در بیست و ششمین دوره از نمایشگاه الکامپ با گروه نرمافزاری محک گفتگو کردهایم تا از محصولات این شرکت و آینده آن بیشتر بدانیم.
گروه نرمافزاری محک، شامل مجموعهای از قابلیتهای فنی برای تسهیل مدیریت مالی است و صاحبان مشاغل میتوانند متناسب با کسب و کار خود ازآن استفاده کنند. در بیست و ششمین نمایشگاه الکامپ با «عباسعلی دهقانی»، معاون توسعه محصول و «شهرام نوابی»، معاون توسعه و نگهداشت مشتری این شرکت به گفتگو پرداختهایم.
محک چه خدماتی به مشتریان ارائه میکند؟
دهقانی : گروه نرم افزاری محک روی محصولات مالی و مدیریتی کار میکند که شاخصترین محصول ما نیز نرمافزار حسابداری است. در کنار این محصول، افزونههای مختلفی وجود دارند که حوزه مدیریتی کاربران را جلو میبرند. بهعنوان مثال ما افزونههایی داریم که بر بستر ابری ارائه میشوند تا بتوانیم خدمات بهتری را به مشتری بدهیم.
در کنار محک شرکتهای دیگری همچون «مکعب هوشمند» و «نارون» هستند که در زمینه مالی و مدیریتی و در بخشهای مختلفی در کنار ما فعالیت میکنند. مثلاً مکعب هوشمند در حوزه شخصی فعالیت میکند و محصول مهم آن در زمینه آپارتمانهاست که برای مدیریت شارژ ساختمان و مجتمعهای تجاری به کار میرود. نارون نیز یک تأمین کننده نیازهای شرکت محک است و در زمینه فروشگاهی خدمات گسترده ارائه میکند.
مزیت محصولات گروه نرم افزاری محک نسبت به سایر رقبا چیست؟
نوابی: یکی از مزیتهای شرکت ما خود محصولمان است که از نظر کارایی، سهولت استفاده، جامع بودن و پوشش نزدیک به ۲۰۰ گروه شغلی در نوع خود نظیر ندارد. ما برای نزدیک به ۹۰ درصد مشاغل راهکار داریم. از آن طرف قیمت مناسب به نسبت سایر نرمافزارهای موجود در بازار و گستردگی شبکه نمایندگان ما نیز از مزیتهای رقابتی ماست. ما برای کسانی بابت تهیه محصول و خدمات ما زحمت کشیدند و آن را انتخاب کردند، خدمات پس از فروش خوبی داریم و در سراسر کشور قریب به ۲۲۰ نماینده داریم.
همچنین چابک بودن سازمان ما یک مزیت است که سالانه ورژنهای متعددی از نرمافزارهایمان را به صورت فصلی ارائه کنیم تا مشتریانی که تمدید پشتیبانی دارند به صورت رایگان نسخههای جدید را دریافت کنند. نسخههایی که قابلیتهای جدید به آن اضافه شده و ایرادات احتمالی نسخههای قبلی در آن رفع شده است.
ما جزو معدود شرکتهایی هستیم که خدمات پشتیبانی و تمدید پشتیبانیمان اجباری نیست. مبلغی هم که بابت آن دریافت میشود علی رغم اینکه ما تا ۴۰ درصد میتوانیم تعرفه دریافت کنیم، تعرفه حداقلی ۳۰ درصدی سالانه را دریافت میکنیم.
همه اینها در کنار هم یک مزیتی را برای مجموعه ما فراهم کرده است که توانستیم صدهزار مشترک داشته باشیم و طی دو سه سال گذشته جزو دو شرکتی بودیم که بیشترین ضریب نفوذ را در این بخش از بازار داشتهاند.
مشتریان شما بیشتر چه کسب و کارهایی و در چه مقیاسی هستند؟ آیا تنها کسب و کارهای خرد مشتریان اصلی شما را تشکیل می دهند؟
نوابی: ما بیشتر کسب و کارهای حوزه SME را پوشش میدهیم، یعنی کسب و کارهای خرد و متوسط. اکثر فروشگاههایی که در سطح کشور و از اصناف مختلف، مثل پارچه فروشی، رستوران، تعویض روغنی، سوپرمارکت و… مشتری ما محسوب میشوند. برای تمامی اصناف راهکار داریم. ما نسخههای شرکتی هم داریم که شرکتهای متوسط را پوشش میدهیم. نسخه های تولیدی داریم که مجموعههای تولیدی و کارخانجات هم میتوانند استفاده کنند.
آیا نیاز به دانش خاصی برای استفاده از نرم افزارهای شما وجود دارد؟
نوابی: نرمافزار ما از سطوح پایین شروع میشود و تا سطوح بالا ادامه دارد. یکی از مزیتهای رقابتی ما سهولت استفاده از نرم افزار ما است. UI و UX ما کاربرپسند (User Friendly) هستند که موجب میشود فرد با حداقل سواد هم بتواند از نرم افزار ما استفاده کند.
ما الان در بین مشتریان خود، دو نسل متفاوت داریم، یک نسل سنتی که پدران ما به حساب میآیند و مشتری ما هستند؛ یک نسل هم جوانان هستند که آیتی من به حساب میآیند و به راحتی از محصول ما استفاده میکنند. محصولات ما برای هر دوی این اقشار کاربردی است.
در طراحی نرم افزار چه مواردی را مد نظر قرار میدهید؟
دهقانی: ما روی بحث طراحی و تولید محصول سعی کردیم از بالاترین تکنولوژیهای موجود و امن استفاده کنیم. در فرایند تولید از بانک اطلاعاتی مشخصی استفاده میکنیم که برای شرکت مایکروسافت است و یک بانک اطلاعاتی معتبر و امن است.
در بحث پیادهسازی هم از بالاترین تکنولوژیها استفاده میشود. همین الان هم راهکارهای ابری را داریم که از آنها استفاده و نرمافزارمان را پوشش میدهیم.
ما برای سه پلتفرم وب، موبایل و ویندوز محصول داریم تا کاربران بتوانند سادگی کار با نرم افزار را حس کنند. باید در اینجا تأکی کنم ما حس سادگی و یکپارچگی در برنامههایمان را دنبال میکنیم.
آماری از مشتریان و سهم بازار دارید که به ما ارائه دهید؟
دهقانی: برای محصول نرمافزار حسابداری، بالای صدهزار مشتری داریم. میتوان گفت در سراسر کشور جزو دو نرم افزار حسابداری شناخته شده هستیم.
نوابی: تمامی اصناف به نحوی مشتری بالقوه ما هستند، پس این بازار به وسعت تمام اصناف کشور است. از آنجایی که اندکاندک فرهنگ استفاده از نرم افزار در کشور ما جا میفتد، کل بازاری که در کشور تا الان پوشش داده شده کمتر از ۴۰ درصد کل بازار است. این در حالی است که چندین و چند سال است که نرم افزارهای حسابداری ارائه شدند. در واقع ۶۰ درصد بازار بکر است که عمده سهم بازار ۴۰ درصدی پوشش داده شده برای ما و یک شرکت دیگر است.
آیا قابلیت یا آورده ویژهای را برای ارائه در نمایشگاه الکامپ تدارک دیدهاید؟
دهقانی: در چهارسال گذشته که نمایشگاه الکامپ برگزار نشد، ما محصولات متنوعی را ارائه کردیم. به طور مثال محصولات ما در زمینه راهکارهای ابری محصولات جدیدی است که بعد از آخرین الکامپ ارائه شدند. این محصولات در اینجا برای مشتریان ما تازگی دارد.
با توجه به بحث مالیاتی، سرویس مؤدیان را به عنوان یک محصول جدید ارائه کردیم و امسال از آن رونمایی کردیم تا مشتریان بتوانند صورتحسابهای الکترونیکی خود را در فضایی امن و با هزینهای خیلی کم ارسال کنند. با توجه به اینکه کسب و کارهای کوچک و متوسط را هدفگذاری کردهایم، ارائه محصول با قیمت مناسب و به صرفه بسیار مهم است.
بحث پشتیبانی محک به چه صورت است؟
نوابی: بحث پشتیبانی عملاً دو بخش دارد. مبلغی که مشتری بابت پشتیبانی پرداخت میکند یک بخشش بابت نسخه جدید است. هر سال مشتریان یک نسخه جدید میگیرند. به طور مثال اگر ایرادی در نرمافزار باشد، رفع میشود. ما یک تیم برنامهنویسی و یک تیم تست داریم که کار بزرگی در پشت صحنه انجام میکنند و محصول ما با این تلاش، توسعه مییابد. در همین راستا محصولی که شما امسال در اختیار دارید با محصول سال آینده کاملاً متفاوت است و امکانات جدیدی به آن اضافه شده است. همچنین ممکن است یک سری قوانین مالی و مالیاتی تغییر کرده باشد که ما آنها را اعمال میکنیم. تمامی اینها برای ما هزینه دارد. ما محصول خودمان را مدام بروزرسانی میکنیم و امکانات جدید به آن اضافه میکنیم.
یک بخش دیگر بخش مرکز تماس ما است که حتی در روزهای تعطیل از صبح تا غروب، به مشتریان ما به صورت رایگان خدمات ارائه میکنند و سؤالات و مشکلاتشان توسط کارشناسان ما حل میشود.
دهقانی: نکته دیگری که وجود دارد این است که ما نسبت به سایر شرکتها، ما فقط مرکز تماس مرکزی نداریم. ما بالای ۱۵۰ نماینده در سراسر کشور داریم وهر خدمتی را را داریم در محله خودش ارائه میکنیم و محلی کار میشود که یک اثر خوبی برای مشتری دارد که راحتتر ارتباط برقرار میکند. یعنی ارائه خدمات توزیع شده است و کاربر ما خدمات محلی از نماینده مربوطه دریافت میکند. دفتر مرکزی و مرکز تماس مرکزی هم برای ارائه خدمات هستند.
چشم انداز و برنامه برای آینده محک چیست؟
دهقانی: چشمانداز گروه نرمافزاری محک، خلق طعم جدیدی از نرمافزارهای مالی و مدیریتی به شکلی ساده و نوآورانه در ابعاد جهانی است. ما همیشه در ۱۶ سال فعالیت خودمان سعی کردیم به این هدف و چشمانداز نزدیکتر شویم. الان هم مسیر ما همین است و در راستای همین اهداف خود پیش میرویم. ما به دنبال این هستیم تا راهکارهایی را در خارج از کشور ارائه دهیم و روی بحث ابعاد جهانی کار کنیم. همچنین دنبال راهکارهایی هستیم که بتوانیم، سادگی و یکپارچگی را برای کاربرمان فراهم کنیم.
ما در خیلی از زمینه ها پیشرو بودیم، حتی در بحث خدمات دهی ما ابزاری استفاده کردیم و به عنوان اولین نفر روی این پروژهها کار کردیم. ما در این زمینه پیشتاز بودیم و بعدها شرکتهای رقیب ما روی همین ابزارها کار کردند و همچنان هم از آنها استفاده میکنند.
محصول یا تخفیف ویژهای برای نمایشگاه الکامپ دارید؟
دهقانی: همان طور که گفتم الکامپ پس از سه-چهار سال برگزار شده و ما سعی کردیم علاوه بر ارائه یک سری محصولات، چندتا کمپین هم داشته باشیم. یک کمپین برای مشتریان که میتوانند ۱۰ درصد تخفیف ویژه نمایشگاه دریافت کنند.
یک کمپین ۳۶۰ هم داریم که سعی کردیم به عنوان یک یادگاری از ما برای افراد حاضر باشد. آنهم فیلمی است که در نمایشگاه فیلمی داشته باشند که در لحظه آماده و تحویل داده میشود. کمپین بادبادک و عروسک گردان در سطح نمایشگاه هم از جمله برنامههای جذاب ما برای مشتریان است که قرار است از آنها رونمایی کنیم و قدمی جدی در زمینه مارکتینگ برای محک با اجرای این کمپینها برداریم.
پاسخ ها