عشق تکنولوجی

عاشق تکنولوژی های روز از جمله موبایل، لپ تاپ و ماشین ها

کشف جدید تلسکوپ جیمز وب: خوشه های ستاره ای 460 میلیون سال پس از انفجار بزرگ شکل گرفتند

کشف جدید تلسکوپ جیمز وب: شکل‌گیری خوشه‌های ستاره‌ای 460 میلیون سال پس از بیگ‌بنگ

کشف جدید تلسکوپ جیمز وب می‌تواند به ستاره‌شناسان در درک نحوه تکامل کیهان کمک کند.

ستاره‌شناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب، خوشه‌های ستاره‌ای را در کهکشان «قوس جواهرات کیهانی» (Cosmic Gems arc) کشف کرده‌اند که تنها 460 میلیون سال پس از بیگ بنگ ایجاد شده است. این اولین کشف خوشه‌های ستاره‌ای در زمان نوزادی کیهان به شمار می‌آید و می‌تواند به درک نحوه تکامل کیهان کمک کند.

براساس گزارش Space و مقاله منتشرشده در نیچر، قوس جواهرات کیهانی، که در ابتدا توسط تلسکوپ فضایی هابل کشف شد، یک کهکشان قدیمی است که در حدود 13.3 میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد. این بدان معناست که نور این کهکشان که توسط JWST دیده شده، حدود 97 درصد از طول عمر کیهان را طی کرده تا به ما برسد.

کشف خوشه‌های ستاره‌ای در قوس جواهرات کیهانی

تیم بین‌المللی ستاره‌شناسان پژوهش حاضر، پنج خوشه ستاره‌ای پرجرم را در قوس جواهرات کیهانی پیدا کرده‌اند. این خوشه‌ها در دوره‌ای وجود داشتند که کهکشان‌های جوان در معرض انفجارهای شدید و مقادیر عظیمی نور فرابنفش قرار داشتند. این تشعشعات احتمالاً عامل ایجاد یکی از دو مرحله اصلی تکامل جهان یعنی دوره «یونیزاسیون مجدد کیهانی» (Cosmic Reionization) باشد.

کشف خوشه‌های ستاره‌ای

دوره یونیزاسیون مجدد بسیار مهم است، زیرا دوره‌ای بود که در آن اولین منابع نور در کیهان از جمله کهکشان‌های اولیه، ستارگان و اختروش‌های پرجرم سیاهچاله‌ها، توانستند انرژی خود را تأمین کنند. خوشه‌های ستاره‌ای تازه یافت‌شده نیز در منطقه بسیار کوچکی از کهکشان خود قرار دارند، اما مسئول اکثر نور فرابنفشی هستند که از آن کهکشان می‌آیند، به این معنی که چنین خوشه‌هایی ممکن است محرک‌های اولیه دوره یونیزاسیون مجدد بوده باشند.

خوشه‌های ستاره‌ای کشف‌شده در قوس جواهرات کیهانی به دلیل ماهیت عظیم و متراکم‌شان نیز قابل توجه هستند. چگالی این پنج خوشه ستاره‌ای به‌طور قابل‌توجهی بیشتر از چگالی خوشه‌های ستاره‌ای نزدیک و جوان‌تر است.

این پنج خوشه ستاره‌ای اولیه می‌توانند به محققان در یافتن اینکه ستاره‌ها کجا شکل گرفته‌اند و چگونه در دوران نوزادی کیهان توزیع شده‌اند، کمک کنند.

عشق تکنولوجی