اگر طی چند سال گذشته نسبت به خرید خودرو اقدام کرده باشید، از چک کردن قیمت آن در پلتفرمهای مرتبط با بیمه بدنه شگفتزده میشوید.
طی مدت اخیر، دو شرکت ایرانخودرو و سایپا بهصورت رسمی قیمت محصولات خود را افزایش دادند. افزایش ۱۵ الی ۲۵ درصدی قیمت خودروها در نگاه اول چندان چشمگیر به نظر نمیرسد اما تأثیر قابلتوجهی روی نرخ خودروها در بازار آزاد گذاشته است. این افزایش که با هدف بهبود سودآوری شرکتهای خودروسازی انجام شد، اکنون به بحران تقاضا در بازار خودرو منجر شده است.
روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی به این موضوع پرداخته است. به گزارش این روزنامه، اکثر خودروهای داخلی اکنون به بازه قیمتی بیش از ۵۰۰ میلیون تومان نقل مکان کردهاند، درحالیکه قدرت خرید خانوارهای ایرانی سال به سال درحال کاهش است. این اتفاق باعث شده است تا توازن بازار برهم بخورد. درحالحاضر تقاضا به شدت در بازار خودرو کاهش یافته است و سرمایهگذاران بازار خودرو نیز از این بازار خارج شدهاند.
اگر طی چند سال گذشته نسبت به خرید خودرو اقدام کرده باشید، از چک کردن قیمت آن در پلتفرمهای مرتبط با بیمه بدنه شگفتزده خواهید شد. بهعنوان مثال خودرویی که دو سال پیش حدود ۵۰۰ میلیون تومان قیمت داشت، درحالحاضر و با بهترین وضعیت نگهداری به مبلغ ۶۵۰ میلیون تومان به فروش میرسد. بهعبارتی بازدهی بازار خودرو در دو سال گذشته حدود ۳۰ درصد بوده است. این رقم برای هیچ سرمایهگذاری جذاب نیست و از این رو تنها افرادی که مصرفکننده واقعی هستند نسبت به خرید یا تعویض خودرو اقدام میکنند.
رکود بازار خودرو و خروج تقاضا از این بازار، بر کسبوکارهای مرتبط با بازار خودرو نیز تأثیر گذاشته است. شرکتهای فعال در حوزه کارشناسی خودرو اقدام به تعدیل نیروهای خود کردهاند. نمایشگاههای خودرو درحال تغییر کسبوکار خود هستند. روند این تغییرات به خودروسازان نیز رسیده است. ایرانخودرو در جدیدترین مرحله از شرایط فروش خود اقدام به عرضه خودروها با موعد تحویل فوری (۳۰ روزه) کرده است. بعید به نظر نمیرسد با ادامه شرایط فعلی، این شرکت و سایر خودروسازان برنامههای فروش اقساطی را از سر بگیرند.
افزایش رسمی قیمت خودرو در ایران، که بهای محصولات داخلی را به بیش از ۵۰۰ میلیون تومان رسانده، در کنار کاهش قدرت خرید خانوارها، بازار خودرو را از تعادل خارج کرده است. در شرایطی که سوداگران از بازار کنار کشیدهاند و مصرفکنندگان واقعی توان خرید ندارند، خودروسازان ناگزیر به بازنگری در استراتژیهای فروش خود هستند.
اتفاقی که آینده بازار اتومبیل را رقم میزند، به سیاستهای دو خودروساز بزرگ کشور و سایر خودروسازان خصوصی بستگی دارد. درصورتیکه این شرکتها سیاستهای فروش و عرضه خود را اصلاح کنند و مطابق جریان جدید بازار حرکت کنند، میتوان به رونق گرفتن بازار خریدوفروش خودرو امیدوار بود. بااینحال اگر شرکتهای خودروساز همچنان به روشهای فروش سنتی پایبند بمانند، بازار روزبهروز در رکود بیشتری فرو خواهد رفت. تردیدی وجود ندارد که زیاندیدگان اصلی این روند، خودروسازان بزرگ و کوچک کشور خواهند بود.
پاسخ ها