این نوع گیربکس که با نام Bevel Helical نامیده میشود وی از گیربکس های صنعتی می باشد که با نام عامیانه شافت مستقیم هم معروف است راندمان این گیربکس 90 درصد بود . در هلیکال دو محور دوران همانند گیربکس حلزونی بر یکدیگر عمود هستند، با این تفاوت که در گیربکس حلزونی از ماردون و چرخ دنده ساده بهره میگیریم ولی در این نوع گیربکس ها چرخنده دنده پینیون مورد استاده قرار میگیرد که راندمان بیشتری دارند.
گیربکس هلیکال چیست ؟
این گیربکس از پر کاربرد ترین گیربکس های صنعتی میباشددارای تعدادی زوج دنده که داخل یک پوسته قرار گرفته اند میباشد کـه در دو طرف محورهای چرخ دنده ها نیز یاتاقان های غلتشی قرار گرفته است. دلیل نامگذاری به نوان هلیکا این است که چرخ دنده ایـن گیربکس بصورت مارپیچ (هلیکال) یـا ساده (مستقیم) است. در این گیربکس هـا بدلیل زاویـه مـورب امتداد دنده ها با مـحور ، در هر لحظه بیش از یک دنده از هر چـرخ دنده با هم درگیر هستند و این امر باعث کاهش استهلاک دنده ها و وارد آمدن فشار کمتری به آنها می شود. در این گیربکس ها محور خروجی در امتداد محور الکتروموتور قرار داشته و قطر شافت خروجی با اندازه های استاندارد مختلف است. بـا توجه به نوع کاربری ، این گیربکس هـا به صورت پایه دار ، فلانچ دار و پایه و فلانچ است. متریال پوسته این گیربکس ها معمولا از چدن یا فولاد و شافت های فولادی و یاتاقان آنها معمولا غلطشی است در گیربکس شافت مستقیم اجزاء تشکیل دهنده قابل تغییر هستند و بعضا با توجه به کاربرد و میزان انتقال دور, به صورت چند محوره تولید می شوند، گاها نیز به طور دو چرخ دنده عمود برهم (از نوع پینیون) تولید می شوند که علاوه بر توانایی انتقال گشتاور قادر به تغییر جهت 90 درجه گشتاور ورودی هستند ، این نوع از گیربکس هلیکال به گیربکس BEVEL معروف می باشد.
مشخصات گیربکس هلیکال
از مهم ترین مزایای یکی از اصلی ترین ویژگی های گیربکس صنعتی هلیکال ( شافت موازی) صدای کم گیربکس در هنگام کار است. این گیربکس جهت جلوگیری از برگشت پذیری خروجی دارای ترمز است و در قسمت ورودی و خروجی فلنچ دارد.این گیربکس بسته به نسبت تبدیل و مشحصات انتخابی در صنایعی شامل معدنی و فولادی،نساجی و بسته بندی،بالابر و انتقال مواد،صنایع غذایی و نوشیدنی،صنعت لاستیک و لاستیک و چوب کاربرد دارد
گیربکس هلیکال دارای تعدادی چرخ دنده است که یک ساختار مارپیچ یا هلی هستند و از محل پایه به صورت افقی و عمودی بر سطح موردنظر قرار میگیرد و معمولا با چرخ دنده ها ، چرخ زنجیر ، کوپلینگ و در بعضی مصارف با کوپله مستقیم انتقال قدرت و نیرو می نمایند. این نوع چرخ دنده ها از دسته چرخ دنده های ساده ولی با امتداد پروفیل مورب نسبت به امتداد شفت می باشندو برای انجام انتقال قدرت و نیرو در این گیربکس ها به علت کاهش یافتن صدا و درگیری نرم چرخ دنده در سیستم انتقال نیرو به کار می روند و این قابلیت را داراست که در دورها و توان های بالاتری نسبت به دنده های ساده استفاده می شوند . در این گیربکس به این شکل عمل می کند که با کم کردن دور باعث زیاد شدن گشتاور در خروجی می گردد.
مزایا گیربکس هلیکال
از جمله مزایاهای گیربکس هلیکال می توان به شکل زیر نام برد:
کاربرد گیربکس هلیکال
گیربکس هلیکال به دلیل دارا بودن طول عمر زیاد در بسیاری از صنایع استفاده میشوند از جمله:
صنایع ماشین سازی و مس و فولادی،صنایع دارو و داروسازی،صنایع غذایی و شیشه و سرامیک،صنایع دریاییو نفت و گاز پتروشیمی،صنایع کشاورزی و مخلوط کن های صنعتی،بالابر و رولینگ و وینچ و کوره ها، صنایع آب و فاضلاب ،تابلو تبلیغات،صنایع بسته بندی و نوار نقاله ها ، جرثقیل های سقفی ، بچینگ ، کانوایر و …..
انواع گیربکس هلیکال:
گیربکس هلیکال به سه صورت گیربکس هلیکال پایه دار ، گیربکس هلیکال فلنچ دار و گیربکس هلیکال پایه و فلنچ دار در بازار صنعت موجود است و معمولا پوسته ی این گیربکس ها ازجنس فولاد یا چدن است و شافت و یاتاقان های ان از نوغلطشی است
روان کاری گیربکس هلیکال:
از مهم ترین نکات نگهداری گیربکس روان کاری آن است البته بعضی گیربکس ها روان کاری نمیخواند چون دائمی روغن کاری شدندو دارای درپوش تراز روغن و تخلیه و هواکش نمیباشند علت روان کاری معمولا جهت جلوگیری از خرابی و فرسایش قطعات متحرک و روغن کاری درست از اصول نگهداری آنهاست. انتخاب روان کننده مناسب به عمر طولانی ، کارکرد یکنواخت و راندمان بالای گیربکس کمک می نماید.
زمان تعویض روغن گیربکس صنعتی
باید از کاتالوگ های موجود، دستورالعمل های کارخانه سازنده در اورده شود. اگر کاتالوگ موجود نیسا از کارشناسان فنی کمک گرفته باید چک لیستی تهیه کرده و نقاط از گیربکس را که باید در زمان مختلف مانند روزانه،هفتگی،ماهانه و ساانه مشحص نمایند و نوع فرآورده روغنی که باید برای روغن کاری مورد استفاده قرار گیرد مشخص شود و سپس بر اساس برنامه روغنکاری تهیه و تنظیم میشود.
مطابق جداول زیر برنامه رون کاری انجام میشود:
ردیف |
نوع رون کاری |
شرح |
1 |
روغن کاری روزانه |
با توجه به حساسیت گیربکس ها، نقاطی از آن بایستی روزانه طبق برنامه داده شده روغنکاری شوند. انجام روغنکاری روزانه گیربکس تحت نظارت مسئول روغنکاری بایستی توسط اپراتور دستگاه انجام شود. اولین مرحله از روغنکاری بایستی قبل از شروع بکار ماشین انجام شود |
2 |
روغن کاری هفتگی و روزانه
|
روغنکاری هفتگی و ماهانه به وسیله افراد تیم روغن کاری انجام می گیرد. این تیم موظف می باشد علاوه بر انجام کار روغنکاری ، کارت های مربوطه را که توسط قسمت برنامه ریزی تعمیرات و نگهداری به آنها ارائه گردیده پر و تکمیل نمایند و پس از تایید سرپرست خود به قسمت ذیربط عودت گردد. |
3 |
روغن کاری سه ماهه و شش ماهه |
تنظیم برنامه روغن کاری سه ماهه و شش ماهه که اکثرا توام با تعویض روغن مخازن بعضی از گیربکس های مستقر در کارخانه می باشد توسط قسمت برنامه ریزی تعمیرات و نگهداری تنظیم و برای اجرای دقیق آن به سرپرست تیم روغنکاری ارائه می گردد. در این برنامه اموری را که کارخانه سازنده در کاتالوگ ها توصیه گردیده، درج شده است. |
پاسخ ها