نیروی هوایی آمریکا از شرکت JetZero خواسته است که تا سال 2027 نمونه اولیهای از یک هواپیمای بال تلفیقی را برای آنها بسازد.
نیروی هوایی آمریکا تحت یک برنامه 235 میلیون دلاری، از شرکت JetZero خواسته است تا برای نمایش توانایی هواپیماهای بال تلفیقی یا بال یکپارچه با بدنه (Blended Wing)، نمونه اولیهای از این محصولات را بسازد. این فناوری ممکن است در آینده به کلاس جدیدی از وسایل حملونقل نظامی تبدیل شود.
به گزارش نیواطلس، نیروی هوایی آمریکا تخمین میزند که هواپیماهای مخصوص حملونقل سالانه حدود 60 درصد از سوخت جت، معادل 4.5 میلیون لیتر سوخت را مصرف میکنند. ازاینرو، نیروی هوایی، ناسا و واحد نوآوریهای دفاعی آمریکایی بهدنبال ارزیابی شرایط هواپیماهای بال تلفیقی بهعنوان راهکاری برای کاهش این حجم بالا از مصرف سوخت هستند.
یک هواپیمای بال تلفیقی بهنوعی از ترکیب هواپیماهای مرسوم و بالدیسها بهوجود میآید که نیروی پسار یا مقاومت شاره را حداقل 30 درصد کاهش میدهد. با تبدیل بدنه هواپیما به حالت یک ایرفویل که موجب ایجاد نیروی بالابری در بالها میشود، بهرهوری این هواپیماها افزایش مییابد.
با این کار نویز هم کمتر میشود و میتوان تا 50 درصد در مصرف سوخت صرفهجویی کرد. از طرف دیگر، فضای بیشتری در اختیار مسافران و محمولهها قرار میگیرد و همچنان میتوان از این هواپیماها در فرودگاههای فعلی استفاده کرد.
البته افزایش فضای داخلی معمولاً نکتهای منفی برای هواپیماهای مسافربری محسوب میشود، چون هواپیماهای بال تلفیقی پنجره ندارند؛ اما در استفادههای نظامی، تمرکز بر حمل بار است. بهعلاوه، اگر قرار بر حمل مسافر باشد، پرسنل نظامی معمولاً به پرواز در این هواپیماهای بدون پنجره عادت دارند.
هواپیماهای بال تلفیقی میتوانند موتور خود را بالای بدنه قرار دهند. با این کار، نهتنها بهرهوری آنها افزایش مییابد، بلکه میتوانند در باندهای پروازی غیرهموار عملکرد بهتر و ایمنتری داشته باشند.
«فرانک کندال»، وزیر نیروی هوایی ارتش آمریکا میگوید: «هواپیماهای بال تلفیقی پتانسیل این را دارند که نیاز به سوخت را بهطرز چشمگیری کاهش و دسترسی به نقاط مختلف جهان را افزایش دهند. حمل سریع و بهینه نیرو و بار در مسافتهای طولانی قابلیتی است که میتواند به توانمندسازی استراتژی امنیت ملی ما کمک کند.»
اولین نمونه از هواپیماهای این پروژه احتمالاً در سال 2027 به پرواز درخواهد آمد.
پاسخ ها