travelingblog

travelingblog

علت تشکیل شفق های شمالی چیست؟

شفق های قطبی همواره وجود داشته اند. دایناسورها مانند امروز زیر آنها راه می رفتند. شفق قطبی زیباترین نور دنیای ماست. آن ها همیشه آنجا هستند؛ حتی زمانی که آسمان خیلی روشن است و نمی توان به راحتی آن ها را دید. برای قرن ها، مردم داستان ها و افسانه هایی از شفق قطبی را به اشتراک گذاشته اند. بدون درک علمی، اجداد ما مجبور شدند شکاف ها را با داستان های خارق العاده خدایان و هیولاها پر کنند. این داستان ها به مردم یاد می دادند که به نورهای آسمان احترام بگذارند، بترسند یا پرستش کنند. اما با افزایش درک ما از منظومه شمسی و جایگاه ما در آن، این داستان ها به افسانه ها و افسانه ها تبدیل شدند. امروزه می دانیم که چرا شفق شمالی (و جنوبی) رخ می دهد. اما این بدان معنا نیست که هنوز چیزهای بیشتری برای یادگیری وجود ندارد.

 

چه چیزی آسمان را روشن می کند؟

نمایش نوری که ما از زمین می بینیم ناشی از ذرات باردار الکتریکی از فضا است که با سرعت بسیار زیاد وارد جو فوقانی زمین می شوند.

این ذرات از ستاره ما - خورشید - سرچشمه می گیرند. خورشید دائماً جریانی از ذرات باردار الکتریکی به نام باد خورشیدی را بیرون می راند و این ذرات با سرعتی بین 300 تا 500 کیلومتر در ثانیه در همه جهات از سطح خورشید حرکت می کنند.

همانطور که زمین به دور خورشید می چرخد، بخش کوچکی از ذرات باد خورشیدی توسط سیاره جذب می شود. حدود 98 درصد از این ذرات توسط میدان مغناطیسی زمین منحرف می شوند و به سفر خود به اعماق فضا ادامه می دهند. درصد کمی از ذرات از طریق میدان مغناطیسی زمین جذب می شوند و به سمت پایین به سمت قطب شمال و جنوب مغناطیسی زمین هدایت می شوند.

وقتی این ذرات باردار به اتم ها و مولکول های بالای جو ما برخورد می کنند، برانگیخته می شوند. این برانگیختگی، دو حلقه درخشان از گسیل شفق در اطراف قطب مغناطیسی شمال و جنوب ایجاد می کند که به نام مدار شفق شناخته می شود.

همانطور که آنها به حالت اولیه خود باز می گردند، رنگ های مشخصی از نور ساطع می کنند. این نوری است که وقتی به شفق شمالی نگاه می کنیم می بینیم.

 

 

شفق قطبی را در شمال روسیه تماشا کنید.

شبه جزیره کولا در روسیه یکی از بهترین مکان ها برای مشاهده شفق قطبی است. مورمانسک شهری توریستی در این شبه جزیره است که سالانه صدها هزار نفر برای مشاهده شفق قطبی به آنجا سفر می کنند. تور شفق قطبی نارون اکوتور یک تور مناسب است که می توانید برای مشاهده شفق های شمالی در آن شرکت کنید.

 

چرا می توانیم رنگ های مختلف را ببینیم؟

جو زمین از اتم های مختلفی مانند اکسیژن و نیتروژن تشکیل شده است و این اتم ها هستند که باعث ایجاد رنگ هایی می شوند که ما در شفق های شمالی می بینیم. این اتم ها در سطوح مختلف جو برانگیخته می شوند.

رایج ترین رنگی که در شفق شمالی دیده می شود سبز است. هنگامی که باد خورشیدی به طور همزمان به میلیون ها اتم اکسیژن در جو زمین برخورد می کند، اتم های اکسیژن را برای مدتی برانگیخته می کند و سپس به حالت اولیه خود فرو می ریزد، زمانی که رنگ سبزی را که ما می توانیم از زمین ببینیم ساطع می کنند.

نور قرمزی که گاهی اوقات می بینیم نیز ناشی از اتم های اکسیژن است. این ذرات در اتمسفر بالاتر هستند و در معرض انتشار نور قرمز با انرژی کمتر هستند. رنگ قرمز همیشه وجود دارد، اما چشمان ما پنج برابر کمتر از سبز به نور قرمز حساس هستند، بنابراین ما همیشه نمی توانیم آن را ببینیم.

بخش بزرگی از جو زمین از نیتروژن تشکیل شده است. ذرات باد خورشیدی باید با شدت بیشتری به اتم های نیتروژن برخورد کنند تا آنها را برانگیخته کنند. هنگامی که اتم های نیتروژن شروع به گسیختن می کنند، نور بنفش رنگی ساطع می کنند. این یک رنگ کاملاً نادر برای دیدن است و معمولاً فقط در یک نمایشگر به ویژه فعال رخ می دهد.

برای بهترین شانس برای دیدن نورها، باید زیر یا نزدیک یکی از مدارهای شفق باشید. همانطور که به سمت مدار قطب شمال حرکت می کنیم، شانس شما برای دیدن شفق های شمالی افزایش می یابد، اما فاکتورهای زیادی وجود دارد که باید هنگام شکار شفق در نظر بگیرید. 

travelingblog
travelingblog

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋