vahid.seo2022

vahid.seo2022

راهنمای کامل سیستم جلوبندی خودرو

قسمت جلویی خودرو شامل قسمت جلو و پایین خودرو است که ارتباط نزدیکی با سیستم تعلیق خودرو دارد. تفاوت این دو در این است که سیستم تعلیق شامل کمک فنر و چرخ‌های عقب خودرو نیز می‌شود، اما روکش جلو فقط برای قسمت جلویی خودرو اعمال می‌شود و فرمان و میل فرمان را نیز شامل می‌شود.

 

یکی دیگر از قسمت های خودرو که معمولا نام آن را در کنار این دو قسمت خودرو می شنویم، زیرانداز خودرو است. حتما برای شما هم جالب است که بدانید زیرانداز ماشین چیست؟ باید گفت که زیرانداز با تودوزی خودرو متفاوت است و در واقع زیر زیرشاخه و سیستم تعلیق قرار می گیرد که با پیچ شدن روی سیستم تعلیق از خیس شدن، ضربه مستقیم و ... محافظت می کند.

در صورت تصمیم به خرید لوازم مربوط به جلوبندی خودرو پیشنهاد ما بدون توجه به نوع خودروی شما خرید  لوازم یدکی ریو و سایر خودروهای ساخت داخل از فروشگاههای مجاز و معتبر است تا از اصل بودن قطعه خریداری شده اطمینان داشته باشید.

سیستم تعلیق و جلو خودرو یکی از مهم ترین و حیاتی ترین قطعات خودرو است که به حفظ تعادل خودرو در حرکت و حتی در حالت استراحت کمک می کند. سلامت و عملکرد صحیح سیستم تعلیق خودرو، آسایش و راحتی بیشتری را برای سرنشینان خودرو به ارمغان می آورد. سیستم تعلیق خودرو حرکت بر روی دست اندازها، چاله ها، منحنی ها، دست اندازها و غیره را تسهیل می کند.

توسط سیستم تعلیق، ارتعاشات و ارتعاشاتی که در اثر عبور از ناهمواری های سطح جاده وارد بدنه خودرو می شود، خنثی شده و حرکت خودرو متعادل می شود. بنابراین قطعات به کار رفته در سیستم تعلیق خودرو باید بسیار محکم و بادوام باشد تا در مقابل ضربه مقاومت کند و بتواند اثرات را بدون آسیب جدی خنثی کند. زیرانداز خودرو نیز به دلیل محافظت از سیستم تعلیق و تودوزی خودرو اهمیت دارد.

اجزای جلوبندی و عملکرد آنها

فنرها و کمک فنرها: وزن کابین خودرو روی فنرها. فنر خاصیت ارتجاعی دارد و لرزش و انعطاف پذیری بالایی دارد. این ویژگی در ناهمواری های جاده از شدت ضربه به اتاق خودرو می کاهد. فنرها انواع مختلفی دارند: فنرهای غلتکی، پیچی و فلت. رایج ترین نوع فنر مدل رولی است. در سیستم تعلیق چرخ های عقب خودرو از فنرهای تخت استفاده شده است.

 

نوسانات فنر توسط کمک فنرها کنترل یا میرا می شوند. کمک فنرها در نزدیکی چرخ های خودرو قرار دارند و انواع مختلفی دارند از جمله:

کمک فنر های اهرمی
کمک فنر های هیدرولیکی
کمک فنرهای بادی یا گازی
کمک فنر های هیدرواستاتیکی
کمک فنر های تلسکوپی

سیستم تعلیق:

سیستم تعلیق،ارتعاشات شدید ناشی از عبور سطوح ناهموار را خنثی می کند تا این نوسانات به اتاق خودرو و سرنشینان منتقل نشود. سیستم تعلیق همچنین با اصطکاک مناسب بین چرخ ها و سطح جاده تماس موثری برقرار می کند. کیفیت سواری و قابلیت هدایت و کنترل دو موضوع مهم در سیستم تعلیق خودرو هستند که بر خلاف یکدیگر عمل می کنند، به گونه ای که بهبود کیفیت یکی کار را برای دیگری سخت می کند.

محور:

محور مرکزی چرخ یا چرخ دنده را اکسل می گویند. اکسل معمولاً توسط یک یاتاقان در جای خود نگه داشته می شود تا چرخ یا چرخ دنده بتواند به راحتی در اطراف آن (محور) بچرخد.

 

سگ دستی:

می توان گفت که قسمت اصلی جلوبندی ماشین را سگ دست تشکیل می دهد، زیرا این قطعه لولا مانند علاوه بر نگه داشتن چرخ ها، چرخش آنها بر روی محور فرمان نیز وظیفه این قطعه مهم را بر عهده دارد. اهمیت سگ دستی از آنجا مشخص می شود که اجزای چرخ و سیستم تعلیق و خودروی خودرو مانند فرمان خودرو، دیسک های ترمز و ... بر روی آن سوار شده است.

زمان خرابی جلوبندی

میانگین طول عمر یک سیستم جلوبندی برای ماشینی که هر روز در حال حرکت است حدود 6 ماه می باشد، البته ما خودرویی را در نظر می گیریم که در جاده های بسیار بد حرکت می کند.اما اگر خودرویی دارید که در طول هفته مسافت کمی را در شهر طی می کند، عمر خودروی شما حدود 1.5 سال است و پس از آن باید تعمیر یا تعویض شود.

علائم خرابی جلوبندی

 

علائم خرابی سیستم جلوبندی به شرح زیر می باشد و در صورت مشاهده هر یک از این علائم شک نکنید که مشکلی در سیستم تعلیق شما وجود دارد و باید سریعا رفع شود:

وقتی از روی دست انداز رد می شوید ،فرمان در هنگام رانندگی به شدت می لرزد.
احساس ناهمواری جلوی ماشین هنگام رانندگی
ماشین به یک طرف کج می شود. با این حال، می تواند ایراد از کمک فنر ماشین نیز باشد.
فاصله زاویه ای چرخ های ماشین.

روشهای عیب یابی سیستم جلوبندی


روش های مختلفی برای تشخیص و عیب یابی وجود دارد که در اینجا به اختصار توضیح داده شده است:

توجه به علائم خرابی اثاثیه داخلی: خرابی لوازم جلوبندی خودرو که هر کدام علائم خاص خود را دارند. البته برخی نشانه ها بین قسمت های جلویی مشترک است. با توجه به این علائم و بررسی آنها، تشخیص عیب و رفع آن آسان است.
بازرسی چشمی: در این روش پس از تست رانندگی و بازرسی چرخ ها و بازکردن آنها و بازرسی چشمی می توان عیب را پیدا و رفع کرد.
استفاده از دستگاه عیب یابی: اکثر این دستگاه ها در مراکز معاینه فنی خودرو موجود است و با تست خودرو می توان از سالم بودن یا نبودن قطعات جلو به خصوص وسایل کمکی پی برد.

سخن آخر 

در این مقاله اطلاعات کلی درباره سیستم جلوبندی خودرو و اجزای تشکیل دهنده آن و علائم خرابی آن داده شد. امید است با خواندن این مقاله به خوبی با سیستم جلوبندی خودرو آشنا شده باشید.

vahid.seo2022
vahid.seo2022

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋