براساس گزارش سالانه بقراط، در مهرماه سال 1401، اختلالات اینترنت منجر به رشد منفی در همه حوزههای مشاوره آنلاین، مخصوصاً مشاوره تصویری شده است.
پلتفرم آنلاین سلامت بقراط در گزارش سالانه خود آمار مشاوره آنلاین سلامت را کمتر از 2 درصد و مشاوره حضوری را بیش از 98 درصد اعلام کرده است. در گزارش سالانه بقراط، با بررسی اختلالات اینترنت در 6 ماه دوم سال 1401، اعلام شده که این اختلالات منجر به رشد مشاوره تلفنی و متنی نسبت به مشاوره تصویری در این پلتفرم شده است. این روند بر اهمیت تاثیر استفاده از اینترنت بر زندگی روزمره مردم تأکید دارد.
گزارش سالانه پلتفرم سلامت بقراط با تحلیل دادههای این پلتفرم که شامل مشاورههای سلامت حضوری و آنلاین میشود، سهم مشاورههای آنلاین سلامت (تلفنی، متنی، تصویری) را کمتر از 2 درصد و مشاوره حضوری را بیش از 98 درصد عنوان کرده است.
آمار گزارش بقراط در مقابل درصدهای منتشرشده درباره ویزیت حضوری با سهم 32 درصد، مشاور متنی با سهم بیش از 29 درصد، مشاوره تلفنی با سهم بیش از 28 درصد و همچنین مشاوره تصویری با سهم بیش از 10 درصد، بیانگر آن است که کاربران درصورت وجود زیرساخت و امکانات، اقبال خوبی نسبت به مشاوره آنلاین خواهند داشت.
اهمیت دسترسی به اینترنت برای توسعه سلامت دیجیتال، مخصوصاً مشاوره آنلاین حوزه سلامت را میتوان در نمودار زیر بهروشنی دید. براساس گزارش بقراط، در مهرماه سال 1401 شاهد کمترین رشد در میزان استفاده از مشاوره آنلاین هستیم. این موضوع دقیقاً همراه است با زمانی که بیشترین اختلال اینترنت را کشور شاهد بودیم.
براساس گزارش پلتفرم سلامت آنلاین بقراط، این پلتفرم در حوزههای مشاوره آنلاین و حضوری همزمان ارائه خدمات میدهد. این پلتفرم با رشد کل 92 درصدی ویزیت و مشاوره آنلاین پزشکی در سال 1401، عملکرد روبهرشدی را تجربه کرده است.
نکته قابلتوجه اینکه در سال 1401 بقراط بهطور کلی رشد در مشاوره تلفنی را تجربه کرده است. شرایط اجتماعی و سادهتربودن امکان استفاده از مشاوره تلفنی نسبت به مشاوره تصویری یکی از دلایل رشد در این حوزه است که در 6 ماه دوم شاهد حرکت روبهرشد نمودار نیز هستیم.
همانطور که پیش از این نیز اشاره شد، مشاوره تصویری در سال 1401 با رشد منفی همراه بوده و این موضوع بهطور مستقیم با نوع دسترسی افراد به اینترنت در ارتباط است. کمترین رشد مشاوره تصویری در مهرماه 1401 برابر منفی 35.2 درصد بوده و در نقطه نهایت رشد، در فروردینماه رشد 22 درصدی در مشاوره تصویری تجربه شده است.
تصویر زیر بیانگر آن است که مشاوره تصویری در سال 1401 با رشد منفی 27 درصد همراه بوده است.
مشاوره آنلاین متنی اما همچنان در مسیر رشد قرار دارد. هرچند کاربران امکان برقراری تماس تصویری را ندارند، اما دریافت مشاوره آنلاین متنی منجر به احساس امنیت در کاربر میشود. این موضوع هم البته درحالی است که مشاوره متنی آنلاین هم حتی در مهرماه سال 1401 با کمترین رشد همراه بوده. در مهرماه وجود اختلالات اینترنتی سبب شده است که حتی مشاوره متنی هم در این ماه به منفی 30 درصد رشد برسد.
نمودار زیر حرکت روبهرشد در روند ویزیت حضوری بقراط را نشان میدهد. همانطور که این پلتفرم در بخشهای اولیه گزارش خود تأکید کرده است، ارائه خدمات در حوزه دریافت نوبت بهمنظور ویزیت حضوری نیز توسط بقراط ارائه میشود. این حوزه نیز درنهایت رشد مثبت 92 درصدی را در سال 1401 نسبت به سال 1400 تجربه کرده است.
نمودار زیر نیز بیانگر نوسانات جدی در روند رشد نسخهنویسی الکترونیک است. موضوع نسخه الکترونیکی در فروردینماه با رشد منفی 25 درصدی و در اردیبهشتماه با رشد قابلتوجه 37 درصدی این روند پیش رفته است. اما مشکلات اینترنت در مهرماه حتی بر ثبت نسخه الکترونیک اثر داشته و این ماه را تبدیل به ماه رکوددار مشکلات حوزه سلامت آنلاین کرده است.
نمودار زیر وضعیت بارگذاری مدارک پزشکی را نشان میدهد که در 6 ماه دوم سال 1401 بیشترین اختلال را از سر گذرانده است. براساس گزارش سالانه این پلتفرم، مدارک پزشکی در دستهبندیهای مختلف امکان بارگذاری داشته و بیمار و پزشک امکان استفاده از این مدارک طی فرایند درمان را دارند. اختلالات اینترنت طی 6 ماه دوم سال 1401 این فرایند را با چالش روبهرو کرده است. با وجود چالشهای ایجادشده این حوزه نیز در پلتفرم سلامت بقراط این موضوع با رشدی 61 درصدی در سال 1401 همراه بوده است.
پرداخت آنلاین نیز اگرچه رشدی 102 درصدی را در بقراط تجربه کرده، اما همین حوزه هم بهواسطه اختلالات اینترنت براساس نمودار زیر همواره دچار چالش شده و نوسانات قابلتوجهی داشته است. جالب است که کمترین رشد پرداخت آنلاین هم براساس نمودار زیر در مهرماه با رشد منفی 18 درصد شکل گرفته است.
نمودار زیر روند رشد 159 درصدی پیامکهای بقراط در مقایسه با سال 1400 را نشان میدهد. اما حتی این نمودار کمنوسان نیز در مهرماه یک کاهش ناگهانی را تجربه کرده است. از ماههای بعد اما روند استفاده از پیامک با رشد همراه بوده و دلیل اصلی آن را میتوان اختلال اینترنت و حرکت بهسمت پلتفرمهای ارتباطی دیگر دانست.
در بخش کاربران پلتفرم بقراط، بیش از 43 درصد کاربران شهروندان تهرانی هستند. اما بررسیهای پراکندگی جنسیتی استفاده از خدمات پلتفرم بقراط نشان میدهد که بیش از 64 درصد کاربران بقراط را زنان و بیش از 35 درصد را مردان تشکیل داده است.
بههرحال در نیمه دوم سال 1401، اختلالات اینترنت منجر به کاهش استفاده از مشاوره آنلاین تصویری شد. درحالیکه ابتدای سال 1401 رشد 22.8 درصدی در حوزه مشاوره آنلاین تصویری پیش میرفت، ناگهان در شهریورماه با کاهش 13.92 درصدی مشاوره آنلاین تصویری مواجه شد. از دلایل اصلی این موضوع نیز کاهش سرعت و کیفیت دسترسی به اینترنت است. همین وضعیت در ادامه، مشاوره آنلاین متنی را در مسیر رشد قرار داده است.
پاسخ ها