فن یا پروانه برج خنک کننده یکی از اجزای اصلی کولینگ تاور فن می باشد که وظیفه آن جابجا کردن هوا است با چرخش فن یا پروانه برج خنک کننده که شامل تعدادی معینی پره یا تیغ است هوا را از یک نقطه به نقطه دیگر جابجا میکند درواقع فن هوا را از بیرون به داخل کولینگ تاور هدایت میکند فن برج خنککننده توسط یک جریان مکش مکانیکی باعث هدایت و جابجایی هوا به داخل برج میشود.
هنگامیکه الکتروموتور برج خنک کننده روشن می شود فعالیت فن آغاز میشود و صفحه هاب که پرهها درون آن توسط تسمه پولی یا گیربکس جای گرفتن شروع به چرخش میکند و به دنبال آن پرهها یا همان تیغههای پروانه شروع به چرخیدن میکند و هوا را از بیرون برج مکش کرده و به سطح آب درون برج یا بر روی کویل ها میوزد و بدین صورت دمای آب ورودی را کاهش میدهد که در حدود 4 تا 36 درجه تا نزدیکی دمای مرطوب محل کولینگ تاور می باشد چرخش تیغهها موجب به وجود آمدن اختلاف فشار نسبی در بخش دهانی فن برج خنک کننده میشود زاویه بین پرهها اثر مستقیم بر راندمان سرمایشی برج خنک کننده دارد یعنی هرچه زاویه بین پرهها بیشتر باشد عمل خنکسازی آب درون برج افزایش مییابد.
چنانچه فن یا پروانه کار خود را بهدرستی انجام دهند مزایای زیر حاصل میشود:
1-کاهش لرزش برج خنک کننده
2-کاهش مصرف انرژی
3-افزایش هوادهی و هوا رسانی درون کولینگ تاور
4-افزایش طول عمر پروانهها و پولی تسمه
5-کاهش میزان صدای تولیدی توسط برج خنک کننده
چنانچه شاهد لرزش کولینگ تاور بودید باید علت را در عملکرد ناصحیح فن یا پروانه برج خنک کن جستجو کرد که ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:
1-استفاده از جنس نامرغوب و بیکیفیت در ساخت تیغه پروانهها
2-شل بودن صف هاب فن
3-استفاده از تیغه یا پره غیراستاندارد
4-استفاده از دوره چرخشی نامناسب و عدم کارشناسی دقیق در هنگام طراحی فن برج خنک کننده است.
انواع پروانه برج خنک کننده : فنها به لحاظ نحوه چرخش و شکل ظاهری آنها به دو دسته محوری (اکسیال یا مکنده )و سانتریفیوژ (گریز از مرکز یا دمنده ) تقسیمبندی میشوند.
در برجهای خنک کننده برای دمش و مکش هوای خنک به داخل دستگاه از فن محوری استفاده میشود. ساختار فن محوری به گونه ای است که با چرخش پره های فن ,جریان هوا در راستای محور چرخش ایجاد میشود. ساختار فن محوری نسبت به فن گریز از مرکز ساده تر است وبرای کاربردهایی که حجم هوای بالا با افت فشار کمی مورد نیاز است کاربرد دارد هنگامی که این فن برای افت فشارهای پایین به کار برده می شود معمولا ساختار تیغه ای آن به صورت فلزی پرس شده ای در نظر گرفته می شود که به آن اصطلاحا فن ملخی (propeller fan) میگویند.
ساختار فن برج خنک کننده گریز از مرکز به گونه ای است که در آنها هوا در راستای محور چرخ فن از دو سو وارد یک سیلندر پره دار دوار شده و به صورت شعاعی به اطراف پرتاب می شود این نوع فن به دلیل ایجاد فشار بدون سروصدای زیاد بسیار پر طرفدار می باشد . به فن های سانتریفیوژی که در آن ها مکش هوا از هر دو سمت چرخ فن انجام می شود اصطلاحا فن دو طرف مکش می گویند و فن یک طرف مکش نیز داریم .فن های گریز از مرکز بر خلاف فن های محوری متداول ,توانایی غلبه بر افت فشار ناشی از شبکه کانال را دارند .در مقابل فن های جریان آکسیال توانایی تامین فشارهای بالا وغلبه بر افت فشار شبکه کانال راندارند بنابراین فن های گریز از مرکز از جمله گزینه های بسیار پر کاربرد در دستگاههای تهویه مطبوع کانالی هستند .تعداد پروانههای فنهای محوری 4 الی 8 پره می باشد قطر و تعداد پره پروانه دو عنصر مهم در هوادهی پروانه محوری میباشند.
فنهای محوری متشکل از دو قسمت اصلی هستند 1)هاب فن 2)پره یا تیغه فن .جنس تیغه پروانه برج خنک کننده از پلیآمید فایبرگلاس و آلومینیوم میباشند و باید از مواد سبک استفاده شود زیرا هرچه وزن و گشتاور پرهها بیشتر باشد با گذشت زمان فشار زیادی بر موتور بلبرینگ و محور وارد میشود و عمر آن را کوتاه میکند.
فن برج خنک کننده سانتریفیوژ یا حلزونی در گذشته در برجهای خنک کننده گالوانیزه کاربرد داشته است ولی امروزه به دلیل مصرف انرژی بالا, لرزش زیاد و کارایی پایین و همچنین خرابی بسیار زیاد دیگر از این نوع فنها استفاده نمیشود.
فن یا پروانه گریز از مرکز به سه گروه زیر تقسیم بندی می شوند:
1-فن های فوروارد یا فن با انحنای تیغه رو به جلو forward curved Blade
2-فن های بکوارد یا فن با انحنای تیغه رو به عقب Backward curved Blade
3-فن های رادیال یا فن های شعاعی Radial Blade
فن یا پروانه محوری برج خنک کننده نیز در سه گروه زیر جای می گیرند:
1-فن های پره محوری 2-فن های لوله محوری 3-فن های ملخی
پروانه محوری کولینگ تاور به دلایل زیر به فن های سانتریفیوژ ارجحیت دارند و بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند:
1-مصرف انرژی برق کمتر نسبت به فن های سانتریفیوژ
2-سروصدای بسیار کمتر
3-عدم نیاز به نگهداری و سرویس و روغنکاری
4-قابلیت تنظیم میزان دبی هوا از طریق تغییر زاویه پرهها
5-عدم ایجاد ارتعاش در دستگاه
6-کارکرد پروانه برج خنک کننده محوری به صورت مکشی است و امکان استفاده از لوور پلیمری در دریچه هوا به منظور جلوگیری از ورود گرد و غبار به داخل برج وجود دارد
7-دارای دبی هوای بسیار بالا و امکان استفاده از یک فن برای برج خنک کننده وجود دارد
https://idat.ir/180123
پاسخ ها