شاکی این پرونده ادعا میکند که گوگل با سازوکاری انحصارطلبانه باعث شده است که ناشران آنلاین بریتانیایی زیان ببینند.
دادگاه بریتانیا اعلام کرد که گوگل باید با شکایت 13.6 میلیارد پوندی (17.39 میلیارد دلاری) بهدلیل برخورداری از قدرت بیشازحد در بازار تبلیغات آنلاین روبهرو شود. شاکی این پرونده ادعا میکند که غول جستجو به روشی ضدرقابتی رفتار کرده و باعث ضرر ناشران آنلاین در بریتانیا شده است.
براساس گزارش BBC، شرکت مالک گوگل یعنی آلفابت در تلاش برای لغو این شکایت، پرونده شاکی را «نامنسجم» خواند. اما «دادگاه استیناف رقابت» لندن حکم داده است که این پرونده اکنون میتواند به محاکمه برود. این پرونده که توسط گروهی به نام «Ad Tech Collective Action LLP» مطرح شده است، ادعا میکند که گوگل با سازوکاری انحصارطلبانه باعث شده ناشران آنلاین بریتانیایی زیان ببینند.
«کلادیو پولاک»، مدیر سابق رگولاتوری آفکام که اکنون شریک Ad Tech Collective Action است، میگوید: «این تصمیمی است که برای قربانیان رفتار ضدرقابتی گوگل در حوزه فناوریهای تبلیغاتی اهمیت زیادی دارد. گوگل اکنون باید پاسخگوی اقدامات خود در دادگاه باشد.»
تمرکز عمده این پرونده بر فناوری تبلیغات (Adtech) است؛ این فناوری درواقع به این میپردازد که کاربران کدام تبلیغکنندگان آنلاین را ببینند و همچنین هزینه آنها برای ناشران چقدر است. میزبانی از چنین تبلیغکنندگانی منبع درآمد زیادی برای بسیاری از وبسایتها محسوب میشود؛ به گفته شاکی این پرونده هزینه تبلیغات دیجیتال در سال 2021 حدود 490 میلیارد دلار بوده است.
همچنین این صنعت برای گوگل بسیار ارزشمند است، زیرا بهشدت بر حوزه جستجوی وب تسلط دارد. هسته اصلی این شکایت نیز درواقع این است که گوگل از این سلطه سوءاستفاده میکند و درآمد وبسایتها را کاهش میدهد. از سویی به ادعای شاکی، گوگل محصولات و خدمات خود را بیشتر از رقبایش تبلیغ میکند.
این بدان معناست که ناشران در نهایت برای تبلیغاتی که میزبانی میکنند پول کمتری بهدست میآورند و همچنین باید هزینههای بسیار بالایی را به گوگل بپردازند.
پاسخ ها