مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی به چالش های حمل ونقل حوزه ریلی پرداخت.
به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات زیربنایی این مرکز در گزارشی با عنوان « گزارش فراتحلیل (2) ؛ چالشهای حملونقل حوزه ریلی» آورده است؛ بر اساس مطالعات انجام شده مهمترین چالشهای حملونقل ریلی به بخشهای مختلفی از جمله زیرساختی،بهرهوری، تأمین مالی، لجستیک، قانونگذاری و نظارت، مدیریتی و بروکراسی، عوامل خارجی و استقلال بخش خصوصی و شفافیت آماری قابل تقسیم و مطالعه است.
بر اساس این گزارش در بین چالشهای فوق چالش زیرساختی با 24 درصد، چالش تأمین مالی با 15 درصد و چالشهای «قانونگذاری و نظارت» و «مدیریتی و بروکراسی» هرکدام با 12 درصد بیشترین سهم را از مطالعات صورت گرفته داشتهاند.
در این گزارش تاکید شده است که حملونقل از طریق ریل ارزان، ایمن و باصرفه است. آلودگیهای زیستمحیطی آن هم بهدلیل حمل با تناژ بسیار بالا کمتر است تا جاییکه در دنیا، از حملونقل ریلی به عنوان حملونقل سبز و دوستدار محیطزیست یاد میشود. در یک محاسبه ساده بین سالهای ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵، حدود ۲۴۲ میلیون تن بار از طریق جادههایی حمل شده که به موازات آن ریل نیز وجود داشته است. محاسبههای دقیق نشان داده حمل هر تن بار بر روی ریل در هر کیلومتر ۷۵۶ریال ارزانتر از حمل بار از طریق جاده است و اگر این بار را در مسیر پیموده شده و تفاوت قیمت حمل بار ریل با جاده ضرب کنیم، به رقم هنگفت ۱۳هزار میلیارد تومان میرسیم و این یعنی ۱۳هزار میلیارد تومان عدمالنفع و خسارت به کشور که میتوانست صرف طرحهای توسعهای دیگر شود.
گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی تصریح می کند که حمل و ترانزیت هر تن بار در کشور میتواند تا پنجاه دلار درآمد ارزی برای راهآهن و کشور در پی داشته باشد و اگر، موارد دیگری چون بیمه و... را نیز در نظر بگیریم میتوان ادعا کرد که ترانزیت هر تن بار میتواند تا یکصد دلار درآمد برای کشور ما داشته باشد کهالبته این موضوع مستلزم آن است تا هم صاحبان بار به راهآهن اطمینان داشته باشند و هم تضمین لازم را داشته باشند به همین دلیل، راهآهن ایران روی ایجاد راهآهنهای برنامهای برنامهریزی کرده و از سوی دیگر، آمادگی دارد تا اگر نتواند به تعهد زمانی خود در تحویل بار عمل کند، طبق قرارداد و تعرفهها، به صاحب بار خسارت دیرکرد بپردازد.
این گزارش می افزاید : ایران کشوری با جاذبههای زیاد برای سرمایهگذاری است و از جمله در عرصه راهآهن نیز کشورهای زیادی به سرمایهگذاری در این بخش علاقهمندند. «نینو چینگولانی» مدیر پروژههای بینالمللی راهآهن ایتالیا که چندی پیش در ایران بود، معتقد است راهآهن آینده حملونقل جهان است و چون ایران در شاهراه شرقی- غربی و شمالی- جنوبی جهان واقع شده و میتواند بار شرق آسیا به اروپا و از طرف دیگر، بار تحویل گرفته در بنادر جنوبی خود در خلیج فارس را به کشورهای آسیای میانه و قفقاز حمل کند بهشت سرمایهگذاری در راهآهن است.
منبع: rc.majlis
پاسخ ها