دارای او اکنون نزدیک به 50 میلیارد دلار تخمین زده میشود.
محبوبیت جهانی تیکتاک باعث شده است که «ژانگ ییمینگ»، یکی از بنیانگذاران شرکت مادر آن یعنی بایتدنس، به ثروتمندترین فرد چین تبدیل شود.
براساس فهرستی که توسط مؤسسه تحقیقاتی هورون تهیه شده است، ژانگ ییمینگ اکنون 49.3 میلیارد دلار ثروت دارد که 43 درصد بیشتر از سال 2023 است. این مرد 41 ساله در سال 2021 از مسئولیت خود در این شرکت کنارهگیری کرد اما گفته میشود که مالک حدود 20 درصد از سهام کمپانی بایتدنس است.
باوجود نگرانیهای عمیق در برخی کشورها در مورد روابط احتمالی تیکتاک با دولت چین، این شرکت به یکی از محبوبترین اپلیکیشنهای رسانههای اجتماعی در جهان تبدیل شده است.
اگرچه هم بایتدنس و هم تیکتاک اصرار دارند که مستقل از دولت چین هستند، ایالات متحده قصد دارد تیکتاک را در ژانویه 2025 در آمریکا فیلتر کند؛ مگر اینکه ByteDance آن را بفروشد.
باوجود مواجهه با این فشار شدید در ایالات متحده، سود جهانی بایتدنس در سال گذشته 60 درصد افزایش یافت و ثروت شخصی ژانگ ییمینگ را افزایش داد.
رئیس مؤسسه هورون گفت:
«ژانگ ییمینگ هجدهمین فرد شماره یک است که در 26 سال گذشته در چین داشتهایم.»
در مقایسه، ایالات متحده تنها چهار فرد شماره یک دارد: بیل گیتس، وارن بافت، جف بزوس و ایلان ماسک. این موضوع نشاندهنده پویایی اقتصاد چین است. ژانگ تنها نماینده بخش عظیم فناوری چین در لیست نیست.
«پونی ما»، رئیس شرکت فناوری Tencent، سومین نفر فهرست با ثروت شخصی تخمینی 57.6 میلیارد دلار است.
اما ثروت آنها فقط با موفقیتهای شرکتهایشان توضیح داده نمیشود. رقبای آنها در سالی که اقتصاد چین دچار چالشهایی شده است، درآمد کمتری داشتهاند. در واقع، تنها حدود 30 درصد از افراد این فهرست افزایش دارایی خالص خود را تجربه کردند و ثروت بقیه با کاهش مواجه شد.
آقای هوگورف میگوید:
«فهرست ثروتمندان هورون چین برای سومین سال متوالی بیسابقه کوچک شده است، زیرا اقتصاد و بازارهای سهام چین، سال سختی را پشت سر گذاشتند. تعداد افراد این فهرست در سال گذشته با 12 درصد کاهش به کمتر از 1100 نفر و نسبت به بالاترین سطح سال 2021 حدود 25 درصد کوچکتر شده است.»
او گفت دادهها نشان میدهد که سال خوبی برای تولیدکنندگان گوشیهای هوشمند مانند شیائومی بوده، درحالیکه بازار انرژی سبز در این کشور دچار رکود شده است.
هوگورف ادامه داد: «سازندگان پنلهای خورشیدی، باتریهای لیتیومی و خودروهای برقی سال پرچالشی را در چین پشت سر گذاشتند، زیرا رقابت بین شرکتهای این حوزه شدت گرفت و منجر به اشباع بازارها شد.»
پاسخ ها