timivar788

timivar788

کامپیوتر گیمینگ یا لپ تاپ گیمینگ؟ کدام بهتر است؟

آیا باید لپ تاپ تهیه کنید یا کامپیوتر رومیزی؟ این یک انتخاب بزرگ است که در نهایت تعیین می کند که با رایانه جدید خود چه کاری می توانید انجام دهید و چه کاری نمی توانید انجام دهید. ما مزایای هر دو را پوشش خواهیم داد تا بتوانید بهترین مناسب را برای خود انتخاب کنید. 1
هنگام انتخاب بین لپ تاپ گیمینگ و دسکتاپ، چند فاکتور مهم وجود دارد که باید در نظر داشته باشید. در حالی که یک  لپ تاپ بازی  کوچکتر و قابل حمل است، یک  دسکتاپ بازی  بزرگتر و قابل تنظیم تر است. هر دو گزینه عالی هستند، اما هر دو نقاط قوت و ضعف خود را نیز دارند.

کدام فرم فاکتور به بهترین وجه از تجربه کامپیوتر شما پشتیبانی می کند؟ بیایید نگاهی به ویژگی های متمایز و موارد استفاده برای هر یک بیاندازیم .

 

کارایی

اگرچه ممکن است هنگام خرید رایانه شخصی غیر منطقی به نظر برسد، عملکرد احتمالاً نباید عامل مهمی در تصمیم شما باشد. در حالی که سیستم‌های لپ‌تاپ زمانی در مقایسه با همتایان دسکتاپ خود شهرت کم‌توانی داشتند، دیگر همیشه اینطور نیست.

لپ تاپ های بازی مدرن می توانند فوق العاده کارآمد و قدرتمند باشند. اگرچه رایانه‌های رومیزی هنوز هم می‌توانند در مورد اجزای رده بالا و ملاحظات حرارتی عملکرد برتری داشته باشند، تفاوت بسیار کمتر از گذشته است.

عملکرد بیشتر قابل مقایسه است، بنابراین بیایید به سایر عواملی که می خواهید در نظر بگیرید نگاه کنیم.

 

قابل حمل بودن


هنگام مقایسه لپ تاپ گیمینگ و دسکتاپ، اولین سوالی که باید از خود بپرسید این است که آیا کامپیوتری را ترجیح می دهید که بتوانید در هر مکانی از آن استفاده کنید یا کامپیوتری که بزرگتر و سنگین تر است اما پورت ها و گزینه های سفارشی سازی بیشتری را ارائه می دهد.

 

لپ تاپ

نقطه قوت اصلی لپ تاپ قابل حمل بودن است. با یک لپ‌تاپ مناسب، تقریباً در هر مکانی می‌توانید بیشتر کارهایی را که می‌توانید با دسکتاپ انجام دهید، انجام دهید.

اگر شما فردی هستید که اغلب از خانه دور هستید، این انعطاف پذیری می تواند بسیار سودمند باشد. لپ‌تاپ‌های اخیر فشرده‌تر از همیشه هستند، بنابراین می‌توانید از آنها در مکان‌هایی استفاده کنید که معمولاً دسکتاپ نمی‌آورید (یا نباید) مانند هواپیما یا کافی‌شاپ مورد علاقه‌تان.

در همین حال، لپ‌تاپ‌های گیمینگ اغلب دارای سخت‌افزار سطح بالایی هستند که امکان بازی‌های رقابتی و AAA را در هر کجا که هستید، فراهم می‌کند.

لپ‌تاپ‌ها با باتری کار می‌کنند و صفحه‌نمایش داخلی به همراه صفحه‌کلید داخلی و ترک‌پد دارند، اما می‌توانید تجربه‌ای شبیه به دسکتاپ در خانه با تجهیزات جانبی مناسب داشته باشید. تجهیزات اضافی مانند ایستگاه‌های اتصال، ماوس‌ها، صفحه‌کلیدها و صفحه‌نمایش‌های بازی خارجی می‌توانند تطبیق‌پذیری لپ‌تاپ را بیشتر کنند، اگرچه هزینه بیشتری را فراتر از خرید اولیه اضافه می‌کنند.

 

دسکتاپ

از طرف دیگر، دسکتاپ ها بسیار بزرگتر هستند و تقریباً به اندازه قابل حمل نیستند. حتی کوچکترین دسکتاپ با فرم فاکتور همچنان به پریز برق و مانیتور نیاز دارد. اگرچه برخی از حمل و نقل یک برج کامل برای موقعیت‌های خاص مانند مهمانی‌های LAN بدشان نمی‌آید، اکثر مردم تجربه دسکتاپ خود را به یک مکان محدود می‌کنند.

دسک‌تاپ‌ها همچنین امکان پشتیبانی گسترده I/O یا توانایی اتصال دستگاه‌های خارجی را فراهم می‌کنند که عموماً از طریق مادربرد یا دستگاه‌های شکاف توسعه متصل از طریق PCIe*، مانند کارت گرافیک مجزا، در دسترس هستند. این کیس همچنین ممکن است گزینه‌های اتصال بیشتری مانند پورت‌های USB و صدا در جلو را ارائه دهد. این به معنای پشتیبانی از چندین مانیتور، تجهیزات جانبی غیر استاندارد، گزینه‌های اتصال USB اضافی، و ایستگاه کاری یا بازی پویاتر و انعطاف‌پذیرتر است.

 

ارتقاء سخت افزار


قابل حمل بودن لپ تاپ ها جنبه های منفی خود را دارد - به عنوان مثال، فرم فشرده آن را دشوار می کند. در بسیاری از لپ‌تاپ‌ها، پردازنده و کارت گرافیک روی مادربرد لحیم شده‌اند، یا دسترسی به آن‌ها بسیار دشوار است. دسکتاپ ها در این زمینه دست بالا را دارند و اجزای داخلی آن به راحتی قابل دسترسی است.
برندهای زیادی وجود دارند که لپ‌تاپ‌های بازی را عرضه می‌کنند که بسیاری از آنها مدل‌های متعدد و مشخصات متفاوتی را ارائه می‌کنند. با این حال، یک چیز مشترک همه آنها عدم وجود گزینه های ارتقاء است، به خصوص در مقایسه با رایانه های شخصی بازی.

اگر یک گیمر کنسول هستید، اگر به لپ تاپ مخصوص بازی بروید، از چند قسمت دیگر قابل ارتقا لذت خواهید برد، مانند ارتقای رم و کمی آزادی بیشتر در ارتقای هارد دیسک. اگر یک گیمر رایانه های شخصی رومیزی هستید، نه چندان.

اجزای اصلی در معرض خطر از بین رفتن لپ تاپ بازی شما - CPU و GPU شما - به غیر از چند کیس انتخابی قابل ارتقا نیستند. همین امر در مورد سایر اجزای اصلی مانند باتری لپ تاپ و سیستم خنک کننده داخلی نیز صدق می کند.

همه چیز به نحوه اتصال این قطعات، ابعاد و مصرف برق آنها توسط سازندگان مربوط می شود. برخلاف رایانه شخصی، این قطعات قابل تعویض نیستند. شما نمی توانید آنها را حذف کنید و سپس جدیدترین نسخه کامپوننت مذکور را وصل کنید.

اگرچه راه‌هایی برای بهبود عملکرد لپ‌تاپ بازی شما وجود دارد ، اما تنها راهی که می‌توانید پس از قدیمی شدن دستگاه خود را ارتقا دهید، خرید یک دستگاه جدیدتر است.

 

لپ تاپ

به دلیل طراحی جمع و جور لپ تاپ ها، ارتقاء آنها بسیار دشوارتر است. برخی از لپ‌تاپ‌ها ممکن است به شما اجازه ارتقای حافظه رم یا حافظه خود را بدهند، اما ارتقاء CPU یا GPU تقریباً هرگز یک گزینه عملی برای کاربر معمولی نیست. هنگام خرید لپ تاپ، در نظر بگیرید که تا زمانی که دستگاه را در اختیار دارید، کم و بیش از همان قطعات داخلی استفاده خواهید کرد.


دسکتاپ

از طرف دیگر، اکثر رایانه های رومیزی سازگار با ارتقاء هستند. به دلیل طرح ماژولار، قطعات را می توان با سهولت نسبی جایگزین کرد، که به شما امکان می دهد سخت افزار خود را در صورت لزوم ارتقا دهید. به جای خرید یک دستگاه جدید هنگامی که رایانه شما شروع به نشان دادن سن خود می کند، می توانید در صورت لزوم به صورت تدریجی به روز رسانی کنید و دسکتاپ خود را با آخرین سخت افزار به روز نگه دارید.

حتی رایانه‌های شخصی از پیش ساخته شده نیز قابل ارتقا هستند، اگرچه همیشه می‌خواهید با سازنده تأیید کنید که کار بر روی سیستم شرایط گارانتی را نقض نمی‌کند.

 

سفارشی سازی


به همین ترتیب، اندازه فیزیکی رایانه‌های رومیزی آن‌ها را به گزینه‌های سفارشی‌سازی فراتر از آنچه لپ‌تاپ‌ها ارائه می‌دهند، باز می‌کند.

 

لپ تاپ

هنگام خرید لپ‌تاپ، معمولاً می‌توانید از میان مجموعه‌ای از اجزای اصلی، از جمله فضای ذخیره‌سازی و RAM، CPU و GPU و گاهی اوقات نمایشگر، یکی را انتخاب کنید.

ممکن است در مورد عملکرد تنظیم دقیق انعطاف‌پذیری وجود داشته باشد، اما در بیشتر موارد، از تاریخ خرید تا زمانی که دستگاه را تعویض نکنید، از همان سخت‌افزار استفاده خواهید کرد.

همین امر در مورد طراحی بصری لپ تاپ شما نیز صادق است. انتخاب‌های متنوع‌تری نسبت به قبل وجود دارد، اما شما همچنان از بین فاکتورهای فرم از قبل موجود با تعداد نسبتاً محدودی از گزینه‌های سفارشی‌سازی، مانند کارهای نقاشی سفارشی و نور پس‌زمینه صفحه کلید، انتخاب می‌کنید.

 

دسکتاپ

در رایانه های رومیزی، سفارشی سازی یکی از بزرگ ترین موارد است. از آنجایی که می‌توانید سخت‌افزار را به راحتی تعویض کنید، می‌توانید مطمئن شوید که دقیقاً همان چیزی را دارید که نیاز دارید، و چیزی که نمی‌خواهید. دسکتاپ ارائه می دهد:

تنوع گزینه های سخت افزاری سفارشی چه به دنبال اورکلاک کردن CPU 2 خود باشید  و چه بخواهید از دمای مطلوب با یک حلقه خنک کننده مایع سفارشی اطمینان حاصل کنید، یا بیشتر به چیدن کوچکترین دسکتاپ بازی در اطراف خود علاقه مند هستید، تقریباً هر چیزی ممکن است زمانی که شما کنترل دقیقی روی آن داشته باشید. آنچه در سیستم شما می رود.


عملکرد بسیار تنظیم شده سخت افزار سفارشی شده به شما این امکان را می دهد تا مطمئن شوید که رایانه شما در اوج عملکرد کار می کند. سطح موجود در دسکتاپ در مقایسه با لپ تاپ به معنای فضای بیشتری برای مواردی مانند راه حل های خنک کننده قوی است. می‌توانید فن‌ها، خنک‌کننده‌های CPU All-in-One (AIO) یا حلقه‌های خنک‌کننده سفارشی پیچیده را نصب کنید که راه‌حل‌های حرارتی دقیق مهندسی شده‌ای را برای نیازهای سخت‌افزاری خاص شما در اختیار شما قرار می‌دهند.

انتخاب های زیبایی شناختی بیشتر دسکتاپ ها تنوع زیبایی شناختی بیشتری را نیز فراهم می کنند. فراتر از رنگ بدنه خود، می توانید از بین اندازه ها، مارک ها، مشخصات و طرح های بصری مختلف برای هر جزء از رایانه شخصی خود انتخاب کنید. نه تنها می‌توانید عملکرد دستگاه خود را با سخت‌افزار و راه‌حل‌های خنک‌کننده با دقت انتخاب‌شده سفارشی کنید، بلکه می‌توانید با یک دستگاه بصری منحصربه‌فرد به دید خلاقانه‌تان جان ببخشید.

اگر ترجیح می دهید مسیر از پیش ساخته شده را طی کنید ، همچنان می توانید از درجه بالای سفارشی سازی بهره مند شوید. برخی از فروشندگان به شما این امکان را می دهند که قبل از مونتاژ سیستم، آنچه را که در رایانه شخصی جدیدتان می آید انتخاب کنید، به این معنی که از مزایای یک دسکتاپ خانگی بهره مند می شوید، حتی اگر خودتان آن را نساخته اید.

 

داغ شدن بیش از حد لپ تاپ

نقطه ضعف برجسته لپ‌تاپ‌های بازی گرما و صدایی است که تحت استرس تولید می‌کنند. در حالی که سیستم‌های خنک‌کننده داخلی در لپ‌تاپ‌های بازی در حال بهبود هستند، و ساخت‌هایی که جریان هوا را بهبود می‌بخشند، همچنان گرما و صدای فن زیادی دریافت خواهید کرد زیرا لپ‌تاپ بازی شما برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد در طول بازی‌های فشرده سخت کار می‌کند.

این یک مشکل بزرگ در لپ‌تاپ‌های بازی نازک‌تر، لپ‌تاپ‌های بازی با طراحی ضعیف و همچنین لپ‌تاپ‌های بازی با قطعات قدرتمند است. با لپ‌تاپ‌های بازی نازک‌تر، همان اجزا را در فضای کوچک‌تری قرار می‌دهید که به طور پیش‌فرض گرمای بیشتری ایجاد می‌کند. شما نمی توانید یک سیستم خنک کننده داخلی بزرگ اضافه کنید زیرا این کار نقطه ضعف یک لپ تاپ "نازک" را شکست می دهد.

طراحی های ضعیف در لپ تاپ های گیمینگ گویای خود هستند. نمونه‌های مختلفی از طراحی ضعیف وجود دارد، مانند قرار دادن دریچه‌های هوا، مواد ارزان‌قیمت استفاده شده، یا چیدمان و فاصله‌گذاری نامناسب اجزا. چیزی که منجر به این می شود تهویه هوای ضعیف است که هیچ کمکی به خنک کردن یا بی صدا کردن لپ تاپ بازی شما نمی کند.

با لپ‌تاپ‌های گیمینگ با مشخصات بالا، مشکل مربوط به اجزای آنهاست. اجزای قدرتمند به قدرت زیادی نیاز دارند که گرمای زیادی تولید می کند. مگر اینکه لپ‌تاپ بازی شما دارای سیستم خنک‌کننده پیچیده باشد، در هنگام بازی یا تحت استرس دمای هوا بالا می‌رود.

اگرچه سرمایه‌گذاری روی پد خنک‌کننده معمول است، در کنار اینکه هرگز لپ‌تاپ خود را روی یک سطح نرم قرار نمی‌دهید - از قضا، از جمله روی پاها - این کارها فقط مشکل را کاهش می‌دهند، نه حذف آن.

در حال حاضر، با لپ‌تاپ‌های بازی، گرمای زیاد و نویز یک ارتباط رایج است. بنابراین، اگر یک لپ‌تاپ مخصوص بازی دارید، مطمئن شوید که از آن در یک مکان عمومی ساکت یا، اگر خلاق هستید، برای ضبط موسیقی استفاده نمی‌کنید.


لپ تاپ گیمینگ یا کامپیوتر گیمینگ؟


وقتی صحبت از خرید لپ تاپ گیمینگ در مقابل دسکتاپ می شود، پاسخ درستی وجود ندارد. یکی بهتر از دیگری نیست.

این به آنچه برای شما مهم است بستگی دارد، اینکه آیا به دنبال قابلیت حمل یک لپ تاپ بازی هستید یا رایانه های بازی رومیزی را به دلیل گزینه های سفارشی سازی گسترده آنها، از جمله گزینه ساخت رایانه شخصی خود ترجیح می دهید 


مزایای کلیدی لپ تاپ گیمینگ:


قابل استفاده برای بازی های سطح بالا
قابل استفاده در داخل و خارج از منزل شما
راه حل مناسب و جامع

مزایای کلیدی دسکتاپ گیمینگ:


قابل استفاده برای بازی های سطح بالا
معمولاً دارای طیف وسیع تری از پورت های I/O و تعداد بیشتری از آنها است
طراحی مدولار و قابل ارتقا

 

اگر می‌خواهید از بازی رایانه‌های رومیزی به یک لپ‌تاپ گیمینگ تغییر مسیر دهید، بدانید که علیرغم راحتی بیشتر، دستگاهی به دست می‌آورید که ماهیت محدودی دارد.

همچنین، ساخت رایانه رومیزی شما قابل ارتقا خواهد بود و به شما این امکان را می‌دهد که به جای خرید یک دستگاه کاملاً جدید هر بار که عمر مفید آن بیشتر می‌شود، اجزای قدیمی را جایگزین کنید، همانطور که با لپ‌تاپ‌های بازی انجام می‌دهید.

سخت‌افزار در لپ‌تاپ‌های بازی نیز نسخه‌ای اقتباس‌شده از نوعی است که در سخت‌افزار رایانه‌های رومیزی دیده می‌شود تا ماهیت فشرده‌تر و قابل حمل آن‌ها را فراهم کند. این قطعات لپ‌تاپ‌گرا نسبت به همتایان رایانه‌های شخصی خود قدرت کمتری دارند و بنابراین در آینده کمتر مقاوم هستند.

با گزینه های ارتقای کمتر و طول عمر کمتر، ساخت رایانه شخصی بازی خود مقرون به صرفه تر از لپ تاپ بازی است.

timivar788
timivar788

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋