tejarat honar

tejarat honar

ترخیص کالا در تجارت هنر کاسپین

ترخیص کالا

 

 

 

ترخیص کالا از گمرک دارای مرحل و روش های مختلفی است. از آنجایی انجام فرایند ترخیص کالا برای تاجران می تواند مشکل و سخت باشد ولی شرکت‌هایی در این حوزه تشکیل شده اند که با داشتن تجربه، ترخیص کالا را به سهولت انجام می دهند و تاجران می توانند از این شرکت ها کمک بگیرند.

شرکت تجارت هنر کاسپین ، در کنار سایت خارجی Crowley  در این زمینه سابقه‌ای ارزشمند دارد و با برخورداری از افراد مجرب، خدماتی حرفه‌ای در این زمینه را ارائه می‌کند. این شرکت می‌تواند روند پیچیده ترخیص کالا را به صورت اصولی و به راحتی انجام دهد.

ترخیص کالا چیست؟

 ترخیص کالا به معنای اظهار کالا به گمرک و خروج کالا از محل گمرک است.ترخیص کالا به مفهوم انجام تشریفات گمرکات ضروری است و انجام  این مراحل اجازه می‌دهد، کالا ورود قطعی شده، صادر شود یا تحت سایر رویه‌های گمرکی قرار گیرد.

علاوه بر این اصطلاح دیگری با عنوان خروج کالا وجود دارد، که به مفهوم اقدام گمرک است. مطابق آن به کالا اجازه داده می‌شود که ترخیص شده، در اختیار اشخاص ذی‌نفع قرار گیرد.

موارد مهم در ترخیص کالا از گمرک و اهمیت ترخیص کالا چیست؟

 

در هنگام ترخیص کالا، لازم است تا مراحل گوناگونی طی شود که از جمله آنها می توان به مواردی مانند :آماده سازی مدارک، ثبت اسناد واردات یا صادرات کالا به شکل فیزیکی یا الکترونیکی، محاسبه وجوه گمرکی همچون سود بازرگانی، حقوق گمرکی، مالیات، ماخذ تعرفه گمرکی و تسهیلات ارائه شده توسط دولت به واردکنندگان و صادر کنندگان کالا و غیره اشاره کرد.

همانطور که از موارد ذکر شده می توان متوجه شد اینست که طی کردن این مراحل از عهده ی هر کسی بر نمی آید و یا سختی های زیادی دارد و به همین دلیل تاجران از شرکت های بازرگانی که در این حوزه فعالیت میکنند برای آسانتر کردن کارهای ترخیص کالا استفاده می کنند .

شرکت تجارت هنر کاسپین یکی از این شرکت های ذکر شده است که تاجران را در این راه یاری می کند.

 فرآیند انتخاب شرکت ترخیص کالا

با توجه به اینکه ترخیص کالا یکی از مراحل مهم صادرات و واردات یک محصول است از این رو بایستی توسط شرکت های حرفه ای که نیروی متخصص و با تجربه در این خصوص دارند انجام شود. به همین دلیل مشتریان لازم است تا برای آگاهی از امور بازرگانی از این شرکت ها کمک بگیرند.

بنابراین شرکت تجارت هنر کاسپین به عنوان یکی از این شرکت های متخصص و دارای سابقه در حوزه بازرگانی تلاش می کند تا آگاهی وارد کنندگان گرامی در خصوص فرآیند ترخیص کالا را افزایش دهد. پس بهتر است تاجران قبل از شروع فرایند ترخیص کالا از این شرکت کمک بگیرند.و اگر چنانچه  هر گونه سوال و مشاوره ای در این زمینه داشته باشند با مشاوران این شرکت در میان بگذارند و مشاوره کنند.

خدمات بازرگانی که شرکت تجارت هنر کاسپین در کوتاه ترین زمان به تاجران ارائه می دهد عبارتند از: ترخیص کالا از کلیه گمرکات کشور توسط کارگزار رسمی گمرک، اخذ ثبت سفارش یک روزه، ترخیص کلیه کالا های مجاز وارداتی، اخذ مجوزها و معافیت ها از کلیه سازمان ها و ارگانها، و ... است .

نکات مهم در انتخاب شرکت ترخیص بار

برای اینکه یک شرکت را به جهت انجام امور ترخیص کالا انتخاب کرد سه ویژگی مهم وجود دارد که با پیدا کردن این ویژگی ها و خصوصیات در یک شرکت، می‌توان با خیالی راحت انجام امور بازرگانی را به آن سپرد.

این ویژگی ها عبارتند از مدیریت‌‌، ساختار سازمانی یکپارچه‌‌ و آموزش نیروی متخصص که موارد بسیار مهم هستند که باعث ماندگاری و رشد هر شرکت بازرگانی می باشد. ولی موضوع مهم وجود این عناصر با هر شرایطی نیست، زیرا ممکن است که بیشتر شرکت ها دارای این موارد باشند اما  مسئله مهم این است که شرکت ها بایستی با توجه به این عناصر کارکرد شایسته ای داشته باشند .

بنابراین ما در اینجا شرکت تجارت هنر کاسپین را پیشنهاد می کنیم که با داشتن ویژگی های مذکور کار های خود را در انجام ترخیص کالا پیش می برد.

قوانین ترخیص کالا

 

 

 

با توجه به آنچه گفته شد ترخیص کالا مهم‌ترین فرآیند در زمینه‌ی واردات کالا است. این فرایند دارای مراحل و شیوه های مختلفی است که باتوجه‌ به قوانین کشورهای مختلف صورت می پذیرد.

از این رو  برای اینکه فرایند ترخیص کالا به درستی و خوبی سپری شود، بایستی از قوانین ترخیص کالا شناخت و آشنایی کامل داشت. زیرا در صورتی که با قوانین ترخیص کالا آشنایی و اطلاع کافی نداشت می‌تواند باعث به قاچاق شمرده شدن ترخیص کالای مورد نظر شده و در نتیجه خسارت‌های فراوانی برای تاجران ایجاد کند.

شرکت تجارت هنر کاسپین ، خدمات تخصصی  بازرگانی و ترخیص کالا را ارائه می دهد. این شرکت با آشنایی کامل از قوانین و شرایط ترخیص کالا توانسته است سهم عمده­‌ای از بازار خدمات واردات در صنایع گوناگون را به‌دست آورد.

در حقیقت میتوان گفت که هنگامی که قصد انجام ترخیص کالا  داشته باشید بایستی برای سپری کردن این فرآیند به  دانش و تجربه کافی و بهره گیری از مشاورین و ترخیص کار حرفه ای نیاز خواهید داشت تا بتوانید کارهای پروسه ترخیص را در کمترین زمان و با صرف هزینه کمتر انجام داد.

علاوه بر این، توجه به نوع محصول در هنگام ترخیص کالا برای گرفتن مجوزهای مورد نیاز امری پر اهمیت و ضروری است. زیرا هنگام انجام این کار بایستی با توجه به نوع کالا به سازمان های مربوط به آن مراجعه کرد که مجوزهای استاندارد برای ترخیص کالا ارائه می دهند از جمله این سازمان ها ،سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان مبارزه با مواد مخدر، سازمان بهداشت برای مجوز استاندارد، کانون پرورش فکری کودکان و سایر سازمان های مربوطه با توجه به نوع کالا هستند.

همچنین برای انجام ترخیص کالا از گمرک بایستی کالای مربوطه در گمرک ارزش گذاری شود. این کار در تمام دفاتر گمرکی به صورت های گوناگونی ارزش گذاری می شود، در صورتی که انجام این کار به ترخیص کار با تجربه و حرفه ای سپرده شود، به خوبی می توان ارزش کالا را مشخص کرد.

بنابراین برای انجام کلیه مراحل ترخیص بهتر است تا از شرکت تجارت هنر کاسپین که دارای تیم حرفه ای و متخصص در این زمینه می باشد کمک گرفت .از آنجایی که ترخیص کالا امری مهم برای اقتصاد کشور و تاجران می باشد بهترین کار این است که با آگاهی و شناخت در این راه قدم گذاشت تا بتوان سود بیشتری کسب کرد.

مراحل ترخیص کالا از گمرک

فرآیند ترخیص کالا از گمرک شامل مراحل و روندی می باشد که ممکن است نسبت به  ورود و خروج کالا از گمرک متفاوت باشد. می بایست با آشنایی کامل نسبت به قوانین و مقررات گمرکی کشور آگاهی به قوانین روز، در این مسیر قدم گذاشت و مراحل را پیش برد. انجام مراحل ترخیص کالا از گمرک توسط وارد کننده یا ترخیص کار او صورت می گیرد.

ترخیص کار نماینده صاحب کالا در امر ترخیص می باشد که با داشتن وکالت نامه از وی به انجام کلیه امور مربوط به ترخیص و آزاد سازی کالا می پردازد.مراحل انجام این روند بصورت زیر عنوان می گردد.

  • دریافت ترخیصیه از شرکت حمل و نقل مربوط به ترخیص کالا از مبدا
  • ورود کالا به گمرک کشور دریافت قبض انبار کالا بعد از تحویل کالا به انبار
  • تهیه و آماده سازی و ارائه اسناد به گمرک
  • اظهار کالا از طریق سامانه ای پی ال و دریافت کوتاژ،همچنین مشخص شدن مسیر گمرکی کالا
  • پرینت اظهار نامه و ارزیابی کالا توسط کارشناسان
  • اظهار هویت کالا که نشان دهنده این است که مشخصات ثبت شده در اظهارنامه با مشخصات صاحب کالا برابر است.
  • دریافت و ارائه مجوزهای مربوز به آزمایشگاه یا استاندارد کالا در صورت وجود
  • کارشناسی کالا و بررسی تعرفه و ارزش اظهارنامه کالا
  • پرداخت حقوق و عوارض و مالیات گمرکی و پرداخت های سود بازرگانی کالا
  • ارائه کالا به درب خروج و کارشناسی مجدد و دریافت سند ترخیصیه کالا
  • بارگیری و تحویل کالا از انبار
  • خروج کالا از گمرک و حمل به انبار وارد کننده

اسناد و مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا را می توان بصورت زیر نام برد:

  • بارنامه
  • ترخیصیه کالا
  • قبض انبار
  • فاکتور یا اینویس کالا
  • پکینگ لیست که تعداد و ابعاد دقیق و بسته بندی کالا را مشخص می کند.
  • پرفرما اینویس یا پیش فاکتور
  • ثبت سفارش
  • گواهی مبدا
  • بیمه نامه کالا
  • گواهی بازرسی کالا یا سورویانس
  • اعلامیه منشا تامین ارز
  • مجوزها و نتیجه آزمایشگاه کالا در صورت نیاز
  • کاتالوگ و بوشور کالا در صورت لزوم
  • تصویر کارت بازرگانی و وکالت نامه وارد کننده به ترخیص کار
  • برای شرکت های تولیدی پروانه تولید و بهره برداری لازم می باشد.

همانطور که پیش تر گفته شد ترخیص کالا فرآیندی تخصصی و زمان بر می باشد و می بایست با آگاهی کامل در این مسیر قدم گذاشت. شرکت بازرگانی تجارت هنر کاسپین با سابقه فعالیت در تمامی گمرکات کشورو داشتن متخصصین مجرب خود، آمادگی خدمات رسانی در امر ترخیص کالا را در اقصی نقاط کشور دارا می باشد.

هزینه ترخیص کالا از گمرک

بعد از ثبت اظهارنامه کالا و تعرفه و مقدار و ارزش آن، این موارد توسط کارشناس مجازی گمرک مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته و در صورت تشخیص کم اظهاری و اختلاف به سامانه تشخیص ارجاع می دهد و در صورت تایید اظهارنامه به مرحله صندوق فرستاده می شود.

بعد از این روند و مشخص شدن میزان عوارض و مالیات پرداختی نسبت به ارزش و تعرفه کالا، صاحب کالا با مراجعه به درگاه آنلاین پرداخت یا با مراجعه به بانک و پر کردن فیش این مبلغ حقوق و عوارض پرداخت می گردد. همچنین هزینه های دیگری نیز در فرآیند ترخیص کالا از گمرک وجود دارد که بصورت زیر می باشد:

  • باربری و تخلیه کالا در گمرک
  • تایید تعرفه کالا
  • انبارداری کالا
  • مجوزها و استاندارد و آزمایشگاه کالا
  • هزینه کارشناسی کالا
  • حقوق ورودی کالا
  • 10درصد کرایه حمل برای راهداری در صورتی که از ماشین های غیر ایرانی استفاده شده باشد.

حقوق ورودی کالا شامل: 4درصد حقوق گمرکی کالا+سود بازرگانی کالا+ سایر عوارض موجود می باشد.

سود بازرگانی به سود دریافتی دولت نسبت به نوع کالا می گویند که در واردات قطعی کالا و توسط خود دولت مشخص می گردد.

 

اظهار کالا در گمرک به چه معناست؟

در اظهار کالا به گمرگ واردکننده یا صادر کننده کالا،نوع کالا را به گمرک اعلام می کند.همچنین اعلام می دارد که تمامی مراحل و روند قانونی برای خروج کالا از گمرک طی شده و تمامی مالیات و عواض پرداخت شده است.هدف از اظهار کالا در گمرک سرعت بخشیدن به روند ترخیص کالا از گمرک می باشد.

با دریافت اسناد و مدارک لازم توسط گمرک و ثبت اظهارنامه توسط صاحب کالا یا نماینده قانونی وی، همچنین بررسی و مزابقت کالا با محتوای ارائه شده در اظهارنامه می توان به روند ترخیص کار سرعت بخشید و زمان آزادسازی کالا از گمرک را کاهش داد.مراحل اظها کالا در گمرک به صورت اینترنتی و از طریق سامانه EPL  صورت می گیرد.این مراحل به حضور فیزیکی احتیاجی ندارد و بصورت مجازی صورت می گیرد.

مراحل اظهار کالا در سامانه ای پی ال

سامانه ای پی ال یا پنجره واحد تجارت فرامرزی، پنجره و واحدی برای ارتباط به ملل مختلف و برای تجارت جهانب می باشد. تجار و بازرگانان برای انجام فعالیت های تجاری خود و ترخیص کالاهای وارداتی خود اقدام به ثبت اظهارنامه می کنند.

اظهارنامه گمرکی تسلیم شده به گمرک می بایست با اسناد ارائه شده به گمرک و محتویات بسته بندی کالا و جنس و تعداد مطابقت داشته باشد تا بتوان جواز و مجوز خروج کالا از گمرک را  دریافت نمود.

برای وارد شدن به سامانه ای پی ال ابتدا می بایست با مراجع به یکی از گمرکات کشور و ارائه اسناد و مدارک و کارت بازرگانی و کارت ملی و وکالت معتبر، رمز عبور و نام کاربری را دریافت کرد.

با مراجعه به یکی از آدرس هایhttp://epl.irica.ir , http://epl.gov.irica.ir , http://csw.irica.ir

وارد سامانه ای پی ال شده و با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور، مراحل اظهار کالا را آغاز نمود.وارد شدن به این سامانه گمرکی تنها از طریق اینترنت داخلی کشور امکان پذیر می باشد.

  • مرحله اول بارگزاری گواهی بازرسی می باشد. برای انجام واردات کالا گواهی بازرسی اخذ شده از یکی از شرکت های دارای مجوز فعالیت، توسط صاحب کالا یا ترخیص کار وی بارگزاری می گردد. که بصورت زیر صورت می پذیرد:

منوی کاربر-----ارسال گواهی بازرسی-----choose file----- انتخاب تصویر گواهی و آپلود آن

با تکمیل فیلدهای مرتبط روی ارسال کلیک کرده و با دریافت پیغام موفقیت آمیز گواهی بازرسی بارگزاری می گردد. این گواهی در کارتابل شرکت بازرسی مربوطه نشان داده می شود.پس از تایید توسط شرکت بازرسی مبنی بر صحت اطلاعات ثبت شده، می توان از شماره گواهی در ادامه مراحل اظهار کالا استفاده نمود.

  • مانیفست الکتریکی: ابتدا توسط شرکت حمل ونقل، ارسال و نهایی کردن مانیفست و ایجاد ترخیصیه صورت می گیرد.این کار توسط کارمندان شرکت حمل و نقل انجام میشود.، که ترخیصیه الکترونیکی دارای شماره بارنامه و مانیفست و همچنین شماره شرکت حمل و نقل صادر می گردد.سپس می توان از شماره مانیفست و بارنامه در دوراظهاری واردات استفاده کرد. اگر احتیاج به تفکیک یا تجمیع بارنامه باشد، کارمند شرکت حمل ونقل این روند را انجام داده و پس از پایان مراحل شماره بارنامه صادر می گردد.
  • دور اظهاری واردات با بارنامه

بعد از دریافت بارنامه و مانیفست اکنون می توان مراحل دوراظهاری واردات با بارنامه را انجام داد. برای انجام فرآیند دور اظهاری  مراحل زیر  بایست صورت پذیرد:

  • قوانین و توافقنامه باید مورد قبول قرار گیرد و تیک خورده و به فحه بعد منتقل گردد.
  • دریافت اطلاعات ثبت شده در  بارنامه
  • مشاهده بارنامه و اطلاعات مندرج در آن
  • تکمیل اطلاعات اظهارنامه بر اساس اسناد و مدارک موجود
  • گواهی بازرسی
  • اظهارنامه ارزش کالا
  • ورود کد گواهی مبدا کالا که در کشور مبدا ساخت کالا دریافت می گردد.
  • ورود مجوز
  • اضافه کردن مدارک
  • تایید نهایی
  • ورود کد یکتای کالا
  • صدور کوتاژ و تعیین مسیر گمرکی کالا
  • مشاهده وضعیت اظهار
  • صدور مجوز ورود کامیون به محوطه گمرکی
  • اتمام فرایند اظهار کالا

با تایید به قوانین و مقررات ثبت شده در ابتدای مراحل اظهار کالا وارد مرحله بعد می گردیم.در این مرحله اطلاعاتی که در فایل مرتبط با بارنامه حمل که در مراحل اولیه بارگزاری شده بود، از حالت زیپ شده خارج و در صفحه به نمایش گذاشته می شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

tejarat honar
tejarat honar

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋