عشق تکنولوجی

عشق تکنولوجی

عاشق تکنولوژی های روز از جمله موبایل، لپ تاپ و ماشین ها
توسط ۴ نفر دنبال می شود
 ۱ نفر را دنبال می کند

انویدیا بدون اجازه از یوتیوب برای آموزش مدل های هوش مصنوعی خود استفاده کرده است

انویدیا از یوتوب بدون مجوز برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی خود استفاده کرده است

ظاهراً انویدیا بدون دریافت مجوزهای لازم، از ویدیوهای یوتوب، نتفلیکس و سایر منابع برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی خود استفاده کرده است.

طبق گزارش‌های منتشرشده، انویدیا ظاهراً بدون مجوز از ویدیوهای نتفلیکس و یوتوب برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی خود استفاده کرده است. یوتوب می‌گوید استفاده غیرمجاز از محتواهای این پلتفرم تقض آشکار قوانین داخلی این شرکت و حق نشر آن‌هاست.

براساس اسنادی که به‌دست وب‌سایت «404 Media» رسیده است، انویدیا ظاهراً از کارکنان خود خواسته تا از ویدیوهای این دو پلتفرم برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی استفاده کنند. ظاهراً مدل‌های آموزش‌دیده قرار است در محصولاتی نظیر مدل تولید جهان‌های سه‌بعدی امنی‌ورس (Omniverse)، خودروهای خودران و «انسان دیجیتال» به‌کار گرفته شوند.

از طرفی گویا سران انویدیا در پاسخ به نگرانی برخی کارمندان، اعلام کرده‌اند که مجوز استفاده از این داده‌ها را دارند و در صورت بروز مشکلات قانونی، متضرر نخواهند شد.

موضع متفاوت انویدیا و یوتوب

یکی از سخنگویان انویدیا در پاسخ به این گزارش به وب‌سایت انگجت از اقدام این شرکت دفاع کرده است. او اظهار داشت که قوانین مالکیت معنوی از برخی عبارات و مفاهیم خاص محافظت می‌کند و حقایق، اطلاعات و ایده‌ها را شامل نمی‌شود. انویدیا این اقدام را با فعالیت عموم کاربران هم‌رده می‌داند و استدلال می‌کند که سیستم‌های کامپیوتری نیز همانند آن‌ها برای یادگیری بیشتر و کسب اطلاعات از منابع مدنظرش استفاده کرده‌اند.

یوتوب

در پاسخ به انویدیا، «جک مالون»، سخنگوی یوتوب، به گفت‌وگوی چندماه پیش «نیل موهان»، مدیرعامل یوتوب با نشریه بلومبرگ اشاره کرد؛ جایی که موهان اظهار داشت استفاده از ویدیوهای یوتوب برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی آشکارا قوانین خدماتی این پلتفرم را نقض می‌کند. موهان در شرایطی به این موضوع اشاره کرد که گزارش‌هایی پیرامون استفاده OpenAI از ویدیوهای یوتوب برای آموزش مدل هوش مصنوعی Sora مطرح شده بود؛ اما انگار حالا همان شرایط برای انویدیا نیز تکرار شده است.

استفاده از سایر پلتفرم‌ها برای آموزش مدل‌های AI

علاوه‌بر یوتوب و نتفلیکس، انویدیا ظاهراً از منابع دیگری نیز برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی خود بهره برده است. تریلرهای MovieNet، کتابخانه‌های داخلی بازی‌های ویدیویی، داده‌های ویدیویی گیت‌هاب مانند WebVid و InternVid-10M، ازجمله منابعی هستند که انویدیا در راستای آموزش مدل‌های خود آن‌ها را به‌کار گرفته است.

نکته جالب اینجاست که برخی از منابع صرفاً مجوز استفاده آکادمیک دارند. برای مثال، کتابخانه ویدیویی HD-VG-130M، مجموعه‌ای از ۱۳۰ میلیون ویدیوی یوتوب را در اختیار دارد و مجوز استفاده از آن به تحقیقات دانشگاهی محدود می‌شود. اما ظاهراً غول تراشه‌سازی این محدودیت‌ها را نادیده گرفته و مدل‌های تجاری هوش مصنوعی را با این ویدیوها آموزش داده است. از طرفی گویا انویدیا برای اینکه در استفاده از ویدیوهای یوتوب به مشکل نخورد، از ماشین‌های مجازی برای تغییر IP خود استفاده می‌کند.

عشق تکنولوجی
عشق تکنولوجی عاشق تکنولوژی های روز از جمله موبایل، لپ تاپ و ماشین ها

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋