محمدی در همایش روز ملی تجارت الکترونیکی، عوامل عدم رشد مطلوب تجارت الکترونیکی در ایران را برشمرد.
نایبرئیس انجمن تجارت الکترونیک اعتقاد دارد ایران زمانی در شکلگیری تجارت الکترونیک در خاورمیانه بسیار پیشرو بوده است؛ اما به دلایلی مانند عدم شفافیت موجب شده که رشد تجارت الکترونیک در ایران سرعت مطلوبی نداشته باشد.
«سعید محمدی»، نایبرئیس انجمن تجارت الکترونیک، در همایش روز ملی تجارت الکترونیکی اظهار داشت تجارت الکترونیک در ایران میتواند روزهای درخشانی داشته باشد: «رشد شرکتهای این حوزه در دهه هشتاد خیلی بالا بود و از میانگین صنعت و تجارت در کشور بالاتر بود. ایران در شکلگیری تجارت الکترونیک، در منطقه خاورمیانه خیلی پیشرو بود.»
او با اشاره به اینکه در آن زمان در کشورهایی همچون مصر، ترکیه و عربستان شاهد هیچ فعالیتی در این حوزه نبودیم، گفت: «استعدادهای زیادی در حوزه تجارت الکترونیک در کشور ما وجود دارد. درحالحاضر بیش از صد هزار فروشگاه اینترنتی فعال در کشور داریم که در هیچ صنعت دیگری شاهد این حجم فعال اقتصادی و رقابت نیستیم. به لحاظ عمق تکنولوژی و دانش فنی، شرکتهای ایرانی از بزرگترین مجموعههای مشابه در منطقه بسیار جلوتر هستند. اینها نشان میدهد که پتانسیل بالایی در این زمینه وجود دارد. بخش زیادی از خردهفروشی در دنیا به خردهفروشی آنلاین رسیده است. اما در ایران در این زمینه چندان خوب عمل نکردهایم و تنها ۴ درصد خردهفروشی در کشور به معاملات آنلاین انجامیده است. این عدد در ترکیه ۲۰ درصد است.»
اما چرا با وجود پتانسیلها و زیرساختها و جمعیتی که از تجارت الکترونیک استقبال میکند، خردهفروشی اینترنتی در ایران هنوز چندان به موفقیت دست نیافته است؟ محمدی با طرح این پرسش، گفت:
«اقتصاد غیرشفاف در کشور یکی از این عوامل است؛ چرا که خردهفروشی آنلاین نیازمند یک اقتصاد کاملاً شفاف است. خیلی از پلتفرمهای بزرگ اینترنتی نمیتوانند کالاهای تنظیم بازار را عرضه کنند، چون کسی به آنها جنس نمیفروشد که این موضوع هم به همین دلیل ساختار غیرشفاف است.»
رئیس هیئتمدیره دیجیکالا باور دارد مشکل سرمایهگذاری نیز در ایران وجود دارد که باعث شده است تجارت الکترونیک نتواند آنطور که باید، رشد کند: «تنها در پلتفرم ترندیول ترکیه ۲.۵ میلیارد دلار در یک راند سرمایهگذاری شده است، اما این عددها در ایران وجود ندارد؛ با وجود اینکه کشور پهناورتر و با جمعیت بیشتری داریم. این مشکل با اقداماتی مثل بورسیشدن و… شاید تا حدی حل شود.»
به اعتقاد محمدی، بخش شفاف تجارت الکترونیک نمیتواند با بخش غیرشفاف رقابت کند: «عدم توان عرضه کالاهایی که در پلتفرمهای شفاف امکان عرضه آنها نیست ولی در برخی جاها که شفاف نیستند، عرضه میشود. با حل این موانع میتوان امیدوار بود تا چند سال آینده سهم تجارت الکترونیکی کشور به ۲۰ درصد برسد.»
پاسخ ها