حال تعداد استانداردهای اجباری خودرو به ۱۲۲ مورد افزایش یافته است.
خودروسازان مدتی است که محصولات خود را با استانداردهای ۸۵گانه منطبق کردهاند. این استانداردها در بخش ایمنی خودروها تأثیراتی جدی دارند و شامل حفاظت از عابران پیاده و اضافهشدن سیستم کنترل پایداری به خودروها میشوند. حال تعداد استانداردهای اجباری خودرو به ۱۲۲ مورد افزایش یافته است؛ موضوعی که میتواند باعث واکنش خودروسازان شود.
خبر افزایش استانداردهای اجباری خودرو را «انوشه رحمانی»، معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان استاندارد ایران، اعلام کرده است. به گفته او، سازمان استاندارد با همکاری خودروسازان برنامه زمانبندی را برای اجرای استانداردهای ۱۲۲گانه تدوین خواهد کرد. استانداردهای جدید پس از بازنگری در وسایل نقلیه موتوری، تریلرها و قطعات آنها به استانداردهای قبلی اضافه شدهاند.
در کنار افزایش تعداد استانداردها، مدت اعتبار دورههای تأیید استاندارد نیز از یک ماه به سه ماه افزایش یافته است. به گفته رحمانی، این افزایش مدت بهدلیل تغییر رویکرد سازمان ملی استاندارد ایران درخصوص تمام استانداردهای اجباری است. چنانچه سازمان استاندارد شاهد افت کیفیت محصولات داخلی باشد، این زمان به یکماه کاهش خواهد یافت. درصورت عملکرد خوب خودروسازان ایرانی نیز امکان افزایش دوره تأیید استانداردها وجود دارد.
هنوز مشخص نیست که استانداردهای اجباری جدید خودروها، چه مواردی را دربر میگیرند. با توجه به سابقه سازمان استاندارد در تدوین استانداردهای ۸۵گانه، میتوان حدس زد که استانداردهای جدید نیز بر مواردی همچون امنیت خودروها تأکید داشته باشند. بهعنوان مثال ممکن است از این پس خودروهای داخلی ملزم به ارائه ۴ کیسه هوا باشند. همچنین با ورود خودروهای هیبریدی و برقی به خطوط تولید خودروسازان، احتمالاً برخی از استانداردها مربوط به این خودروهای جدید و تازه وارد خواهند بود.
بدیهی است که با افزایش استانداردهای خودروهای داخلی، هزینه تولید خودروها برای خودروسازان افزایش خواهد یافت. همچنین ممکن است برخی خودروهایی که پلتفرم قدیمی دارند، از خطوط تولید خودروسازان حذف شوند. بنابراین در آینده نه چندان دور، افزایش قیمت خودروهای داخلی به دلیل افزایش استانداردها موضوعی قابل انتظار خواهد بود.
پاسخ ها