اتحادیه اروپا تا ابتدای سپتامبر به متا فرصت تغییر داد.
اتحادیه اروپا میگوید به متا اطلاع داده است که مدل «پرداخت یا رضایت» (Pay or Consent) برای سرویسهای فیسبوک و اینستاگرام ممکن است قوانین حمایت از مصرفکنندگان را نقض کند. تعاونی حمایت از مصرفکنندگان (CPC) اتحادیه اروپا میگوید که این شرکت تا اول سپتامبر 2024 فرصت دارد تا تغییراتی را در مدل «گمراهکننده» و «گیجکننده» خود پیشنهاد دهد، در غیر این صورت با جریمههای مالی مواجه خواهد شد.
به گزارش سایت رسمی «کمیسیون اروپا»، مدل «پرداخت یا رضایت» متا که سال گذشته معرفی شد، به کاربران این امکان را میدهد تا برای استفاده از فیسبوک و اینستاگرام بدون مشاهده تبلیغات، ماهانه 12.99 یورو بپردازند یا اجازه دهند این شرکت دادههای شخصی آنها را جمعآوری کند و از آن برای ارائه تبلیغات شخصیسازیشده استفاده کند. اتحادیه اروپا استفاده از دادههای شخصی کاربران را نقض حریم خصوصی میداند؛ همچنین قبلاً به طور جداگانه متا را به تخطی از قانون بازارهای دیجیتال پیرامون مدل کسبوکار خود متهم و بابت نقض GDPR این شرکت را جریمه کرده بود.
رگولاتور CPC، که تحقیقات خود را پس از شکایت گروههای نظارت بر مصرفکنندگان آغاز کرد، ادعا میکند که متا از واژههای دوپهلو برای توضیح نحوه عملکرد هر دو نسخه پولی و رایگان فیسبوک و اینستاگرام استفاده میکند. این نهاد میگوید که «رایگان» خواندن نسخههای بدون آگهی فیسبوک و اینستاگرام گمراهکننده است، زیرا همچنان کاربران را ملزم میکند که با ارائه دادههایشان برای تبلیغات هدفمند موافقت کنند.
«دیدیه ریندرز»، کمیسر عدالت اتحادیه اروپا، میگوید مشتریان نباید به این فکر کنند که در صورت پرداخت اشتراک تبلیغاتی مشاهده نخواهند کرد، یا با وجود اینکه شرکت از دادههای شخصی آنها سود میبرد، استفاد از این پلتفرمها رایگان است. او افزود که شرکتها باید در مورد نحوه استفاده از دادههای کاربران شفاف باشند.
«مت پولارد»، سخنگوی متا، در دفاع از شرکت خود گفت:
«اشتراکها طبق مقررات اروپا و به عنوان جایگزینی برای تبلیغات، یک مدل تجاری تثبیتشده در بسیاری از صنایع هستند.»
CPC متا را به انجام رفتارهای غیرمنصفانه تجاری متهم میکند. جریمه متا میتواند تا پرداخت 4 درصد از درآمد سالانهاش در کشورهای اتحادیه اروپا باشد.
پاسخ ها