«کنار دیوار» این امکان را برای کسبوکارها فراهم کرده تا سرویسهایشان را برای برطرفکردن نیازهای کاربران دیوار ارائه کنند.
پلتفرم «دیوار» پس از برگزاری اولین هکاتون «کنار دیوار» اعلام کرد آماده حمایت همهجانبه از تیمهای نوآور و طرحهای خلاق برای توسعه و اضافهشدن به این پلتفرم است.
از ابتدای سال ۱۴۰۲ «کنار دیوار»، بهعنوان بستری در پلتفرم دیوار، این امکان را برای سایر کسبوکارها فراهم کرده تا سرویسهایشان را برای برطرفکردن نیازهای کاربران دیوار ارائه کنند. تاکنون از همین طریق بیشتر از ۴۰ افزونه برای ارائه سرویس به کاربران به دیوار اضافه شده است. پرداخت امن، احراز هویت و ارسال کالا بخشی از این سرویسها هستند.
ایدهها و طرحهایی که بتواند مشکلی از کاربران حل کند، میتواند بهصورت مستقل با استفاده از بستر «کنار دیوار» در اختیار میلیونها کاربر این پلتفرم قرار بگیرد. دیوار اعلام کرده است که دسترسی به این بستر برای همه باز است و درصورت تأیید، برنامهها و افزونهها روی دیوار منتشر میشود.
تیمها یا افرادی که طرح و ایده خلاقانهای دارند، میتوانند بدون هماهنگی خاصی مسیر توسعه برنامهشان را از https://divar.ir/kenar شروع کنند. تیمهایی که میخواهند برای دریافت حمایت محصولشان بررسی شود نیز میتوانند طرحشان را به kenar.support@divar.ir ارسال کنند.
یکی از راهکارهای دیوار در این زمینه، حمایت از تیمها و ایدههای خلاق و نوآوری است که محصولی را در راستای اهداف «کنار دیوار» ارائه کرده باشند. دیوار علاوهبر حمایت مالی بهشکل گرنت (کمک مالی بهصورت وام بلاعوض)، امکاناتی مانند فراهمکردن دفتر کار، مشورت و راهنمایی درباره مسائل فنی، کسبوکاری، حقوقی و… را نیز در اختیار ایدههای دارای پتانسیل (ایدههایی که به حل یکی از مسائل کاربر دیوار کمک میکند) قرار خواهد داد.
اولین هکاتون «کنار دیوار» در سه روز (از ۱۳ تا ۱۵ تیر ۱۴۰۳) با همکاری مرکز کارآفرینی دانشگاه شریف و با حضور ۹۰ شرکتکننده از دانشگاههای مختلف در دانشگاه شریف برگزار شد.
در پایان این هکاتون و پس از ارائه تیمها، پنج تیم برتر برگزیده شدند و هرکدام ۲۰ میلیون تومان بهعنوان جایزه دریافت کردند. به گفته دیوار، تیمهای برتر وارد مسیر دریافت حمایتهای دیوار برای توسعه ایده و محصولشان میشوند.
تیمهای برگزیده هکاتون «کنار دیوار» ایدههای متنوع و خلاقانهای برای کمک به کاربران دیوار داشتند. اولویتهای اصلی دیوار برای انتخاب تیمهای برتر در این رویداد عبارت است از مرتبط بودن ایده با دیوار و حل نیاز کاربران، خلاقیت و نو بودن ایده همچنین پیادهسازی و راحتی استفاده از آن بود. طرح تیم برنده «گاردینز» تور سهبعدی مجازی با استفاده از ویآر (واقعیت مجازی) برای آگهیهای املاک بود. تیم «علی را کشف کنید» در این هکاتون طرحش را با استفاده از ایآر (واقعیت افزوده) توسعه داده بود تا کاربران دیوار از کالایی که میخواهند بفروشند (مثلاً لوازم خانه) طرح سهبعدی بسازند.
ایده برتر دیگر متعلق به «تیم فروشیار» بود. این ایده، دستیار هوشمصنوعی برای فروش از طریق چت دیوار بود. تیم «The Darkside of the wall» ایده سیستم معاوضه کالا در دیوار را با اضافهکردن گزینه انتخاب نوع معاوضه روی میز هکاتون گذاشته بود. تیم سالسا هم با طرح تمرکززدایی از خدمات کارشناسی (خودرو، ملک و…) در دیوار برنده هکاتون شد. با طرح این تیم، کارشناسان میتوانند برای حوزههای تخصصی خود ثبتنام کنند و در زمان معامله فهرستی از کارشناسهای مرتبط با معامله به خریدار و فروشنده پیشنهاد داده میشود.
«اشکان آرمندهی»، مدیرعامل دیوار، درباره «کنار دیوار»، بهعنوان رویکردی جدید، میگوید: «این تغییر رویکرد که از ابتدای سال گذشته به سراغ آن رفتیم، برای این در پیش گرفته شده که در گامهای معامله بهجای اینکه ما خودمان وارد شویم، شرکتهایی را دخیل کنیم که بهصورت تخصصی میتوانند به کاربران در این مراحل کمک کنند.»
به گفته او دیوار درحالحاضر به این سرویس نگاه تجاری ندارد و بیشتر بهدنبال خلق ارزش در مسیر معاملات کاربران است تا مسائل و مشکلات آنها از طریق سرویسهای بیرونی حل شود. آرمندهی میگوید: «هدف نهایی ما این است که کاربر برای گامهای معامله خود در همه بخشها و دستهها حق انتخاب متنوعی داشته باشد و در این رقابت، شرکتها برای گرفتن سهمی از کاربران بکوشند بهترین سرویس را ارائه کنند.»
پاسخ ها