آخرین آمارها از سهم ترافیک داخلی به کل ارتباطات به اسفند سال 1400 باز میگردد که این نسبت تنها 20 درصد بود.
دولت در لایحه برنامه هفتم توسعه و جهت افزایش سهم ترافیک داخلی به 70 درصد، وزارت ارتباطات را مکلف کرد تا مدل اقتصادی و نظام تعرفهگذاری تحقق این هدف را تدوین و تصویب کند.
طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات از سال 1397 توسط شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسیده و به دستگاههای مختلف ابلاغ شد است. تحقق «سهم 70 درصدی خدمات محتوایی داخلی از ترافیک مصرفی کاربران با نرخ رشد سالیانه چهل درصدی از طریق تنظیم مقررات تولید و خدمات محتوا» یکی از اهداف عملیاتی این طرح است.
حال دولت در برنامه هفتم توسعه، اجرایی شدن این مصوبه را در دستور کار قرار داده است. در ماده 19 آمده که در راستای افزایش ترافیک داخلی به 70 درصد از کل ترافیک کاربران، حمایت از مالکان حقوق محتوا و کاربر نهایی تولید کننده-مصرفکننده محتوا در زنجیره ارزش و اکوسیستم فضای مجازی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است مدل اقتصادی و نظام تعرفهگذاری آن را با همکاری مرکز ملی فضای مجازی تهیه و به تصویب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برساند.
اواخر اسفند 1400، سهم ترافیک خارجی به داخلی 80 درصد بود که از این میزان نیز 70 درصد آن به محتوای اینستاگرام و واتساپ اختصاص داشت، اما پس از فیلتر این دو پلتفرم در آخرین روزهای تابستان 1401 احتمال میرود این نسبت دستخوش تغییرات شده باشد.
«امیر محمدزاده لاجوردی»، عضو وقت هیئتمدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در زمستان سال 1400 اعلام کرد اگر دولت بتواند در زمینه پیامرسان سرویس مناسبی به مردم دهد، حداقل 60 درصد ترافیک محتوای داخلی تضمین میشود و ناخودآگاه به هدف شبکه ملی اطلاعات دست پیدا میکند.
گفتنی است لایحه برنامه هفتم توسعه برای سالهای 1402 تا 1406 تدوین شده که دارای 22 فصل و 7 بخش است که بخشهای اقتصادی، زیربنایی، فرهنگی و اجتماعی، علمی، فناوری و آموزشی، سیاست خارجی، دفاعی و امنیتی و اداری، حقوقی و قضایی است.
این لایحه به تازگی توسط هیئت دولت بررسی و نهایی شده و قرار است به زودی از سوی دولت به مجلس ارائه شود. اجرایی شدن این طرح بسته به تصویب نمایندگان مجلس است.
پاسخ ها