکی ریه ها تزریق می شود، ممکن است سوزن به طور تصادفی وارد ریه شود. این می تواند باعث فروپاشی ریه شود و نیاز به قرار دادن یک لوله قفسه سینه برای باد کردن مجدد ریه داشته باشد.
  • آسیب عصبی - اگرچه بسیار نادر است، آسیب عصبی ممکن است رخ دهد و باعث درد موقت یا دائمی شود.

بی حسی موضعی. این نوعی از بیهوشی است که کمترین احتمال ایجاد عوارض جانبی را دارد و هر عارضه جانبی که رخ دهد معمولا جزئی است. این بی حسی موضعی نیز نامیده می شود، این معمولاً تزریق یکباره دارویی است که تنها قسمت کوچکی از بدن شما را در جایی که در حال انجام عملی مانند بیوپسی پوست هستید، بی حس می کند . ممکن است در جایی که دارو تزریق شده درد داشته باشید یا خارش داشته باشید. اگر در گذشته این نوع واکنش به بی حسی موضعی داشته اید ، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است نوع دیگری از بیهوشی یا دارویی برای مقابله با عوارض جانبی به شما داده شود.

بی حسی منطقه ای بی‌حسی منطقه‌ای نوعی مدیریت درد برای جراحی است که بخش بزرگی از بدن مانند از کمر به پایین بی‌حس می‌شود. دارو از طریق یک تزریق یا لوله کوچکی به نام کاتتر تزریق می شود و زمانی استفاده می شود که یک تزریق ساده بی حس کننده موضعی کافی نباشد و زمانی که بهتر است بیمار بیدار باشد.

این نوع بیهوشی، از جمله بلوک های نخاعی و اپیدورال، اغلب برای زایمان استفاده می شود. در واقع، اپیدورال رایج ترین نوع کنترل درد است که برای زایمان و زایمان استفاده می شود. این به مادر این امکان را می دهد که بیدار باشد و زمانی که زمان زایمان است بتواند فشار بیاورد، اما درد را بی حس می کند. نوع دیگری از بی حسی منطقه ای - بلوک نخاعی - قوی تر است و در طی روش هایی مانند زایمان سزارین که به سزارین نیز معروف است استفاده می شود. بلوک‌های ستون فقرات و اپیدورال‌ها به پزشک این امکان را می‌دهند که بدون ایجاد درد برای مادر و بدون قرار دادن نوزاد در معرض داروهای آرام‌بخش که ممکن است مضر باشند، نوزاد را با جراحی به دنیا بیاورد.

بی‌حسی منطقه‌ای بسیار ایمن است و شامل عوارض و عوارض بالقوه‌ای که ممکن است با آرام‌بخشی و بیهوشی عمومی رخ دهد، ندارد. اما خطراتی دارد و مهم است که توسط متخصص بیهوشی تهیه و نظارت شود.

 

 

vian company
vian company

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋