عشق تکنولوجی

عشق تکنولوجی

عاشق تکنولوژی های روز از جمله موبایل، لپ تاپ و ماشین ها
توسط ۴ نفر دنبال می شود
 ۱ نفر را دنبال می کند

محققان: آزمایش خانگی سرطان روده بزرگ می تواند خطر مرگ ناشی از این بیماری را کاهش دهد

محققان: تست خانگی سرطان روده بزرگ می‌تواند ریسک مرگ‌ومیر با این بیماری را کاهش دهد

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که استفاده منظم از تست ایمونوشیمیایی مدفوع خانگی در شناسایی و درمان زودهنگام سرطان روده بزرگ کارآمد است.

نتایج پژوهشی جدید نشان می‌دهد تست غربال خانگی و غیرتهاجمی سرطان روده بزرگ می‌تواند ریسک مرگ‌ومیر ناشی از این سرطان را تا ۳۳ درصد کاهش دهد.

دهه‌هاست پزشکان می‌دانند سرطان روده بزرگ را می‌توان در مراحل اولیه و پیشاسرطانی آن غربال و از پیشرفت بیماری جلوگیری کرد. بااین‌حال، درصد قابل‌توجهی از افراد ۴۵ تا ۷۵ ساله این تست را در فواصل لازم انجام نمی‌دهند.

پژوهشگران این اتفاق را تراژدی می‌دانند؛ زیرا اگر غربال‌ها با استفاده از روش‌های دردسترس، مانند تست ایمونو شیمیایی مدفوع یا FIT به‌صورت گسترده انجام شوند، می‌توان جان انسان‌های بسیار بیشتری را از سرطان روده بزرگ نجات داد.

درحال‌حاضر، روش رایج برای غربال سرطان روده بزرگ استفاده از کولونوسکوپی است. اما بسیاری از افراد به‌دلایلی مانند ترس یا خجالت، غربال کولونوسکوپی را انجام نمی‌دهند. درنتیجه بیماری این افراد در مراحل پیشرفته‌تر و غیرقابل‌درمان شناسایی می‌شود.

تست خانگی سرطان روده بزرگ
بسیاری از افراد از انجام روش غربال کولونوسکوپی اجتناب می‌کنند.

تست خانگی سرطان روده بزرگ

برای انجام این مطالعه، پژوهشگران دانشگاه ایالتی اوهایو داده‌های ۱۰,۷۱۱ بیمار را که از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۷ از FIT خانگی استفاده کرده بودند، بررسی کردند. این بیماران از اعضای شرکت بهداشت و درمان کایزر پرمننته (Kaiser Permanente) بودند که یکی از بزرگ‌ترین برنامه‌های غربال سرطان روده بزرگ در آمریکا را دارد. بازه سنی بیماران از ۵۲ تا ۸۵ سال بود.

در این تست خانگی سرطان روده بزرگ، بیمار در خانه نمونه خودش را درون محفظه‌ای قرار می‌دهد و آن را به آزمایشگاه می‌فرستد.

تحلیل داده‌ها نشان می‌داد مرگ ناشی از سرطان روده بزرگ در این افراد ۳۳ درصد کاهش یافته بود. پژوهشگران همچنین کاهشی ۴۲ درصدی در ریسک وقوع سرطان در سمت چپ روده بزرگ را مشاهده کردند؛ جایی که سرطان رکتال رخ می‌دهد.

شواهد نشان می‌دهند در افراد با ریسک میانگین، انجام یک مرتبه FIT در هر سال می‌تواند به‌خوبی انجام کولونوسکوپی در هر ۱۰ سال یک بار باشد. این یافته‌ها می‌تواند به پزشکان و بیماران اطمینان بدهد برای غربال سرطان روده بزرگ به روش جدید تست خانگی روی بیاورند.

البته نکته مهم این است که افراد پس از مثبت‌ شدن تست خانگی، کولونوسکوپی را به تأخیر نیندازند. پزشکان می‌توانند پس از تست خانگی، توده‌های خوش‌خیم پیشاسرطانی را با روش کولونوسکوپی خارج کنند؛ به‌این‌ترتیب، سرطان نمی‌تواند به مراحل پیشرفته‌تر برسد.

این اولین آزمایشی بود که کارایی تست خانگی سرطان روده بزرگ را در جمعیت‌های نژادی مختلف بررسی می‌کرد. بااین‌اوصاف، شاید بتوان نتایج آن را برای گروه بزرگی از جوامع انسانی معتبر دانست.

نتایج این پژوهش در مجله JAMA Network Open منتشر شده است.

عشق تکنولوجی
عشق تکنولوجی عاشق تکنولوژی های روز از جمله موبایل، لپ تاپ و ماشین ها

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋