دنیای ورزش⚽️ فوتبال

دنیای ورزش⚽️ فوتبال

آخرین اخبار دنیای فوتبال، ورزشکارهای محبوب، تیم‌های مشهور، لیگ‌ اروپا، جدول لیگ برتر، نتایج مسابفات فوتبال
توسط ۲۲ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

کنکاش با مجید جلالی؛ جام به استقلال می رسد یا پرسپولیس؟

آجورلو و درویش در نقش مهره‌های قهرمانی؛ کنکاش با مجید جلالی؛ جام به استقلال می‌رسد یا پرسپولیس؟؛ مجید جلالی اعتقاد دارد هر تیمی که از نظر آرامش داخل تیم شرایط بهتری داشته باشد، قهرمان لیگ بیست‌و‌یکم خواهد شد.

کنکاش با مجید جلالی؛ جام به استقلال می‌رسد یا پرسپولیس؟

به گزارش ورزش، لیگ بیست‌و‌یکم در تعطیلات زمستانی به سر می‌برد و مدیران باشگاه‌ها بر اساس لیست سرمربیان، در حال مذاکره برای عقد قرارداد با بازیکنانی هستند که به‌زعم آنها می‌توانند شرایط را برای تیمشان بهتر کنند.

این در حالی است که مجید جلالی سرمربی سابق تیم‌های پاس، فولاد و تراکتور می‌گوید که وضعیت فنی پرسپولیس و استقلال بسیار بهم نزدیک است و آن‌چه که قهرمانی را رقم خواهد زد، در دفتر کار مدیران عامل دو باشگاه می‌گذرد و هرکدام از آنها که بتواند اوضاع مالی باشگاه را سروسامان بخشد و حواشی را کنترل کند، تیمش را قهرمان خواهد کرد.

با این چهره باسابقه فوتبال ایران که در دوره‌ای مدعی عنوان فنی‌ترین مربی لیگ برتر ایران هم بود، درباره کم و کاستی‌های لیگ بیست‌و‌یکم هم صحبت کردیم که او نظرات جالبی را در این خصوص داد. جلالی می‌گوید که مشکل خط حمله و گلزنی در تیم‌های ایرانی حتی بین تیم‌های لیگ دسته اول و فوتبال پایه هم وجود دارد.

گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

* ارزیابی‌تان از شرایط فنی لیگ بیست‌و‌یکم چیست؟
تقریبا همه یک نظر مشترک دارند که سطح کیفی بازی‌های لیگ بیست‌و‌یکم آن‌طور که انتظار می‌رفت نبود و این مساله می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد که باید بررسی شوند چون اگر قرار باشد لیگ برگزار شود اما پیشرفت نداشته باشیم، کیفیتی نداشته باشد، پدیده و بازیکن جوانی معرفی نشود یک چرخش رو به عقب است. لیگ امسال این‌طور بوده است‌. بازی‌ها انجام می‌شود اما هیچ نگرش خاص و توشه‌ای برای آینده وجود ندارد و حتی بازیکنی نمی‌‌بینیم که بگوییم در لیگ رشد می‌کند و می‌تواند در آینده در تیم ملی باشد.

*چطور می‌شود این کیفیت را افزایش داد؟
برای بالا بردن کیفیت بازی‌ها نمی‌توانیم یک پارامتر را نام ببریم و بگوییم باید این کار را بکنیم. در همه دنیا وقتی لیگ تمام می‌شود، یک گروهی می‌آیند روی لیگ کار می‌کنند و بر اساس اطلاعاتی که استخراج می‌کنند تصمیمات جدید می‌گیرند و راهکار‌هایی برای پیشبرد لیگ و پیشرفت و سازنده بودن لیگ می‌دهند. این‌طور نیست که بتوانیم با نام بردن از چند مورد مشکلات را حل کنیم. نیاز به فکر و آسیب شناسی و کار تحقیقی دارد.

* می‌خواهم بدانم فارغ از مسائل کلان مدیریتی، نقش مربی‌ها در این افزایش کیفیت لیگ برتر چیست؟
مربی‌ها با انتقال علمی که کسب می‌کنند، می‌توانند باعث یپشرفت شوند. ما همیشه می‌گوییم که وقتی یاد گرفتن متوقف شود، یاد دادن هم متوقف می‌شود و اگر شما می‌خواهی خوب یاد بدهی، باید قبل از آن خوب یاد بگیری. ما در کشور مربی‌ها را به حال خودشان رها کردیم و برای مربی‌ها برنامه‌ای نداریم که آنها بدانند هر روز در فوتبال چه اتفاقات جدیدی رخ می‌دهد. اگر این‌طور باشد ما می‌توانیم آنها را صاحب فکر و اندیشه کنیم و آنها هم نوآوری فکر کنند. متاسفانه ما چنین چیزهایی را نداریم.

* یکی از مشکلات این است که لیگ فوتبال ایران مهاجم گلزن ندارد. یعنی همین الان که پرسپولیس، ذوب آهن و... به دنبال مهاجم هستند، اصلا گزینه در خوری ندارند که بخواهند با مقایسه و مذاکره به نتیجه برسند.
این مساله یکی از همان موضوعاتی است باید کاملا آسیب شناسی شود؛ اینکه تیم‌ها در بخش دفاع، تیم‌های بهتری می‌شوند ولی به موازات آن در بخش حمله تیم‌های بدتری می‌شوند و شما حمله کننده‌های خوبی تولید نمی‌کنی و نمی‌توانی گلزن‌های خوبی داشته باشی. اگر واقعا درباره این مسائل تحقیق شود، به نتایج خوبی می‌رسیم. این حالت هم فقط در لیگ برتر نیست؛ وقتی شما به لیگ‌های پایین‌تر ایران هم نگاه می‌کنی همین‌طور است. من در‌ طول هفته بازی‌های تیم‌های پایه را هم نگاه می‌کنم و آنجا هم همین مشکل را می‌بینم. شما به فوتبال تهران نگاه کنید؛ زمانی هفت تیم در لیگ برتر داشته و الان کلا یک تیم دارد. اگر این مسائل کامل آسیب شناسی شود، شما می‌توانی به موضوعاتی برسی که برای آن راهکار پیدا کنی.

* فکر می‌کنید کدام تیم قهرمان لیگ برتر شود؟
چیزی که باعث تفاوت بین تیم‌ها می‌شود موضوعات فنی نیست چون کلا کیفیت بازی‌ها خوب نیست. چیزی که باعث تفاوت می‌شود، موضوعات بیرونی و حواشی و دردسرهایی است که یک تیم دارد. شما نفت مسجدسلیمان را می‌بینید که از نظر نفرات بد نیست و نمی‌تواند در چنین جایگاهی باشد ولی هست یا حتی تراکتور یا حتی پرسپولیس و سپاهان. چیزی که باعث پایین و بالا شدن تیم ها می‌شود می‌تواند موضوعات بیرونی و حاشیه‌ای و معیشتی و بنیان‌های مالی باشد. اگر همه این مسائل سر جای خودش باشد، موضوعات فنی تیم‌ها را طبقه بندی می‌کند.

* شاید این کیفیت پایین فنی نمود خود را در تیم ملی هم داشته باشد؛ جایی که اکثر بازیکنان را لژیونرها تشکیل می‌دهند.
از لیگ برتر فقط یک نفر در ترکیب تیم ملی بازی می‌کند و این خیلی موضوع مهمی است‌. شما هر چقدر بخواهید بگویید یک بازیکن جوان یا یک پدیده به تیم ملی دعوت کنیم، پیدا نمی‌کنید.

* شاید امیرحسین حسین‌زاده این پدیده باشد.
حدود ۵ سال پیش ما مهدی ترابی را از تیم امید آوردیم و وقتی او بازی می‌کرد همه بدون استثنا می‌گفتند او یک پدیده بزرگ است یا علی قلی‌زاده، آرش افشین، بختیار رحمانی، کاوه رضایی و سروش رفیعی هم همین‌طور اما الان شما پیدا نمی‌کنی. حتی امیرحسین حسین‌زاده هم با نوسان بالا بازی می‌کند؛ بازیکن خوبی است اما شاید نیاز به زمان دارد.

* درباره استقلال مجیدی چه نظری دارید؟ آیا می‌تواند نوار قهرمانی پرسپولیس را پاره کند؟
اگر استقلال بتواند موضوعات درونی خودش را کنترل کند، می‌تواند موفق باشد. الان باشگاه و تیمی که صاحب آرامش است، استقلال است. شما ببینید پرسپولیس و سپاهان الان با چه چالش‌هایی مواجه هستند و تیم‌های دیگر هم که اصلا نمی‌توانند مدعی باشند. بنابراین اگر استقلال بتواند موضوعات درونی خودش را تحت کنترل بگیرد می‌تواند جایگاهش را تا پایان فصل‌ حفظ کند.

* خیلی‌ها می‌گویند پرسپولیس به‌خاطر گل خورده بیشتر نمی‌تواند قهرمان شود، مثل اتفاق لیگ پانزدهم.
حدود 10سال پیش می‌گفتند تیمی که می‌خواهد جام را بگیرد باید گل نخورد و این یک دیدگاه است اما در 10سال گذشته لیگ‌های معتبر دنیا را ببینید؛ کسانی که جام گرفتند گل را خوردند اما بالاترین گل زده را دارند. فوتبال در حال تغییر است. نباید بگوییم ایده‌ای که ۲۰ سال قبل بوده، الان هم می‌تواند باشد و اگر این ایده است و نتیجه هم می‌دهد همین واضح‌ترین دلیل عقب ماندگی است.

* این یک ایده فراگیر در فوتبال ایران است؛ در چشم انداز فوتبال‌مان تغییری در جهت عکس ایده دفاعی می‌بینید؟
یک تیم خوب، باید در همه جنبه‌ها خوب باشد. به نظر من سپاهان یک تیم خوب است اما برای اینکه بدانیم چه مشکلی دارد که در چند بازی دچار چالش شدند، باید به تیم و تشکیلات نزدیک بود. سپاهان یک تیم و باشگاه کامل است. چیزی که در زمین از نظر فنی انجام می‌شد، به مرور یک نزول ملایم داشت اما ما از تیم دور هستیم و نمی‌توانیم قضاوتی داشته باشیم.

دنیای ورزش⚽️ فوتبال
دنیای ورزش⚽️ فوتبال آخرین اخبار دنیای فوتبال، ورزشکارهای محبوب، تیم‌های مشهور، لیگ‌ اروپا، جدول لیگ برتر، نتایج مسابفات فوتبال

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋