عشق تکنولوجی

عشق تکنولوجی

عاشق تکنولوژی های روز از جمله موبایل، لپ تاپ و ماشین ها
توسط ۲ نفر دنبال می شود
 ۱ نفر را دنبال می کند

گزارش رگولاتوری: ادامه کاهش ضریب نفوذ اینترنت ثابت، همراه با شکایت 75 درصد از مردم از اتصالات ثابت

گزارش رگولاتوری: ادامه سقوط نفوذ اینترنت ثابت در کنار شکایت 75 درصدی مردم از ارتباطات ثابت

گزارش رگولاتوری از وضعیت ارتباطات ثابت در بهار 1402، با تأخیری سه ماهه منتشر شد.

سازمان تنظیم مقررات پس از یک تأخیر سه ماهه، گزارشی از وضعیت ارتباطات در بهار سال 1402 را منتشر کرد. براین اساس نفوذ اینترنت ثابت از 13.03 درصد به 12.9 درصد رسیده و ازآن‌سو، ضریب نفوذ اینترنت سیار با رشد بیش از 7 درصد همراه بوده است. درحال‌حاضر نزدیک به 106 میلیون کاربر اینترنت موبایل در کشور داریم که این آمار در برابر کمی بیشتر از 11 میلیون مشترکین اینترنت پهن‌باند ثابت قرار می‌گیرد. همچنین در این گزارش آمده است که 75 درصد شکایات مردمی مربوط به ارتباطات ثابت (تلفن و اینترنت) بوده و 25 درصد شکایات به ارتباطات سیار مربوط می‌شود.

مردادماه امسال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، طبق روال چند سال اخیر خود گزارش فصلی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات را منتشر کرد. اما پس از مدت کوتاهی این گزارش از روی سایت این سازمان پاک شد تا در نهایت امروز و پس از گذشت سه ماه، گزارش بهار 1402 منتشر شده است. این در حالی است که اگر گزارش‌دهی رگولاتوری طبق روال همیشگی بود، اکنون باید منتظر گزارش تابستان این سازمان می‌بودیم.

گزارش رگولاتوری: ادامه سقوط نفوذ اینترنت ثابت در کنار شکایت 75 درصدی مردم از ارتباطات ثابت

طبق این گزارش، مشترکان پهن‌باند ثابت در بهار امسال به 11 میلیون رسیده‌اند که کاهش اندک 0.3 درصدی نسبت به سه ماهه ابتدایی 1401 دارد. از سوی مقابل ضریب نفوذ پهن باند سیار در بازه زمانی ذکر شده رشد 7.3 درصدی داشته اشت. تا پایان بهار امسال، تعداد مشترک پهن باند سیار به 105 میلیون و 824 هزار مشترک رسیده است.

گزارش رگولاتوری نشان می‌دهد پروژه فیبر نوری حداقل تا پایان خرداد امسال نتوانسته در افزایش مشترکین پهن باند ثابت نقشی ایفا کند. عمده سهم بازار اینترنت ثابت با رقم 76 درصد، به فناوری X-DSL گره خورده و تعداد کاربران TD-LTE به 18 درصد رسیده است. 49 درصد بازار اینترنت ثابت نیز در اختیار شرکت مخابرات قرار دارد و 29 درصد به دیگر شرکت‌های FCP‌ مربوط می‌شود.

گزارش رگولاتوری: ادامه سقوط نفوذ اینترنت ثابت در کنار شکایت 75 درصدی مردم از ارتباطات ثابت

براساس این آمار، عمده کاربران سرعت 2 تا 10 مگابیت را در اینترنت ثابت تجربه می‌کنند. سرعت 10 تا 20 مگابیت بر ثانیه نیز در رتبه دوم قرار دارد. باید منتظر ماند و دید وعده تجربه سرعت‌های 100 مگابیتی بر ثانیه وزارت ارتباطات سرانجام چه زمانی در اختیار بخش اعظمی از مشترکین اینترنت ایران قرار خواهد گرفت.

سهم بازار اپراتورها ثابت ماند

بخش دیگر گزارش فصلی سازمان تنظیم مقررات به حوزه ارتباطات سیار اختصاص دارد. براساس اعلام رگولاتوری، همراه اول 53 درصد سهم بازار مشترکین تلفن همراه را در اختیار دارد و بعد از آن ایرانسل 43 درصد مشترکین را به خود اختصاص داده است. رایتل نیز سهمی 4 درصدی در این بازار تا پایان خرداد داشت. بیشترین تعداد مشترک اینترنت سیار نیز به‌ترتیب متعلق به همراه اول، ایرانسل و رایتل است.

گزارش رگولاتوری: ادامه سقوط نفوذ اینترنت ثابت در کنار شکایت 75 درصدی مردم از ارتباطات ثابت

به نظر می‌رسد سهم بازار اپراتورها دستخوش تغییرات چندانی تا به امروز نشده است. مدیرعامل ایرانسل در ابتدای هفته و طی مراسم 27 سالگی این اپراتور اعلام کرد ایرانسل سهم بازار 43.3 درصدی دارد.

از نظر سرعت انتقال داده اما رایتل بیشترین سرعت را دارد؛ اما ازآن‌سو میزان قطعی سرویس داده 4G‌ نیز در این اپراتور بیشتر از سایر اپراتورهاست و کمترین میزان قطعی نیز متعلق به ایرانسل است.

براساس این آمار، در بهار هر کاربر به‌طور متوسط ۲۶۲ پیامک ارسال کرده است.

مردم از ارتباطات ثابت شاکی هستند

آنطور که در گزارش بهار سازمان رگولاتوری آمده است، مردم از ارتباطات حوزه ثابت بسیار بیشتر از حوزه سیار شاکی هستند. در این مدت 75 درصد شکایات مردمی مربوط به ارتباطات ثابت (تلفن و اینترنت) بوده و 25 درصد شکایات به ارتباطات سیار مربوط می‌شود.

گزارش رگولاتوری: ادامه سقوط نفوذ اینترنت ثابت در کنار شکایت 75 درصدی مردم از ارتباطات ثابت

در بهار امسال بیش از 36 هزار شکایت برای حوزه ثابت ثبت شده است که 65 درصد آن مربوط به تلفن و 35 درصد نیز مربوط به پهن باند ثابت بوده است. در زمینه ارتباطات سیار نیز 11235 شکایت ثبت شده که تنها 20 درصد آن مربوط به اینترنت سیار بوده است.

گزارش کامل سازمان تنظیم مقررات از وضعیت ارتباطات در بهار 1402 را می‌توانید از اینجا مشاهده کنید.

عشق تکنولوجی
عشق تکنولوجی عاشق تکنولوژی های روز از جمله موبایل، لپ تاپ و ماشین ها

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋