دنیای ورزش⚽️ فوتبال

دنیای ورزش⚽️ فوتبال

آخرین اخبار دنیای فوتبال، ورزشکارهای محبوب، تیم‌های مشهور، لیگ‌ اروپا، جدول لیگ برتر، نتایج مسابفات فوتبال
توسط ۲۲ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

ستون تازه ورزش؛ برگی از تاریخ (عکس)

ستون تازه ورزش؛ برگی از تاریخ (عکس)

خاطرات گذشته ورزشی از مردان، زنان و تیم هایی که چندین دهه قبل برای این مملکت افتخار آفرینی کردند همیشه جذاب و خواندنی است .

به گزارش"ورزش "،برگی از تاریخ نام مطلبی است که قرار است  در سایت ورزش برای شما عزیزان تهیه و ارائه گردد. یادآوری اخبار و تصاویری از دهه های 50و 60و اوایل دهه 70 که دنیای خبری محدود به دو مجله هفتگی دنیای ورزش و کیهان ورزشی بود و روزهای شنبه تا ساعت 9صبح در دکه های مطبوعاتی اثری از آنها دیده نمی شد و هرکس نسخه ای از آنها را داشت تا آخر هفته به تمامی اهل محل و دوستان آن شماره را قرض می داد و دوباره روز از نو و هفته ای دیگر.این داستان کسانی  بود که این روزها گرد پیری را در چهره شان می شود دید و ما قرار است مروری داشته باشیم بر خاطرات نوستالژی نسلی را که بدون توجه به تمامی مشکلات، ورزشگاه ها و سالن های ورزشی را پر می کردند و عاشقانه قهرمانان آن روزها را تشویق می کردند.

قبل از هر چیز برای شروع تشکر ویژه داریم از آقای یعقوب تیموری که با گردآوری این گنجینه زیبا داشته های خود را از طریق ورزش با شما همراهان عزیز به اشتراک می گذارند تا آنچه را که در نسل های گذشته اتفاق افتاده است ببینیم ،مرور کنیم و به خاطر بسپاریم.

لحظات شیرین و تلخ ورزش ایران در این سالها کم نبوده و ما با هم قرار است دنیای پر از خاطره و جاودانه ورزش را در جای جای ایران و به یاد بیاوریم مردان و زنانی را که روزگاری حرف اول ورزش این مملکت را می زدند و این روزها کمتر به یادآنها هستیم. این تنها کاری است که از ما برمی آید تا بمانیم در کنار خاطره سازانی که به خاطره ها پیوستند.(محمدرضا تقی خانی)

 

تیم منتخب فصل باشگاه های تهران 1364

رقابت های باشگاه های تهران در دهه 60 جایگزین لیگ ایران و جام تخت جمشید شده بود و رقابت هایی به نام لیگ قدس از اواسط آن دهه آغاز شد که استان ها با تیم منتخب در آن شرکت می کردند و تهران با دو تیم الف و ب در آن شرکت می کرد. رقابت های باشگاهی در تهران به قدری جذاب و تماشایی بود که ورزشگاه های ملو از تماشاگر شاهد نبردهای جذابی از تیم هایی با پیشینه ای زیاد بود.استقلال ،پرسپولیس،شاهین ،هما،وحدت ،پتروشیمی ،بانک ملی ،نیروی زمینی ،دارایی و ... تیم هایی بودند که تنور رقابت باشگاهی در تهران را گرم می کردند . رقابت ها در سال 64 در دو گروه برگزار شد و در نهایت با قهرمانی استقلال به پایان رسد .

 

تورنمنتی که در آن پرسپولیس به دلیل استفاده از رضا عابدیان مشمول سه بازی را سه برصفر بازنده شد تا نتواند از گروه دوم به مرحله نیمه نهایی صعود کند.رقابت ها در مرحله نیمه نهایی باپیروزی استقلال با ضربه سر جعفر مختاری فر  برابر هما در وقت های اضافه و شکست پترو شیمی برابر شاهین به فینال استقلال و شاهین رسید تا استقلال در ضربات پنالتی شاهین را شکست دهد و قهرمان باشگاه های تهران در سال 1364شود.

 

بعد از پایان رقابت ها مجله دنیای ورزش تیم منتخب فصل را معرفی کرد که در آن از تیم شاهین 4بازیکن ،استقلال 3بازیکن ،هما 2بازیکن ،پرسپولیس یک بازیکن و نیروی زمینی یک بازیکن انتخاب و معرفی شدند.تیم منتخب فصل شاهد این نفرات بود.نفراتی که در دهه 60 از بهترین های فوتبال ایران بودند و پنج نفر آن در ادامه به استقلال و پرسپولیس پیوستند. محمدرضا شکورزاده ،مصطفی اردستانی و امیرقلعه نویی در ادامه استقلال را برگزیدند و امیر قلعه نویی به یکی از بزرگان تاریخ این تیم تبدیل شد.

 

ستون تازه ورزش؛ برگی از تاریخ (عکس)

 

مرتضی فنونی زاده و کریم باوی راهی پرسپولیس شدند و در پرسپولیس قهرمانی تهران و ایران را به کارنامه خود اضافه کردند.احمد سجادی و علی الخصوص حمید علی دوستی را فوتبال دوستان قدیمی جزیی از تاریخ هما می دانند و آنها برای همیشه در رقابت های باشگاهی تهران برای هما توپ زدند. هرچند حمید علیدوستی در کشاورز و سایپا هم دیده شد، ولی طرفداران استقلال و پرسپولیس هیچ وقت علیدوستی را باآن مچ بند معروفش در استقلال و پرسپولیس ندیدند.

 

ستون تازه ورزش؛ برگی از تاریخ (عکس)

 

دروازه بان :احمد سجادی از همای تهران ؛جسور با دیدی عالی

دفاع راست :محمدرضا شکورزاده از شاهین تهران ؛مدافعی یارگیر و نفوذی

دفاع چپ :اصغر حاجیلو از استقلال تهران؛نفوذی و مطمئن

مدافع وسط :مرتضی فنونی زاده از نیروی زمینی تهران؛ مدافع پوششی ایده آل

مدافع وسط :مصطفی اردستانی از شاهین تهران؛ مدافعی یارگیر و مطمئن

هافبک راست :جعفر مختاری فراز استقلال  ؛قوت قلب استقلال

هافبک وسط :امیر قلعه نویی از شاهین تهران  ؛نبض میانه میدان ؛جوان و بااستعداد

هافبک چپ :حمید درخشان از پرسپولیس ؛یک سرو گردن بالاتر از همه

مهاجم :حمید علیدوستی از هما؛تند پا و گلزن

مهاجم :کریم باوی از شاهین ؛بلند پرواز

مهاجم :عبدالعلی چنگیز از استقلال ؛مهار نشدنی

دنیای ورزش⚽️ فوتبال
دنیای ورزش⚽️ فوتبال آخرین اخبار دنیای فوتبال، ورزشکارهای محبوب، تیم‌های مشهور، لیگ‌ اروپا، جدول لیگ برتر، نتایج مسابفات فوتبال

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋