شرکت لینکدین گزارشی را درباره رابطه بازار کار و هوش مصنوعی منتشر کرده است که از افزایش چشمگیر توجه به AI خبر میدهد.
عصر دیجیتال تحولات زیادی را در زندگی ما ایجاد کرده است، اما بهنظر میرسد که ظهور هوش مصنوعی میتواند تحولی بزرگتر از همه آنها باشد. لینکدین اخیراً گزارشی را درباره چشمانداز بازار کار منتشر کرده است که از حرکت فزاینده افراد، شرکتها، صنایع و حتی کشورها به سمت AI خبر میدهد.
گزارش جدید لینکدین با عنوان «گزارش آینده کار: هوش مصنوعی در مشاغل» نگاهی جذاب به رابطه بازار کار و این فناوری داشته است. این شرکت میگوید از ماه نوامبر سال 2022، تعداد آگهیهای استخدام با اشاره به فناوریهای هوش مصنوعی مثل GPT و ChatGPT حدوداً 21 برابر شده است. تعداد کاربران لینکدین با مهارتهای مرتبط با این فناوری نیز از ماه ژانویه 2016 تا ژوئن 2023 حدوداً 9 برابر شده است.
لینکدین میگوید حالا افراد بیشتری کلمه AI را به بیوی پروفایل خود اضافه کردهاند. درواقع، 75 درصد از متخصصان این شبکه اجتماعی کلیدواژههای مربوط به هوش مصنوعی را به پروفایل خود افزودهاند. این گزارش نشان میدهد که 121 مهارت هوش مصنوعی نیز از سال 2016 بهسرعت در میان کاربران لینکدین گسترش یافته است. سنگاپور، فنلاند و ایرلند برترین کشورها از این نظر محسوب میشوند.
در سال 2022، از هر 1000 کاربر لینکدین 17 نفر گفته بودند که مهارتهای هوش مصنوعی دارند، در حالی که این نسبت در سال 2016 معادل 3 در هر 1000 نفر بود. از طرف دیگر، اگرچه بزرگترین تأثیر AI در حوزه فناوری دیده میشود، اما صنایع خدمات مالی و خردهفروشی هم بهسرعت در حال حرکت به این سمت است.
گزارش لینکدین نشان میدهد که اگرچه 51 درصد از مدیران آمریکایی درباره هوش مصنوعی اشتیاق دارند، ولی درباره استفاده از این فناوری در جهان واقعی مردد هستند. تنها 4 درصد از آنها میخواهند بهخاطر AI جایگاههای شغلی تحت مدیریت خود را مجدداً ارزیابی کنند و احتمالاً از تعداد کارمندانشان بکاهند. 84 درصد از آمریکاییها معتقدند هوش مصنوعی مولد میتواند حداقل یکچهارم از کارهای آنها را خودکار کند، بهرهوری را بالا ببرد و جایگاههای شغلی تخصصی جدیدی بهوجود بیاورد.
پاسخ ها