Cooling Tower

Cooling Tower

tst -coolingtower.ir/
توسط ۱ نفر دنبال می شود

کمپرسور چیلر چیست 02126145899

کمپرسور چیلر درواقع یکی از اصلی‌ترین اجزای چیلر تراکمی می باشد که وظیفه آن گردش مبرد در مدار است. کمپرسورها با توجه به نیاز مصرف‌کنندگان در انواع و اندازه‌های متفاوتی  تولید می شوند.

پنج نوع کمپرسور در چیلر و دستگاه‌های تبرید مورد استفاده قرار می گیرد :

1-کمپرسور رفت و برگشتی یا ضربه‌ای(piston typ)

2-کمپرسور حلزونی (scroll)

3-کمپرسور مارپیچی(screw)

4-کمپرسور گریز از مرکز(centrifugal)

5-کمپرسور روتاری یا چرخشی.

این کمپرسورها توسط الکتروموتور یا موتور احتراق یا توربین به چرخش درمی‌آیند.

کمپرسور رفت و برگشتی: اساس کار بر پایه حرکت رفت و برگشتی درون سیلندر است که مبرد گازی تراکم پیدا می کند کمپرسور چیلر رفت و برگشتی یا پیستونی برای آب‌وهوای گرم و مرطوب استفاده می‌شود چراکه  تحمل دمایی بالایی را دارند و منجر به افزایش تحمل فشار می شود. از مزایای استفاده از این نوع کمپرسور چیلر، ساختار بسیار ساده‌ای دارند و چنانچه خرابی اتفاق بیفتد قابلیت تعمیر و تعویض را دارند و همچنین در ظرفیت‌های بالاتر از یک مگاوات بیشتر مورداستفاده قرار می‌گیرند تنها عیب این نوع کمپرسورها سروصدای زیاد می باشد که اگر در پشت بام و یا محیطی خارج از ساختمان نصب شود سروصدا به داخل انتقال نمی‌یابد کمپرسور رفت و برگشتی انعطاف‌پذیری بسیار بالایی را دارد و حجم عبوری مبرد را در بازه نسبتاً وسیعی از فشار ثابت نگه می‌دارد. موتور الکتریکی در کمپرسور نیروی لازم را برای کارایی دستگاه فراهم می‌کند و هم می‌تواند به صورت داخلی هم به صورت خارجی نصب شود. کمپرسور ضربه‌ای به سه دسته تقسیم‌بندی می‌شود

1_ کمپرسور بسته ( hermetic type) در این نوع کمپرسور موتور و کمپرسور هر دو مستقیماً درون محفظه قرار می‌گیرند و به یکدیگر کوپل می شوند و در صورت خرابی قابل تعمیر نیستند.

2_کمپرسور نیمه‌بسته یا (semi hermetic type) در این نوع کمپرسور موتور و کمپرسور بطور مستقیم به هم متصل می باشند و قابلیت تعمیر دارند.

3_کمپرسور باز یا تسمه‌ای(open type) همان‌طور که از اسم آن پیداست توسط تسمه موتور به کمپرسور متصل می‌شود و نسبت به کمپرسور بسته و نیمه‌بسته هزینه بالاتری را دارد ولی از نظر کارایی مدت زمان بیشتری را عمر می کند.

کمپرسور اسکرال یا حلزونی: کمپرسور اسکرال چیلر از دو قطعه حلزونی شکل که یکی متحرک و دیگری ثابت تشکیل شده است که هر دو به موتور اتصال می یابند. با گردش حلزونی متحرک دور حلزونی ثابت مبرد به سمت مرکز جریان می‌یابد و به مرور فشرده می‌شود . از مهم‌ترین مزایای استفاده از کمپرسور اسکرال سروصدای کم و بدون لرزش است. ظرفیت آن‌ها بین 30تا 120 کیلووات می باشد و در پروژه های با ظرفیت بالاتر به صورت ترکیبی استفاده می شوند و عموماً در چیلرها،  مینی چیلرها، اسپلیت، داکت اسپلیت و تهویه مطبوع تجاری و خانگی مورداستفاده قرار می‌گیرند.

کمپرسور اسکرو:کمپرسور مارپیچی که از دو مارپیچ که در اصطلاح روتور نامیده می شود تشکیل شده است اساس کار به این صورت است که با چرخش روتورها مبرد از مجرای ورودی بین دو روتور کشیده می‌شود و متراکم می شود. این نوع کمپرسور چیلر به دلیل ساختار فیزیکی به روغن‌کاری زیادی نیاز دارد و ظرفیت آن‌ها بسیار بالاتر از نوع اسکرال و پیستونی می باشد و تنها عیب این است که قابلیت تعمیر ندارد.

کمپرسور سانتریفیوژ: کمپرسور گریز از مرکز از یک محفظه ،شفت ،پروانه آلومینیوم ساخته شده‌است و با چرخش پروانه انرژی مبرد در اثر نیروی گریز از مرکز از جنبشی به انرژی فشاری تبدیل می شود .

کمپرسور روتاری یا چرخشی:  در این نوع کمپرسورها پره‌ها با گردشی 360 درجه عمل مکش و تراکم را انجام می‌دهند و دارای کارایی مناسب هستند.  صدا و لرزش متوسطی را دارند و به صورت بسته طراحی می‌شوند. در داکت اسپلیت ها و کولرهای گازی بکار برده می شود. 
انوع کمپرسور چیلر به ترتیب ضریب عملکرد :با توجه به عملکرد در این نوع تقسیم‌بندی قرار می‌گیرند 1_ سانتریفیوژ بدون روغن 2_ سانتریفیوژ 3_ اسکرال4_ اسکرو5_ روتاری 6_سیلندر پیستونی .

قیمت کمپرسور چیلر بر اساس ظرفیت متفاوت می باشد و همچنین پارامترهایی چون :توان کمپرسور ،نوع کمپرسور ،شرکت سازنده و نوع مبرد در قیمت‌ها تاثیرگذار می باشد .

Cooling Tower
Cooling Tower tst -coolingtower.ir/

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋