vahid.seo2022

vahid.seo2022

آشنایی با انواع میل گرد در صنعت ساختمانی

میلگرد پروفیلی با سطح مقطع دایره ای و توپر است که اکثر مردم نوع فلز آجدار مورد استفاده در ساختمان را می شناسند. به طور معمول، میلگرد از فولاد ساخته شده است. اما باید بدانید که تنوع تولید این محصول بسیار زیاد است و در صنعت انواع میلگرد تولید و مورد استفاده قرار می گیرد

برای حمل و نقل انواع میل گرد از ابزارهایی نظیر ورق گیر استفاده می شود تا حمل و نقل آن آسانتر شود و به دست ها آسیب نرسد.با این ابزار کار جابجایی بدون خطر انجام می شود.

 

میلگرد اروپایی


یکی از ویژگی های مهم میلگرد اروپایی مواد آن است که عمدتاً از منگنز ساخته شده است. میلگرد اروپایی به دلیل خاصیت خمشی قوی ترین نوع میلگرد است. یکی دیگر از ویژگی های این محصول آسان بودن کار با آن است. این میلگرد به طور کلی برای استفاده در مناطق زلزله خیز یا برای پروژه هایی که نیاز به سازه یکپارچه دارند توصیه نمی شود.

میلگرد با فولاد کربن بالا

 


رایج ترین نوع میلگرد، میلگرد «مشکی» است که به استثنای چند مورد در هر نوع و مقیاسی از پروژه استفاده می شود. بزرگترین ضعف میلگرد سیاه این است که به سرعت فرسایش می یابد. اگر این فرسایش زیاد باشد باعث شکستگی بتن اطراف می شود. برای شرایطی که میلگرد ممکن است در معرض رطوبت و اشباع آب باشد، گزینه های بهتری نسبت به میلگرد سیاه وجود دارد. اما می توان نتیجه گرفت که بهترین نوع میلگرد موجود از نظر استحکام کششی و استحکام میلگرد سیاه می باشد.

میلگرد با روکش اپوکسی


میلگرد با روکش اپوکسی در واقع همان میلگرد مشکی روکش اپوکسی است. این میلگرد استحکام نسبی مشابهی دارد. اما در برابر خوردگی مقاومت بیشتری دارد. با این حال، پوشش اپوکسی بسیار ظریف است. هرچه آسیب بیشتر به پوشش وارد شود، مقاومت در برابر خوردگی کمتری نشان می دهد.

 

میلگرد گالوانیزه


اگر بخواهیم میلگردهای اپوکسی و گالوانیزه را با هم مقایسه کنیم باید بگوییم که میلگردهای گالوانیزه چهل برابر میلگردهای مشکی در برابر خوردگی مقاوم هستند و شاید به همین دلیل قیمت آن ها نسبت به میلگردهای اپوکسی بیشتر باشد. از آنجایی که این نوع میلگردها آسیب پذیری کمتری دارند، بنابراین ارزش بیشتری نسبت به میلگردهای اپوکسی دارند.

 

میلگرد FRP محصولی کامپوزیتی است که به جای میلگردهای فولادی استفاده می شود و به میزان قابل توجهی از آسیب خوردگی ناشی از خوردگی در محیط های خورنده و اسیدی جلوگیری می کند. استفاده از میلگرد FRP بهترین انتخاب برای تقویت بتن در مکان هایی است که مشکل تماس با میدان های الکتریکی و مغناطیسی وجود ندارد. این محصول به دلیل مقاومت عالی در برابر سولفات ها و کلریدها و همچنین مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی کاربرد فراوانی دارد.

میلگرد FRP را می توان برای طراحی و ساخت ساختمان های جدید استفاده کرد. این مواد به دلیل خواصی که دارند باعث کاهش قطر و افزایش فاصله بین میلگردهای سازه بتن مسلح اعم از دال، تونل، فونداسیون و ... می شوند و در نتیجه در برابر ارتعاشات ناشی از زلزله یا تجهیزات صنعتی مقاومتی ندارند.

 

میلگرد فولادی ضد زنگ


میلگرد استنلس استیل بهترین نوع میلگرد قابل استفاده برای اکثر پروژه های موجود و گران ترین میلگرد موجود در بازار است. قیمت این نوع میلگرد حدود هشت برابر میلگرد اپوکسی است. با این حال، استفاده از فولاد ضد زنگ در همه موارد به جز یک مورد گران است.

 

 

اما برای کسانی که دلیلی برای استفاده از آن دارند، میلگرد فولادی ضد زنگ 1500 برابر بیشتر از میلگرد سیاه مقاومت در برابر خوردگی دارد.میلگرد استنلس استیل در شبکه ها، آرماتورها، نگهدارنده ها و حتی لوازم تزئینی مانند آهن فرفورژه استفاده می شود و بیشتر در صنعت راه و ساختمان برای جبران مقاومت کششی بتن استفاده می شود.

میلگردها دارای مواد مختلفی هستند که با توجه به خواص و کاربردهایشان مورد استفاده قرار می گیرند اما بیشتر میلگردهای مورد استفاده در صنعت بتن و بتن سازی با فولاد معمولی مشخص می شود که در ایران به شرح زیر طبقه بندی، تولید و مصرف می شود. البته این طبقه بندی بر اساس استاندارد روسی است که در ایران رایج است.

میلگرد تقویت کننده


میلگردهای تقویت کننده حاصل شمش های فولادی نورد گرم هستند که به دلیل ویژگی های فنی خاص خود برای افزایش مقاومت در برابر نیروهای کششی مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. مهمترین ویژگی این نوع میلگردها مقاومت کششی بسیار بالا می باشد. میلگرد تقویتی تا 180 درجه خم می شود و به راحتی در قسمت های مختلف سازه ها استفاده می شود.

 

میلگرد ترانس


میلگرد ترانس نوع دیگری از میلگرد است که سطح آن در طی فرآیندی صیقلی می شود. این نوع میلگرد علاوه بر مصارف ساختمانی برای مصارف تزئینی نیز کاربرد دارد. میلگردهای ترانسفورماتور انواع مختلفی دارند و هر کدام با توجه به کاربرد و ویژگی های خود در موقعیت های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی انواع مختلف میلگرد در صنعت ساختمانی پرداختیم. امیدوارم مورد توجه شما دوستان قرارگرفته باشد.

vahid.seo2022
vahid.seo2022

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
ahanresan
میلگرد درسته یا میل گرد تازه بعضیا میگن گرد
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋