عشق تکنولوجی

عشق تکنولوجی

عاشق تکنولوژی های روز از جمله موبایل، لپ تاپ و ماشین ها
توسط ۲ نفر دنبال می شود
 ۱ نفر را دنبال می کند

مشکلات اینترنت و بحران مهاجرت باعث تعطیلی استارت آپ ابری «فندق» شد

مشکلات اینترنت و بحران مهاجرت باعث تعطیلی استارتاپ ابری «فندق» شد

تمامی متخصصین فندق مهاجرت کردند و مشکلات زیرساخت اینترنت باعث شده تا ارائه خدمات سخت‌تر از همیشه باشد.

«سکوی ابری فندق» تا تیر ماه امسال فعالیت خود را به طور کامل متوقف می‌کند. فندق، اولین سکوی ابری عمومی ایران بود که تکنولوژی زیرساختی PaaS را در قالبی کاملا ساده پیاده سازی کرده بود و حالا به گفته مدیرعامل این سکوی ابری، «سورنا سرآبادانی» به دلیل بحران حاکم در زیرساخت‌های اینترنت، تحریم و بحران مهاجرت گسترده نیروی انسانی متخصص تعطیل خواهد شد.

به گزارش دیجیاتو سورنا و سروش سرآبادانی این سکوی ابری را در اواخر سال ۱۳۹۶ به صورت خصوصی و در اواسط سال ۱۳۹۷ به صورت عمومی رونمایی کردند. دستاورد فندق در طول 5 سال فعالیت، بیش از 300 مشتری فعال بود که انواع خدمات این سرویس را دریافت کردند.همچنین باید گفت 10هزار اپلیکیشن فعال نیز از خدمات فندق طی 5 سال فعالیت خود استفاده کردند.

مشکلات اینترنت و بحران مهاجرت باعث تعطیلی استارتاپ ابری «فندق» شد

از مشکلات زیرساختی تا بحران نیروی انسانی

سورنا سرآبادانی، مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار«فندق» در پاسخ به پرسش دیجیاتو مبنی بر اینکه چرا این پلتفرم در حال تعطیلی است با اشاره به اینکه این تعطیلی دلایل گسترده‌ای از مشکلات زیرساختی تا بحران نیروی انسانی دارد، گفت: «سیل عظیم مهاجرت‌ها، چالش دسترسی به نیروی انسانی متخصص را به بحران تبدیل کرده است. از سویی دیگر مشکلات مربوط به اینترنت و حتی دسترسی به دیتا سنترهای خارجی از دلالیل اساسی این تعطیلی است.»

سرآبادانی با توضیح اینکه مشکلات دسترسی به اینترنت در چند ماه اخیر تشدید شده به نداشتن سرور در ایران هم اشاره کرد و گفت: «با وجود تلاش‌های قابل توجه نتوانستیم به سرور داخلی دسترسی داشته باشیم. دلیل اصلی هم به کیفیت نامناسب خدمات در مقایسه با سرویسی که ارائه می‌شود برمی‌گردد.»

او با تاکید بر اینکه برخی ویژگی‌های مورد نیاز سکو روی دیتا سنترهای داخلی اصلا در دسترس نیستند، گفت: «این موضوع در حالی است که برخی دیتاسنترها برای تکمیل سبد محصولات خود درخواست همکاری با «فندق» را بیان می‌کردند. این درخواست در پی ارائه نیازها از طرف «فندق» در نهایت با گذشت چندین ماه جواب قانع‌‌ کننده‌ای برای شکل‌گیری همکاری ارائه نمی‌دادند.»

سرآبادانی با تاکید بر اینکه عدم پاسخگویی و امکان ارائه خدمات از سمت دیتاسنتر ایرانی منجر شد تا از دیتا سنترهای خارجی استفاده کنیم، گفت: «حداقل موضوعی که در دیتا سنترهای خارجی مورد توجه قرار می‌گیرد ارائه خدمات و پاسخگویی است. این در حالیست که در دیتاسنترهای داخلی اصلا امنیت و شفافیت کافی وجود ندارد.»

به گفته او از آنجایی که شفافیت و ارائه خدمات شفاف شعار اصلی ما بود، امکان ارائه خدمات با دیتاسنترهای داخلی ممکن نبود.

مدیرعامل «فندق» با تاکید بر اینکه تلاش این پلتفرم ارائه خدمات با کیفیت، شفاف و در عین حال به صرفه بوده، گفت: «ارائه این خدمات به دلیل مشکلات اقتصادی، نوسانات ارز و تحریم‌ها به طور جدی با چالش مواجه شد و تصمیم نهایی توقف فعالیت فندق شد.»

به گفته سرآبادانی از آنجایی که کیفیت «فندق» به دلیل تمامی این مشکلات کاهش پیدا کرد تصمیم به تعطیلی فندق گرفته شد.

سرآبادانی با تاکید بر اهمیت حفظ اعتماد کاربران این سکو، گفت: «قصد نداشتیم به دلیل کاهش کیفیت خدمات اعتماد کاربران خود را از دست دهیم. ایده ما برای راه‌اندازی فندق، صرفا مبتنی بر پول‌ نبوده است. سکوی ابری عمومی پیش از فندق در ایران وجود نداشت به غیر از ابر دراک که قبل از آغاز به کار فندق ارائه خدمات خود را متوقف کرد. هرچند محصول ابر دراک هم به طور کامل با فندق متفاوت بود.»

مشکلات اینترنت و بحران مهاجرت باعث تعطیلی استارتاپ ابری «فندق» شد

دومینوی بحران و تعطیلی اجتناب ناپذیر

او در پاسخ به این پرسش که چه کاری می‌شد انجام داد که فندق به این مرحله نرسد، گفت: «همه مسائلی که پیش از این بیان شد، مخصوصا مسائل اقتصادی اثرگذاری قابل توجهی روی تعطیلی فندق داشتند. ما تمامی دیتا سنترها از اصفهان، مشهد تا تهران را آزمایش کردیم و با هیچ کدام امکان دریافت خدمات بدون نقص وجود نداشت. در نهایت ما در فندق ناگزیر به همکاری با دیتاسنترهای خارجی بودیم.»

به گفته سرآبادانی این مشکل حتی برای جذب VC هم وجود داشته و هیچکس علاقه‌مند به هزینه در حوزه های‌تک نیست. او باور دارد سرمایه‌گذاران به دنبال سرمایه‌گذاری روی کسب‌وکاری هستند که خیلی زود نتیجه دهد و به مرحله سود برسد.

او همچنین با اشاره به سازوکار غیر متمرکز و یکپارچه در حوزه آموزش نیروی انسانی متخصص، گفت: «همین موضوع هم منجر به مشکلاتی در پیدا کردن نیروی انسانی متخصص برای فندق شد و ضربه جدی به ما زد. برخی متخصصیت قصد مهاجرت داشتند و متخصصینی هم که همچنان حضور دارند هزینه بالایی برای فعالیت دریافت می‌کردند.»

آینده مشتریان فندق

او با توضیح اینکه یکی از موضوعاتی که از ابتدای فعالیت تا امروز برای فندق بسیار جذاب بود هزینه بسیار بسیار پایین تبلیغات بوده است، گفت: «کل هزینه پرداختی برای تبلیغات فندق در پنج سال گذشته بین 1 تا 2 میلیون تومان بوده است. ما حتی تا امروز حتی یک ریال هم از جایی اعتبار دریافت نکردیم و تبلیغات هم به شکل دهان به دهان و بر اساس اعتماد کاربران به فندق بود.»

سرآبادانی با نام بردن از برخی مشتریان بزرگ این سکوی ابری، گفت: «ما به مشتریان زیادی همچون پی‌پینگ، تویین، ژاکت، آستین، اناردونی و مواردی از این دست داشتیم اما برای حفظ امنیت و جلوگیری از حمله به سایت هیچوقت روی سایت اعلام نشدند.»

او در پاسخ به اینکه مشتریان فندق بعد از تعطیلی این سکو ابری چه شرایطی خواهند داشت و تکلیفشان چیست اعلام کرد ایمیلی به کاربران فندق اعلام شده تا سه ماه فرصت برای پیدا کردن میزبانی دیگر زمان داده می‌شود و در نهایت تیر ماه تمامی سرورها خاموش می‌شوند و فندق کار خود را برای همیشه تعطیل می‌کند، گفت: «ما همواره در پاسخ به نگرانی کاربران خود تاکید کردیم که ما قصد رفتن و پایان کار نداریم. واقعیت این است که ما اصلا چنین قصدی نداشتیم و در نهایت هم سه ماه طول خواهد کشید تا فعالیت خود را متوقف کنیم.»

تمام تیم فندق مهاجرت کردند

به گفته سرآبادانی تیم متخصص فندق که همگی بعد از مشکلات پیش آمده مهاجرت کردند به کشورهای مختلف در طول فعالیت خود همه تلاششان را کردند که هیچ اختلالی شکل نگیرد و کاربران دچار چالش نشوند. اما حالا به جایی رسیدیم که بهتر است از تجربه این 5 سال فعالیت برای تولید محصولی دیگر استفاد کنیم.

مشکلات اینترنت و بحران مهاجرت باعث تعطیلی استارتاپ ابری «فندق» شد

خداحافظی با سکویی که نمی‌خواست تعطیل شود

هرچند سکوی «فندق» در طول پنج سال فعالیت خود هزینه تبلیغات نداشته اما اعتماد کاربران به این سکوی ابری منجر به افزایش تعداد کاربران آن شد. کاربران فندق صرفا در ایران نبودند و در کاربرانی از اتریش، هلند، مجارستان از خدمات فندق در این پنج سال فعالیت استفاده کردند.

بحران نیروی انسانی، دسترسی به اینترنت با کیفیت و پایدار و چالش‌های حاصل از تحریم‌های مالی بین‌المللی نه تنها کسب‌وکارها را دچار چالش می‌کنند که بدون هیچ تعارفی آنها را تعطیل می‌کنند. تیم فندق بر اساس اطلاعاتی که مدیرعامل آن در اختیار دیجیاتو قرار داده نه تنها همه این چالش‌ها را تجربه کرده بلکه در حال حاضر حتی یک نفر از تیم فنی آن در ایران حضور ندارند و به دلیل مشکلات متفاوت مهاجرت کرده‌اند.

عشق تکنولوجی
عشق تکنولوجی عاشق تکنولوژی های روز از جمله موبایل، لپ تاپ و ماشین ها

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋