
بررسی تاثیر ابزارهای مولد بر کاهش ترافیک سایتها، وضعیت کلمات کلیدی و چکلیست ۵ مرحلهای برای کسب رتبه
تغییرات مهمی در عصر هوش مصنوعی در دنیای گوگل اتفاق افتاده است. از کاهش استفاده از گوگل در جستجوی بعضی موضوعات تا تغییر ظاهر نتایج گوگل و تغییر کانال های فروش اینترنتی. به طور خلاصه به شکل تیتروار موارد زیر در عصر هوش مصنوعی اتفاق افتاده است:
1- کاهش چشمگیر جستجوی کلمات گشتنی و اطلاعاتی (Informational, Navigational) در گوگل
2- کاهش کلیک روی لینک وب سایت ها در کلمات و عبارات اطلاعاتی به دلیل نمایش AI Overview گوگل.
3- افزایش ترافیک و تا حدودی فروش در ابزارهای پاسخگویی AI مثل ChatGPT و Grok و Gemini و...
به نقل از محسن طاوسی از فعالان آموزش سئو، با استناد به آمار Ahrefs، میزان 34 درصد از وب سایت هایی که در لینک یک بودند، بعد از نمایش AI Overview گوگل، افت کلیک داشتند. این آمار از حدود 300 هزار کلمه کلیدی، استخراج شده است. سوالی که پیش می آید این است که آیا این وضعیت خطرناک است یا SEO را دستخوش تغییرات اساسی کرده است؟ برای پاسخ به این سوال، باید چند سوال دیگر مطرح شود!
خیر! حتی در سال 2025 حدود 10 درصد افزایش فروش Google Ads اتفاق افتاده است. این به این معنی است که نه تنها کسب مشتری از طریق گوگل (سئو و گوگل ادز) نه تنها کاهش نیافته است بلکه افزایش نیز داشته است و تنها یک کانال جدید بازاریابی دیجیتال به بقیه کانال ها اضافه شده است و این کانال چیزی نیست جز GEM یا Generative Engine Marketing یا بازاریابی در موتور های مولد مبتنی بر هوش مصنوعی.

خیر! نه تنها تضادی وجود ندارد بلکه کاملا هم راستاست و برای کسب نتیجه از AI Generative Engine ها، باید تمام مراحل سئو را پیش برد. از راه اندازی وب سایت تا تحقیق کلمات کلیدی، مباحث تکنیکال و ایندکسینگ و صفحه بندی، بهینه سازی داخلی سایت، Off-Page و لینک بیلدینگ. در نتیجه، بهینه سازی برای AI مرحله جداگانه ای از SEO ندارد. اما از انجا که پرامپت های کاربران در آن ها متفاوت است، نتایج متفاوتی از نتایج گوگل و بینگ به کاربر نمایش داده می شود. در این حالت دیگر جستجوی کاربر یک کلمه و عبارت نیست. بلکه مجموعه ای از سوال های پیچیده با در نظر گرفتن تمایل و خواسته های قبلی در سابقه چت کاربر با هوش مصنوعی است. به همین دلیل، به نظر پیچیدگی بیشتری از سئو دارد. در حالی که اینطور نیست و فقط رهگیری رتبه بندی به دلیل پرامپت های پیچیده و منحصر به فرد هر کاربر، دیگر به سادگی گوگل نیست که فقط یک صفحه وجود داشته باشد و ده نتیجه برتر یک کلمه و عبارت خاص را در آن ببینیم!
همانطور که در ابتدای این پست یاد شد، فعلا حدود 30 درصد و این عدد در آینده احتمالا افزایش خواهد داشت اما در کلمات اطلاعاتی یا Informatonal. کلمات تجاری یعنی Commercial و Transactional به قوت خود با قدرتی بیش از گذشته باقی هستند و حتی به دلیل تغییرات هوش مصنوعی در عصر حاضر، مهم تر و پررنگ تر شده اند. ممکن است یکی از دلایل افزایش فروش گوگل ادز در سال 2025 به همین دلیل باشد. این به این معنی است که استفاده از گوگل در کلمات تجاری و کلمات کلیدی که کاربر قصد خرید دارد، حتی افزایش هم داشته است.
به ترتیب به صورت چک لیست، انجام این موارد الزامی است:
پاسخ ها