بیش از یکسال از زمزمه های ورود سومین ساب برند هولدینگ خودروسازی چری چین به ایران می گذرد، لوکانو که در واقع برندی ایرانی برای زیرشاخه جیکو چری محسوب می شود و پس از فونیکس ...
بیش از یک سال از زمزمههای ورود سومین ساببرند هولدینگ خودروسازی چری چین به ایران میگذرد، لوکانو که در واقع برندی ایرانی برای زیرشاخه جیکو چری محسوب میشود، پس از فونیکس و فیدلیتی (جتور) بهزودی وارد بازار خواهد شد. نخستین محصول این برند برای بازار ایران کراساوور لوکانو 7 خواهد بود.
سال 1403 مشارکتهای چری با دیگر خودروسازان ایرانی، مدیران خودرو و بهمن موتور، چندان خوب پیش نرفته است و در مقایسه با سال گذشته، شاهد افت تیراژ تولید، مشکلات تحویل خودروها و مسائلی از این دست بودیم که عمدتاً از چالشهای کمبود ارز و محدودیتهای وزارت صمت ناشی شدهاند.
ورود لوکانو به بازار کممشتری خودروهای مونتاژی در کشور میتواند چالشهای تازهای ایجاد کند؛ بهخصوص که این بار پای ماموت خودرو در نقش شریک تجاری چری (جیکو) در میان است. ماموت نیز بهرغم تلاش بسیار در سالهای گذشته، عملکرد چندان موفقی در عرضه محصولات سواری خود نداشته و البته ریشه این مشکل را باید در انتخاب نامناسب محصولات و بازاریابی ضعیف جستوجو کرد.
در واقع ماموت خودرو، بهعنوان شریک تجاری سابق فولکس واگن، ظاهراً هنوز نتوانسته با فرهنگ حاکم بر خودروسازان چینی هماهنگ شود. مشارکتهای این شرکت برای عرضه خودروهای دایون (کلوت)، خودروهای جتا، ونوسیا و... تاکنون به عرضه یک خودرو کمنقص و پرتیراژ هم منجر نشده است. درحالیکه هولدینگ ماموت اساساً در قالب یکی از قدرتمندترین هولدینگهای بخش خصوصی کشور از پتانسیل بالایی برای سرمایهگذاری و مدیریت برندهای تحت مالکیت خود برخوردار است، متأسفانه به نظر میرسد از این پتانسیل در بخش خودروهای سواری چندان استفاده نمیکند.
جیکو جی 7 یا لوکانو L7 یا لوکانو 7 نامهای اولین محصول لوکانو در ایران است. این خودرو کراس کراس اوور دودیفرانسیل با ظاهری جعبهایشکل و نزدیک به SUVهای واقعی است. لوکانو ال 7 از حیث مشخصات فنی و پلتفرم با سایر خودروهای هولدینگ چری مانند، تیگو 7 پرومکس و اکستریم LX شباهت زیادی دارد؛ هر 3 خودرو از موتور 1.6 لیتری توربو تزریق مستقیم با قدرت 197 اسب بخار و گشتاور 290 نیوتن متر نیرو میگیرند. همچنین هر 3 خودرو به گیربکس هفتسرعته دوبل کلاچ غوطهور در روغن (WET) و سیستم انتقال قدرت بوگ وارنر مجهز هستند.
اما مهمترین تفاوت را باید بیرون از خودرو و در بخش خدمات پس از فروش جستوجو کرد. در این بخش، 2 خودرو مشابه لوکانو 7، از پشتیبانی فنی مدیران خودرو بهعنوان یکی از بزرگترین خودروسازان بخش خصوصی برخوردارند. اما لوکانو هنوز شبکه خدماتی خود را توسعه نداده. باتوجهبه شرایط ارزی و کندی توسعه شبکه، میتوان تصور کرد چالش تأمین قطعات و خدمات پس از فروش که این روزها برای خودروسازان مونتاژی مشکلساز شده است، گریبان ال 7 را نیز خواهد گرفت.
حضور پرتعداد خودروسازان چینی در بازار ایران میتواند به معنای رقابت فشرده کراس اوورهای بالای 2 میلیارد تومان با مشخصاتی نزدیک به یکدیگر باشد. باتوجهبه اشتراک فنی با سایر خودروسازان چینی، این مورد بدون شک شامل محصولات لوکانو نیز میشود. براساس پیشبینی فعلی، تیگو 7 پرومکس و اکستریم LX قرار است در محدوده قیمتی 2.2 میلیاردی وارد بازار شوند و به سگمنت بسیار شلوغ کراس اوورهای نسبتاً گرانقیمت بازار اضافه شوند. در سوی دیگر، قیمتگذاری کمتر از 2 میلیارد نیز لوکانو ال 7 را در رده رقابت با رقبای بسیاری قرار میدهد.
درصورت قیمتگذاری در محدوده 2.5 میلیاردی، شاهد نزدیکی قیمت این خودرو به تیگو 8 پرومکس خواهیم بود. تیگو 8 پرومکس به لطف موتور قدرتمندتر 2 لیتری و ابعاد بزرگتر، بهراحتی میتواند گوی سبقت را از لوکانو تازهوارد برباید. با این حساب پرواضح است که قیمتگذاری اشتباه لوکانو 7 میتواند به پاشنه آشیل این خودرو در بازار راکد این روزها باشد. این موضوع در کنار کوچک بودن شبکه خدمات پس از فروش و چالش ارزی، مثلث شکست اولین محصول لوکانو در بازار رقابتی فعلی را تکمیل خواهد کرد.
پاسخ ها