تجهیزات برج خنک کننده شامل قطعاتی است که برای عملکرد صحیح برج خنک کننده که همان خنک سازی آب حاصل از فرآیند صنعتی است درون برج جای می گیرند در انتخاب صحیح قطعات و تجهیزات همه برجهای خنک کننده پارامترهایی مانند؛ نوع برج عملکرد، ظرفیت، محل نصب و توان برج و همچنین سفارش کاربران را باید مدنظر قرار داد.
پکینگ برج خنککننده :پکینگ برج خنککننده یکی از اصلیترین و مهمترین قطعات برج خنک کننده میباشد. پکینگ موجب ایجاد سطحی مناسب جهت انتقال حرارت از آب به هوا است پکینگ مدیا به دلیل تبخیر دائمی آب در سطح مقطع خود خیلی زود دچار رسوب میشود زیرا دارای ضخامت کمی است و به دو نوع پکینگ فیلمی یا لانه زنبوری یا نواری شکل و یا پکینگ اسپلش یا ریزشی تقسیمبندی میشود پکینگ فیلمی که از تجهیزات برج خنک کننده هست از ورقههای پیوی سی کنار یکدیگر تشکیل شده است که شکل آنها صاف و یا فرمی می باشد متأسفانه این نوع پکینگ برای آبهای دارای درجه سختی بالا بکار برده نمیشود زیرا بسرعت باعث رسوب می شود پکینگ فیلمی دارای مکانیزم آبشاری هستند و پکینگ اسپلش یا ریزشی مکانیزم پاششی دارد. هر دو نوع پکینگ به منظور سرعت بخشیدن به تبخیر و مراحل سرد کردن برج خنک کننده مناسب هستند و در نهایت از آنجایی که پکینگ مهمترین قطعه در برج خنک کننده است باید حتماً در فواصل زمانی مشخص و کوتاه مورد بازدید و سرویس قرار بگیرد تا بموقع رسوب زدایی انجام شود و بعد چند مرحله رسوب زدایی با اسیدهای مخصوص عمر پکینگ کوتاه می شود و این قطعه باید تعویض شود.به منظور کارکرد بهتر پکینگ چنانچه آب برج خنک کننده دارای املاح زیادی است و دمای آب بالاست بهتر است از پکینگ اسپلش که رسوب گرفتگی کمتری دارد و همچنین تحمل دمایی بالاتری را دارد استفاده شود.
فن یا پروانه برج خنک کننده :یکی از تجهیزات برجهای خنک کننده فن یا پروانه می باشد که وظیفه آن جابجا کردن هوا است که با چرخش فن یا پروانه که شامل تعداد معینی پره یا تیغه، که هوا را از یک نقطه به نقطه دیگر جابجا می کند در واقع فن هوا را از بیرون به داخل کولینگ تاور هدایت می کند فن برج خنک کننده قطعه ای است که توسط یک جریان مکش مکانیکی باعث هدایت و جابجایی هوا به داخل برج می شود انواع فن برج خنک کننده براساس نحوه چرخش و شکل ظاهری آنها به دو دسته محوری یا اکسیال یا مکنده و سانتریفیوژ یا گریز از مرکز تقسیمبندی میشوند در برجهای خنککننده برای دمش و مکش هوای خنک به داخل دستگاه از فن محوری استفاده می شود و کارکرد آنها بدین صورت است که این پروانهها حول یک محور معین شروع به چرخش می کنند محور با روشهای مختلفی چون گیربکس، کاهنده دور تسمه و پولی و یا اتصال به صورت مستقیم زنجیر به موتور وصل می شود.
قطره گیر برج خنک کننده که از پرتاب قطرات آب به بیرون برج خنک کننده جلوگیری میکند و معمولاً از مادهای پلیمری ساخته میشود این قطعه برج خنک کننده باید مقاومت کافی در برابر پوسیدگی و خرابی را داشته باشد محل قرار گرفتن آنها در قسمت خروجی هوا و قبل از پروانه و بعد از سیستم توزیع آب می باشد در برخی موارد آنها در ناحیه ورودی به جهت ایجاد مانع در برابر پرتاب قطرات آب ناخواسته تعبیه می شوند قطره گیرها براساس شکل به دو دسته قطره گیر فیلمی یا لانه زنبوری و قطره گیر تیغهای تولید می شوند قطره گیرهای لانه زنبوری به شکلی هستند که هرکدام از سلول های آنها به علت شکل سینوسی خود باعث تغییر مسیر جریان هوا با ایجاد افت فشار کم ذرات آب را بر روی دیواره سلول گیر انداخته و از خروج آنها با هوا جلوگیری میکند در قطره گیرهای تیغهای مجموعهای از پروفیلهای سینوسی شکل به وسیله قطره گیر های نگهدارنده متصل میشوند و میتوانند با تغییر مسیر جریان، قطرات آب را حذف کنند.
افشانک یا نازل برج خنک کننده :ازدیگر قطعات برج خنک کننده افشانک یا نازل کولینگ تاور است که وظیفه توزیع و پاشش آب به طور منظم و یکنواخت را برعهده دارد و آبگرم ورودی به برج خنک کننده را بر روی پکینگ ها اسپری میکند و این توزیع آب باید به گونهای باشد که تمام سطوح پکینگ ها را خیس نماید.
الکتروموتور برج خنک کننده :الکتروموتور برج خنککننده تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی حرکتی را انجام میدهد و باعث به چرخش درآمدن پروانه یا فن می شود این قطعه باید کاملاً عایق باشد و در شرایط جوی نامناسب مقاوم باشد در اکثریت برجهای خنککننده از الکتروموتور کلاس F با درجه IP55 استفاده میشود و در بعضی از موارد از IP66 که مقاومت بیشتری در برابر شرایط جوی دارد استفاده می شود.
: کلگی توزیع آب برج خنک کننده که از تجهیزات اصلی کولینگ تاور استبا عناوینی چون اسپرینکلر یا آبگردان یا آبپخشکن برج خنک کننده نیز شناخته می شود قطعهای است که در قسمت مرکزی برج خنک کننده قرار دارد و با فشار پمپ سیر کوله به گردش درآمده و آب را در کولینگ تاور توزیع می کند آب از قسمت زیرین کلگی توزیع آب وارد شده و از خروجیها به سمت لولهها ادامه جریان می دهد.
درایو شفت یا محور برج خنک کننده :شفت برج خنک کننده محور گردانی است که وظیفه آن انتقال نیرو از موتور به جعبه دنده کاهنده را انجام میدهد و جنس آن از کامپوزیت یا فولاد مقاوم است به دلیل اینکه قطعه شفت در داخل برج خنک کننده قرار دارد باید در برابر پوسیدگی و خوردگی مقاوم باشد.
فن استک برج خنک کننده :فن استک برج خنک کننده در بالاترین نقطه برج خنک کننده میباشد که جریان هوای ورودی را هدایت میکند و از پروانه محافظت می کند فن استک همانند دودکش در بالای برج خنک کننده قرار میگیرد و با نامهای تنوره فن یا فن رینگ نیز شناخته می شود فن استک طوری طراحی شده است که از اتلاف انرژی جلوگیری و سرعت و فشار هوا را کنترل میکند و معمولاً از جنس فایبرگلاس ساخته میشود که بسیار سبک است.
گیربکس یا سیستم کاهش دور تسمهای برج خنک کننده :از دیگر تجهیزات برج خنک کننده گیربکس یا سیستم کاهش دور تسمهای می باشد که با مکانیزمی پیچیده دور الکتروموتور را کاهش میدهد و آن را به پروانه منتقل میکند چراکه سرعت بالای چرخش شفت باعث خرابی می شود این عمل توسط گیربکس شامل چرخدندههای بزرگ و کوچک و همچنین سیستم کاهش دور که شامل پولی های بزرگ و کوچک است انجام میگیرد.
بدنه برج خنک کننده :بدنه برج خنککننده میتواند از جنس فایبرگلاس، بتنی یا فلزی باشد سازه و اسکلت برج خنک کننده که نقش محافظت از گردش آب و تحمل قطعات و تجهیزات برج خنککننده را دارد و شامل فن استک، بدنه و تشت برج خنک کننده میشود.
حوضچه آب برج خنک کننده :حوضچه آب برج خنک کننده که بخش زیرین برج و محل جمع آوری آب سرد است از دیگر قطعات برج خنک کننده می باشدکه در آنجا آب سرد به سمت مبدلها جهت خنک کاری ارسال می شود. جنس تشت برج خنک کننده میتواند از بتن، فایبرگلاس یا فلز باشد.
پاسخ ها