بانک کارآفرین از مهاجرت هسته خود از سامانه آفرین به داتین، همچنین آغاز فعالیت یکپارچه هایبانک خبر داد.
بانک کارآفرین از انتقال سرویسهای خود به هایبانک و تجمیع فرآیندها در این پلتفرم خبر داد. در نشست خبری بانک کارآفرین، به تشریح وضعیت مهاجرت اطلاعات و یکپارچه ساختن فعالیتهای بانک کارآفرین از سامانه آفرین به داتین و همچنین برنامهای این بانک برای سال آینده اختصاص داده شد.
«علی اصغر تقوی»، معاون مدیرعامل فناوری اطلاعات بانک کارآفرین، ضمن تاکید بر اهمیت پلتفرمهای دیجیتال در بهرهوری فعالیتها، علت اصلی این مهاجرت از سامانه آفرین به داتین را یکپارچهسازی فعالیتها و ارائه بهتر سرویسهای بانک کارآفرین دانست و از سرمایهگذاری این بانک در هایبانک به عنوان سکوی دیجیتال بانک کارآفرین خبر داد.
با توجه به اینکه این سومین هسته مستقر شده در بانک کارآفرین است، معاون مدیرعامل فناوری اطلاعات این بانک در تشریح این هسته و علت اتمام فعالیت در هسته پیشین توضیح داد : «قرارداد و پروتکلهای هسته قبلی را به دلیل تحریمها نتوانستیم بهروزرسانی کنیم و به لحاظ فنی به مشکل بر خورده بودیم و امکان توسعه نداشتیم. شرکت مادر نیز مارا پوشش نمیداد و ناچار به مهاجرت شدیم.»
تقوی درباره دلایل انتخاب Core داتین توضیح داد : «در این فرآیند، ما به مقایسه امتیازها پرداختیم و امور بانکی و مالی را با نهادهای کسبوکاری دیگر در نظر گرفتیم. همچنین امتیازهای بانک رقیب را مورد توجه قرار دادیم و با توجه به بدنه کارشناسی بانک کارآفرین و قدرت فنی داتین تصمیم به انتخاب این شرکت گرفتیم.»
او درباره اهمیت این عملیات اظهار کرد: «ما تلاش کردیم تا تمام انتقال به صورت تجمعی و بدون هیچ مغایرات و پیچیدگی برای مشتریان و کارکنان انجام شود. در فرآیند انتقال، اطلاعات مشتریان، از جمله شماره حسابها، شماره کارتها، و رمز اولها، به صورت کاملاً شفاف باقی بمانند و هیچ تغییری در آنها اعمال نشود. از این منظر، دقت کردیم تا مشتریان هیچ مشکلی در این فرآیند تجربه نکنند. همچنین انتخاب محصول، ایجاد زیرساخت و دیتاسنتر برای میزبانی این پلتفرم از مراحل اساسی بود که با موفقیت امجام شد.»
به گفته معاون مدیرعامل فناوری اطلاعات بانک کارآفرین، این پروژه از بهمن ۱۴۰۱ فعالیت خود را آغاز کرد و در راستای قرارداد منعقد شده، فرآیند عملیاتی نیز از خرداد ماه سال جاری آغاز شد. در ادامه نیز از مهر ماه فعالیتها سرعت گرفت و سرانجام در دی ماه، فرآیند مهاجرت را از سامانه آفرین به سامانه داتین با موفقت انجام شد. او باور دارد این یکی از سریعترین انتقالها در شبکه بانکی کشور بوده که ۱۱ کارگروه در این فرآیند فعالیت و همکاری داشتند.
معاون مدیرعامل فناوری اطلاعات بانک کارآفرین، این عملیات را عملیاتی موفقآمیز دانست و در تشریح جزئیات بیان کرد: «در راستای تجیز کردن و متصل کردن هایبانک به سامانههای بانکی نیز، ۱۲۰ سرویس گرفته و همزمان با فرآیند مهاجرت، توسعه دادیم. در حوزه گزارش نیز با ۸۱۰ گزارش مواجه بودیم و با بررسی های متعدد و فعالیتهای مهندسی که بر گزارشها صورت گرفت، تعداد کلی گزارشها به ۹۵۰ مورد رسید تا به افزایش بهرهوری کمک کند. همچنین منابع را اولویتبندی نکرده و تمام موارد را به صورت موازی، یکپارچه و بدون مغایرت انجام دادیم.»
تقوی در ادامه اظهار داشت که هایبانک به عنوان پلتفرم دیجیتال بانک کارآفرین توانسته جانمایی خوبی داشته باشد و مشتریان پس از یک هفته به این پلتفرم مراجعه و مهاجرت کرده و از خدمات آن بهرهمند شدند.
به گفته او بیش از ۱۵ هزار تماس در این دو هفته پاسخ داده شده و متوسط تعداد تماسها در روز ۱۰۰۰ عدد متوسط بازه زمانی پاسخگویی ۵ دقیقهای بوده است. پس از استفاده از هایبانک نیز تماسها روند نزولی داشته و شرایط بخش ارتباط با مشتریان در شرایط پایدار قرار دارد و بهروزرسانیها نیز انجام شده و ادامه خواهد داشت.
معاون مدیرعامل فناوری اطلاعات بانک کارآفرین ضمن اعلام هایبانک به عنوان آغاز نئوبانک کارآفرین بیان کرد: «با توجه به ماموریتهای بانک در راستای اقتصاد تعاونی و خردهفروشی نیز هایبانک، علاوه بر جایگزینی تمام پلتفرمهای باتک آینده، آغاز نئوبانک بانک کارآفرین نیز خواهد بود. تقوی در ادامه بیان کرد که مهاجرت از جنس بیگبنگ بوده و هسته قبلی به صورت کامل منتی شده و در حال حاضر به طور کامل بر روی داتین فعال است.
او در خصوص چشمانداز آینده بانک کارآفرین مطرح کرد: « نگاه ما بر پایه دیجیتالی بوده و با این رویکرد فعالیت میکنیم. انتظار داریم که پس از استقرار و گسترش اکوسیستم دیجیتال ما، سرویسهای بهتری ارائه دهیم و خدمات نوآورانه ارائه کنیم. هدف ما از خلاقیت و توسعه در بازار، این است که همکاران در هلدینگ با تکنولوژیهای روز به خوبی همکاری کنند و خدمات ممتازی ارائه دهیم.»
به گفته تقوی، ۷۵ هزار مشتری، اعم از حقیقی و حقوقی در پلتفرمهای بانک مستقر شده و این تهداد قبل مهاجرت به ۴۰ هزار کاربر فعال محدود میشد.
«میلاد حسینی»، مدیر روابط عمومی بانک کارآفرین نیز از حمایت بانک کارآفرین از شرکتهای دانشبنیان، همچنین ورود به سرویسهای خدمات شهری خبر داد. او در این راستا توضیح داد: «شرکت عصر امید کارآفرین و مدیریت سرمایهگزاری ستارگان به عنوان بازوی سرمایهگذاری در حوزه استارتاپها و فینتکها در بانک کارآفرین هستند و طبق برنامه ما برای سال آینده، به میزان خوبی رسیده و بسیاری از سهامها را خواهیم داد.»
تقوی در پایان این نشست از ارائه محصولات جدید در اوایل اردیبهشتماه سال ۱۴۰۳ و آغاز پروژه دیتاسنتر جدید خبر داد و ضمن امیدواری به بهرهوری در پایان فروردین سال آینده، اتفاق مهمی برای توسعه زیرساختهای داخلی دانست.
پاسخ ها