زارعپور با بیان اینکه وزارت ارتباطات متولی کسبوکارها نیست، اظهار داشت با توجه به اهمیت موضوع، آییننامه حمایتی را شخصاً پیگیری کرده است.
وزیر ارتباطات اعتقاد دارد طبق آمارهای بانک مرکزی و پست، با وجود فیلتر بودن اینستاگرام و واتساپ، اکنون روند طبیعی کسبوکارهای اینترنتی در جریان است. زارعپور افزایش مرسولات پستی را گواه صحبت خود مبنی بر به جریان افتادن روند طبیعی کسبوکارها درحالحاضر دانست.
«عیسی زارعپور»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، طی گفتوگویی تفصیلی با ایسنا، درباره آخرین اطلاعات از نتیجه نامه دفتر رئیسجمهوری مبنی بر رفع فیلتر پلتفرمهای خارجی گفت:
«ایجاد محدودیت و رفع محدودیت نه از سوی وزارت ارتباطات و نه کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال بوده است. آقای توانگر، نماینده محترم تهران در مجلس شورای اسلامی، نامهای به دفتر رئیسجمهوری نوشته و درخواستی را مطرح کرده بودند. دفتر ریاستجمهوری هم نامه را از جنبه کسبوکارهای اقتصاد دیجیتال به ما ارجاع دادند که بررسی کنیم.»
وی با تأکید مجدد بر اینکه کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال مرجع تصمیمگیری برای فیلتر و رفع فیلتر نیست، اظهار داشت که در این راستا جلسه این کارگروه را تشکیل داده و وضعیت کسبوکارها را در شش ماه گذشته و بعد از ایجاد محدودیت برای دو پلتفرم آمریکایی (اینستاگرام و واتساپ)، ارزیابی کردهاند.
زارعپور در ادامه با بیان اینکه آمارهای بانک مرکزی و شرکت ملی پست را هم بررسی کردهاند، گفت: «جمعبندی دوستان این شد که با وجود آسیب و بروز مشکل برای کسبوکارها در ماههای اول، اکنون روند طبیعی کسبوکارهای اینترنتی در جریان است؛ بهطوری که آمار ترافیک شرکت ملی پست از نظر جابهجایی تعداد مرسولهها نسبت به شهریورماه افزایش پیدا کرده است. این آمار در ماههای مهر و آبان کمی افت داشت، اما اکنون هم درآمد شرکت ملی پست و هم تعداد مرسولهای که جابهجا میکند، افزایش پیدا کرده است.»
وزیر ارتباطات درباره چرایی اهمیت آمار شرکت ملی پست دراینباره گفت: «بیشتر کسبوکارهای اینترنتی کالامحور هستند و بخش قابلتوجهی از محصولات آنها توسط پست جابهجا میشود. بعضی از پلتفرمهای بزرگ در تهران و کلانشهرها خودشان شبکه توزیع دارند، اما عموماً و مخصوصاً کسبوکارهایی که در پلتفرمهای خارجی بودند و اکنون در پلتفرمهای داخلی فعالیت میکنند، بستههای خود را به شرکت ملی پست میدهند. بنابراین اینکه حجم تجارت الکترونیکی، درآمد و تعداد مرسولههای پست افزایش پیدا کرده است، نشان میدهد که کسبوکارهای اینترنتی مسیر خود را پیدا کردهاند؛ جدا از اینکه ممکن است به اشکال مختلف در پلتفرمهای خارجی هم فعال باشند.»
زارعپور در ادامه گفت طی این جلسه، اجرای آییننامه سکوها و کسبوکارهای اینترنتی مصوب آبانماه توسط دولت نیز بررسی شده است:
«در این آییننامه به دستگاههای مختلف مأموریت داده شده و در جلسه اخیر میزان پیشرفت این آییننامه بررسی و مشخص شد. متأسفانه با وجود اینکه بعضی از دستگاهها کارشان را بهخوبی انجام دادند، مانند بحث معافیتهای مالیاتی، اما بخشهایی از آییننامه هنوز اجرا نشده است.»
بنابر اعلام وی، کارگروهی تشکیل داده شده که هر هفته این موضوع را رصد میکند و دستگاههایی که کمکاری کردهاند، به ریاستجمهوری اعلام میشوند تا تذکرات لازم را دریافت کنند.
زارعپور با بیان اینکه وزارت ارتباطات متولی کسبوکارها نیست، گفت بهدلیل اینکه این موضوع برای وی مهم بود، شخصاً این آییننامه را پیگیری کرده است.
پاسخ ها