عشق تکنولوجی

عشق تکنولوجی

عاشق تکنولوژی های روز از جمله موبایل، لپ تاپ و ماشین ها
توسط ۳ نفر دنبال می شود
 ۱ نفر را دنبال می کند

ثبت نام دومین دوره جایزه نوآوری آزاده آغاز شد. رقابت زنان کارآفرین در حمایت از «دانش آزاد»

ثبت‌نام دومین دوره جایزه نوآوری آزاده آغاز شد؛ رقابت زنان کارآفرین در پاسداشت «آزاده داننده»

در نشست آغاز دومین دوره جایزه دوسالانه نوآوری آزاده، مسئولان برگزاری این مراسم با ارائه گزارشی از دوره قبل، برنامه‌های این دوره را شرح دادند.

ثبت‌نام دومین دوره «جایزه نوآوری آزاده» ویژه استارتاپ‌ها و شرکت‌های فناوری که بنیان‌گذارشان زنان هستند، از امروز، ۱۹ تیر ۱۴۰۳، آغاز شد و تا ۱۹ مرداد ادامه دارد. مرحله نهایی این رویداد ۲۵ مهر برگزار می‌شود.

به گزارش دیجیاتو، در نشست خبری آغاز دومین دوره جایزه دوسالانه نوآوری آزاده، مسئولان برگزاری این مراسم با ارائه گزارشی از دوره قبل، برنامه‌های این دوره را شرح دادند. 

«شیرین پارسی»، رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی زنان مدیر کارآفرین، در این نشست به آمارهایی درباره وضعیت مشارکت زنان در اقتصاد ایران پرداخت. به گفته او و براساس داده‌های مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، نرخ مشارکت اقتصادی زنان در ایران ۱۶.۳ درصد بوده است. درحالی‌که در همان هنگام در جهان ۴۷.۶ درصد بوده است اما اطلاعات مرکز آمار برای سال ۱۴۰۲ می‌گوید نسبت اشتغال (تقسیم جمعیت شاغل بر کل جمعیت در سن کار) در میان زنان ۱۲ درصد و در میان مردان ۶۳.۷ است. 

پارسی گفت: «همچنین براساس آمار بنیاد پایش کارآفرینی جهان، زنان کارآفرین ایران در قعر جدول، در مقام ۵۴ از میان ۵۸ کشور جهان، قرار دارند اما ما بازهم از آرزو سخن خواهیم گفت و از اراده‌ای که در ما به‌عنوان اعضای انجمن زنان کارآفرین برای بهبودبخشی به این آمار وجود دارد.»

جایزه‌ای به پاسداشت مقام آزاده داننده

«مریم خاوازی»، رئیس کمیته راهبری این رویداد، درباره شکل‌گیری جایزه نوآوری آزاده گفت این ایده با هدف پاسداشت مقام «آزاده داننده» و ترویج و توسعه کارآفرینی و افزایش توانمندسازی استارتاپ‌های نوآور زنان شکل گرفت.

آزاده داننده، مدیرعامل شرکت «فناوران اطلاعات بهاران» و رئیس ادوار انجمن ملی زنان کارآفرین و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، بود. او ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ درگذشت. 

ثبت‌نام دومین دوره جایزه نوآوری آزاده آغاز شد؛ رقابت زنان کارآفرین در پاسداشت «آزاده داننده»
آزاده داننده، کارآفرین

در اردیبهشت ۱۴۰۱، انجمن زنان کارآفرین ایده برگزاری رویداد «جایزه نوآوری آزاده» را با هدف پاسداشت مقام آزاده داننده و ترویج و توسعه کارآفرینی و افزایش توانمندسازی استارتاپ‌های نوآور زنان مطرح کرد و ۲۵ بهمن همان سال، نخستین دوره جایزه نوآوری آزاده برگزار شد.

آموزش و منتورینگ برگزیدگان دوره اول همچنان ادامه دارد

«کتایون سپهری»، رئیس کمیته استارتاپ و عضو هیئت‌مدیره انجمن صنفی زنان مدیر کارآفرین، درباره اولین دوره این رویداد توضیح داد: «رویداد اول که ۲ سال پیش برگزار شد، قرار بود شهریور ۱۴۰۱ برگزار بشود اما به اعتراضات خوردیم. در آن شرایط، اینترنت نداشتیم اما فکر کردیم که حتما باید این کار را ادامه بدهیم و تصمیم کسانی که شرکت کرده بودند، هم همین بود. حتی پیشنهاد دادیم که رویداد آنلاین برگزار شود تا عقب‌تر نیفتد اما همه گفتند آن‌قدر صبر می‌کنیم که حضوری برگزار شود.»

به گفته سپهری، در فراخوان دور اول، ۱۵۰ تیم از استان‌های مختلف ثبت‌نام کردند که در پالایش اولیه نیمی از این تیم‌ها به دلیل نداشتن یکی از ۲ ویژگی «نوآورانه‌ بودن» یا «فناورانه‌ بودن» کنار گذاشته شدند و حدود ۷۰ تیم به دور بعد راه یافتند. در مرحله بعد، براساس شاخص‌های انتخاب، ۴۰ تیم در ۲ گروه «استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا» و «کسب‌وکارهای توسعه‌یافته» برای ارائه نهایی انتخاب شدند. بااین‌حال، به‌دلیل کناررفتن برخی کسب‌وکارها، درنهایت داوران ۲۵ تیم را ارزیابی کردند. 

سپهری یکی از دستاوردهای این رویداد را تداوم جلسات آموزشی و منتورینگ تا امروز دانست و گفت سال گذشته در سالگرد دور اول رویداد، دورهمی شرکت‌کنندگان دور اول برگزار شد و قرار شد از تجربه این تیم‌ها در دوره دوم استفاده شود و آن‌ها در کمیته اجرایی حضور داشته باشند. 

شرایط شرکت در جایزه نوآوری آزاده

«رؤیا کوهستانی»، مدیر کمیته اجرائی رویداد، درباره برنامه دوره دوم گفت: «برنامه این دوره رویداد به گونه‌ای تنظیم شده که هم‌زمان به ایجاد بستر برای تبادل تجربیات بنیان‌گذاران و مدیران استارتاپ‌ها همچنین شکل‌گیری شبکه استارتاپی بانوان کمک می‌کند و فرصت مناسبی برای معرفی ایده‌ها و استارتاپ‌های برتر، شناسایی بانوان استارتاپی و ورود آنان به اکوسیستم استارتاپی فراهم می‌کند.»

جایزه نوآوری آزاده در ۲ بخش استارتاپ‌ها و شرکت‌های دارای محصول نوآورانه برگزار می‌شود. 

کوهستانی دراین‌باره توضیح داد: «در بخش اول، استارتاپ‌هایی که از تیم‌های حداقل دونفره تشکیل شده‌اند، به شرط داشتن نمونه محصول اولیه (MVP) و ترکیبی‌ بودن مدل کسب‌وکار، می‌توانند در جایزه نوآوری آزاده شرکت کنند.»

او اضافه کرد: «بخش دوم جایزه با حضور مجموعه‌های فناور یا نوآور برگزار می‌شود که یکی از شرایط آن ارائه محصول کاربردی یا سابقه تأسیس ۲ سال یا بیشتر و داشتن درآمد مناسب و روبه‌رشد است.»

تقویم برگزاری رویداد

براساس تقویم برگزاری این رویداد، تیم‌های متقاضی شرکت از ۱۹ تیر تا ۱۹ مرداد می‌توانند برای ثبت‌نام به سایت رویداد به نشانی azadehaward.ir مراجعه کنند. در مرحله بعد، شرکت‌‌کنندگان در فرایند ارزیابی قرار می‌گیرند. داوران این مرحله از متخصصان حوزه‌های مختلف کسب‌وکارند که براساس معیارهای مشخص طرح‌های ارسالی را بررسی و ۲ برابر ظرفیت موردنظر را گزینش می‌کنند. 

۹ شهریور، هم‌زمان با روز تولد آزاده داننده، گروه‌های منتخب انتخاب می‌شوند و جلسات آموزشی و منتورینگ برای آن‌ها آغاز می‌شود. سپس از گروه‌های منتخبی که در ارائه آزمایشی شرکت کرده‌اند، تعدادی برای مرحله بعد انتخاب می‌شوند. 

رویداد نهایی ۲۵ مهر برگزار می‌شود. در این روز، شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری گروه‌های برتر هر بخش را در سه سطح داوری و انتخاب می‌کنند.

بازنگری در ساختار کمیته علمی

«جهان‌آرا ممی‌خانی»، دبیر کمیته علمی رویداد، درباره بازنگری در ساختار این کمیته در دوره دوم توضیح داد: «ساختار کمیته علمی برای دوره دوم با بررسی چالش‌ها و فرصت‌های بهبود که در دوره اول داشت، بازنگری شد. قبلاً کمیته علمی صرفاً کمیته علمی استارتاپ‌ها بود ولی الان استارتاپ‌ها به‌عنوان گروه علمی زیرمجموعه کمیته علمی هستند.»

او وظایف کمیته علمی را چنین برشمرد: «کمیته علمی وظایفی مثل تعیین سطوح مختلف جایزه، تعیین فرایند ثبت‌نام تا دریافت جایزه، نظارت بر آموزش‌ها و تهیه گزارش‌های تحلیلی از اقدامات انجام‌شده را برعهده دارد.»

توجه ویژه به تیم‌های مناطق کم‌برخوردار

خاوازی درباره ویژگی‌های دوره دوم گفت: «در یک سال گذشته، کمیته راهبری جایزه ضمن تحکیم ارتباط با گروه‌های شرکت‌کننده، به بررسی سایر ابعاد فعالیت شادروان بانو داننده عزیز پرداخت. در دومین رویداد جایزه نوآوری آزاده که مهر ۱۴۰۳ برگزار می‌شود، مشابه رویداد نخست، به جامعه هدف که تیم‌های فناور و استارتاپ‌های زنان هستند، با تأکید بر مناطق کم‌برخوردار پرداخته می‌شود.»

او ابراز امیدواری کرد که به کمک نهادهایی مانند سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، این رویداد در استان‌های دیگر نیز برگزار شود. 

رئیس کمیته راهبری رویداد افزود: «باتوجه‌به ابعاد گسترده فعالیت‌های خانم داننده، به‌ویژه در کمیسیون مشاوران فاوا، امسال محور مشاوره حرفه‌ای در فاوا به رویداد اضافه شد.»

«رضا کرمی»، رئیس کارگروه مشاوران سازمان نصر تهران، درباره همین موضوع توضیح داد و گفت در این دوره پنلی با محوریت مشاوران حرفه‌ای حوزه فاوا برگزار می‌شود. در این پنل، بخشی از تاریخچه و چشم‌انداز نظام حرفه‌ای مشاوران حقیقی حوزه فاوا از منظر آزاده داننده مطرح می‌شود سپس قدم‌هایی که باید بعد از این برداشته شود، معرفی می‌شود. 

عشق تکنولوجی
عشق تکنولوجی عاشق تکنولوژی های روز از جمله موبایل، لپ تاپ و ماشین ها

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋